Yritätkö pudottaa painoa? Näin monta kertaa viikossa sinun pitäisi harrastaa liikuntaa

0:45
Katso videolta ohjeet helppoon ja tehokkaaseen seitsemän minuutin treeniin!

Jos tuloksia haluaa nähdä kropassa, liikkua kannattaa useamman kerran viikossa. Popsugar-sivuston haastattelemat asiantuntijat kuitenkin muistuttavat, että edes vähän liikuntaa on parempi kuin ei yhtään.

Liikunta, terveellinen ruokavalio ja uni ovat avainasemassa painonpudottamisessa. Moni jo tietää, että unta tarvitsee yössä noin 7–9 tuntia ja ruokailuja kannattaa ajoittaa säännöllisesti pitkin päivää. Mutta kuinka usein täytyy liikkua, jotta paino todella putoaa?

Oli kyseessä sitten tehokas kotitreeni tai juoksulenkki, Popsugar-julkaisussa asiantuntijat paljastavat vastaukset.

– Etsi jotakin [liikuntaa], mistä nautit (tai mitä voit vähintään sietää) ja etene siitä ylöspäin treenaamaan viisi tai kuusi kertaa viikossa niin, että on vähintään yksi lepopäivä viikossa, neuvoo amerikkalainen kuntoiluasiantuntija Stephanie Blozy  Popsugarille.

Määrä voi kuulostaa paljolta, mutta vähemmälläkin voi saada tuloksia. Asiantuntijat muistuttavat, että treenikertojen määrä riippuu aivan omasta aikataulusta.

Jos viikossa ehtii vain liikkua kolmena päivänä tunnin ajan tai viitenä päivänä 30 minuutin ajan, tuloksia voi jo saavuttaa.

– En koskaan suosittelisi liikkumaan vähemmän kuin 90 minuuttia viikossa, mutta kaksi päivää voimaharjoittelua 30 minuutin ajan on parempi kuin nolla, amerikkalainen sertifioitu personal trainer Kyra Williams muistuttaa.

Miten kannattaa liikkua?

Asiantuntijoiden mukaan paras liikunnan muoto on toki se, jota jaksaa jatkaa päivästä ja viikosta toiseen. Williams suosittelee kuitenkin keskittymistä erityisesti HIIT-tyyppisiin treeneihin ja voimaharjoitteluun, jos kiloja haluaa karistaa.

Hänen mukaansa voimaharjoittelua kannattaa tehdä 3–4 kertaa viikossa. Personal trainer suosittelee kovia painoja, ja tekemään jokaista liikettä neljä 8–12 toiston sarjaa.

Voimaharjoittelu kasvattaa lihaksia, mutta HIIT-treeni on erityisen hyvä painonpudottamiseen, sillä kaloreita ja rasvaa palaa sekä treenin aikana että sen jälkeen.

– Voit polttaa saman määrän kaloreita 15 minuutissa kuin polttaisit 45 minuutin hidastempoisessa harjoituksessa, esimerkiksi kävellen tai pyöräillen, Blozy sanoo.

Lähde: Popsugar

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja