Liikenneturvan toteuttamaan kyselyyn vastanneista suomalaisista valtaosa uskoo, että riittävä turvaväli on monella tiedossa teorian tasolla, mutta käytännössä sitä ei syystä tai toisesta noudateta.
Yhdeksän kymmenestä Liikenneturvan kyselyyn vastanneesta suomalaisesta uskoo turvavälin olevan tuttu käsite autoilijoille – ainakin teoriassa. Useampi kuin neljä viidestä vastaajasta on nimittäin sitä mieltä, että suuri osa kuljettajista ei osaa pitää riittävää turvaväliä.
Kuten tavallisestikin, suhtautuvat autoilijat omaan ajotapaansa eri tavoin kuin muiden. 42 prosenttia vastaajista nimittäin kertoo jättävänsä aina riittävän turvavälin. Puolet vastanneista kertoo tekevänsä niin usein.
Lue myös: Vetoketjuperiaatteesta tulee pakollinen – toimi näin, kun näet tämän uuden liikennemerkin
– Monesti etäisyyttä edellä ajavaan yliarvioidaan. Takaa tuleva ei välttämättä koe toisen takapuskurissa roikkumista niin stressaavana kuin edellä ajava. Lähellä perässä ajava tekee kuitenkin suurinta hallaa itselleen, sillä peräänajoja tapahtuu liikenteessä edelleen harva se päivä, toteaa Liikenneturvan koulutusohjaaja Toni Vuoristo.
Riittävästä turvavälistä on muutakin hyötyä kuin peräänajon välttäminen yllättävissä tilanteissa. Kun etäisyyttä edellä ajavaan on riittävästi, on helpompi havainnoida myös tämän auton etupuolelle. Äkkijarrutuksia vaativia tilanteita ei välttämättä pääse syntymään lainkaan, kun kuljettaja näkee muutakin kuin edessään menevän auton rekisterikilven.