Yksi simppeli temppu parantaisi liikenneturvallisuutta merkittävästi, mutta monelle se on tuttu vain teorian tasolla – ryhdy noudattamaan tätä sääntöä viimeistään nyt

0:16
Edes riittävä turvaväli ei pysty aina pelastamaan kolarilta. Videon onnettomuus sattui Turun moottoritiellä Lohjan kohdalla karkauspäivänä.

Liikenneturvan toteuttamaan kyselyyn vastanneista suomalaisista valtaosa uskoo, että riittävä turvaväli on monella tiedossa teorian tasolla, mutta käytännössä sitä ei syystä tai toisesta noudateta.

Yhdeksän kymmenestä Liikenneturvan kyselyyn vastanneesta suomalaisesta uskoo turvavälin olevan tuttu käsite autoilijoille – ainakin teoriassa. Useampi kuin neljä viidestä vastaajasta on nimittäin sitä mieltä, että suuri osa kuljettajista ei osaa pitää riittävää turvaväliä.

Kuten tavallisestikin, suhtautuvat autoilijat omaan ajotapaansa eri tavoin kuin muiden. 42 prosenttia vastaajista nimittäin kertoo jättävänsä aina riittävän turvavälin. Puolet vastanneista kertoo tekevänsä niin usein.

– Monesti etäisyyttä edellä ajavaan yliarvioidaan. Takaa tuleva ei välttämättä koe toisen takapuskurissa roikkumista niin stressaavana kuin edellä ajava. Lähellä perässä ajava tekee kuitenkin suurinta hallaa itselleen, sillä peräänajoja tapahtuu liikenteessä edelleen harva se päivä, toteaa Liikenneturvan koulutusohjaaja Toni Vuoristo.

Riittävästä turvavälistä on muutakin hyötyä kuin peräänajon välttäminen yllättävissä tilanteissa. Kun etäisyyttä edellä ajavaan on riittävästi, on helpompi havainnoida myös tämän auton etupuolelle. Äkkijarrutuksia vaativia tilanteita ei välttämättä pääse syntymään lainkaan, kun kuljettaja näkee muutakin kuin edessään menevän auton rekisterikilven.

Muista yksi sääntö

Nyrkkisääntö turvavälin arvioimiseen tulee käytetystä ajonopeudesta. Taajamissa etäisyyden on oltava metreinä vähintään puolet käytetystä ajonopeudesta. Maantiellä etäisyyden pitää olla metreinä vähintään sama kuin ajonopeus, eli esimerkiksi 80 kilometrin tuntinopeudella ajettaessa 80 metriä.

Ajossa turvavälin voi tarkastaa esimerkiksi ottamalla tien varresta jonkun kiintopisteen, esimerkiksi lyhtypylvään, ja laskea sen perusteella, mikä turvaväli on sekunteina edellä ajavaan. Maantienopeuksissa aikaero edellä ajavaan tulisi olla neljä sekuntia.

Liikenneturvan koulutusohjaaja Tomi Niemi muistuttaa, että tämä ohje pätee ainoastaan silloin, kun keli on hyvä. Märällä tai liukkaalla tienpinnalla turvaväliä on pidennettävä, koska liukkaus pidentää jarrutusmatkaa huomattavan paljon.

– Liukkaan kelin lisäksi turvavälin merkitys korostuu myös silloin, kun näkyvyys on huono. Mitä lähempänä toisiaan ajetaan, sitä enemmän ajonopeus tempoilee ja liikenteeseen syntyy niin sanottua haitariliikettä. Kunnon välein jono etenee jouheasti ilman nykimistä, Niemi huomauttaa.

Riittävästä turvavälistä on lukuisia hyötyjä:

  • näet mitä edessäsi tapahtuu ja voit rauhassa ennakoida tilanteita
  • muutkin näkevät sinut ja pystyvät ennakoimaan toimiasi
  • sinulle jää tarvittaessa aikaa ja tilaa toimia
  • ajaminen on rauhallisempaa, tasaisempaa ja taloudellisempaa
  • liikennevirran sujuvuus paranee

Lähde: Liikenneturva

Lue myös

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja