Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
0:16Dramaattinen kolari tallentui kojelautakameraan karkauspäivänä LohjallaEdes riittävä turvaväli ei pysty aina pelastamaan kolarilta. Videon onnettomuus sattui Turun moottoritiellä Lohjan kohdalla karkauspäivänä.
Julkaistu 12.03.2020 13:32

Ville Järveläinen

Liikenneturvan toteuttamaan kyselyyn vastanneista suomalaisista valtaosa uskoo, että riittävä turvaväli on monella tiedossa teorian tasolla, mutta käytännössä sitä ei syystä tai toisesta noudateta.

Yhdeksän kymmenestä Liikenneturvan kyselyyn vastanneesta suomalaisesta uskoo turvavälin olevan tuttu käsite autoilijoille – ainakin teoriassa. Useampi kuin neljä viidestä vastaajasta on nimittäin sitä mieltä, että suuri osa kuljettajista ei osaa pitää riittävää turvaväliä.

Kuten tavallisestikin, suhtautuvat autoilijat omaan ajotapaansa eri tavoin kuin muiden. 42 prosenttia vastaajista nimittäin kertoo jättävänsä aina riittävän turvavälin. Puolet vastanneista kertoo tekevänsä niin usein.

Lue myös: Vetoketjuperiaatteesta tulee pakollinen – toimi näin, kun näet tämän uuden liikennemerkin

– Monesti etäisyyttä edellä ajavaan yliarvioidaan. Takaa tuleva ei välttämättä koe toisen takapuskurissa roikkumista niin stressaavana kuin edellä ajava. Lähellä perässä ajava tekee kuitenkin suurinta hallaa itselleen, sillä peräänajoja tapahtuu liikenteessä edelleen harva se päivä, toteaa Liikenneturvan koulutusohjaaja Toni Vuoristo.

Riittävästä turvavälistä on muutakin hyötyä kuin peräänajon välttäminen yllättävissä tilanteissa. Kun etäisyyttä edellä ajavaan on riittävästi, on helpompi havainnoida myös tämän auton etupuolelle. Äkkijarrutuksia vaativia tilanteita ei välttämättä pääse syntymään lainkaan, kun kuljettaja näkee muutakin kuin edessään menevän auton rekisterikilven.

Yksi simppeli temppu parantaisi liikenneturvallisuutta merkittävästi, mutta monelle se on tuttu vain teorian tasolla – ryhdy noudattamaan tätä sääntöä viimeistään nyt

Muista yksi sääntö

Nyrkkisääntö turvavälin arvioimiseen tulee käytetystä ajonopeudesta. Taajamissa etäisyyden on oltava metreinä vähintään puolet käytetystä ajonopeudesta. Maantiellä etäisyyden pitää olla metreinä vähintään sama kuin ajonopeus, eli esimerkiksi 80 kilometrin tuntinopeudella ajettaessa 80 metriä.

Ajossa turvavälin voi tarkastaa esimerkiksi ottamalla tien varresta jonkun kiintopisteen, esimerkiksi lyhtypylvään, ja laskea sen perusteella, mikä turvaväli on sekunteina edellä ajavaan. Maantienopeuksissa aikaero edellä ajavaan tulisi olla neljä sekuntia.

Liikenneturvan koulutusohjaaja Tomi Niemi muistuttaa, että tämä ohje pätee ainoastaan silloin, kun keli on hyvä. Märällä tai liukkaalla tienpinnalla turvaväliä on pidennettävä, koska liukkaus pidentää jarrutusmatkaa huomattavan paljon.

– Liukkaan kelin lisäksi turvavälin merkitys korostuu myös silloin, kun näkyvyys on huono. Mitä lähempänä toisiaan ajetaan, sitä enemmän ajonopeus tempoilee ja liikenteeseen syntyy niin sanottua haitariliikettä. Kunnon välein jono etenee jouheasti ilman nykimistä, Niemi huomauttaa.

Riittävästä turvavälistä on lukuisia hyötyjä:

  • näet mitä edessäsi tapahtuu ja voit rauhassa ennakoida tilanteita
  • muutkin näkevät sinut ja pystyvät ennakoimaan toimiasi
  • sinulle jää tarvittaessa aikaa ja tilaa toimia
  • ajaminen on rauhallisempaa, tasaisempaa ja taloudellisempaa
  • liikennevirran sujuvuus paranee

Lähde: Liikenneturva

Lue myös: Voiko tämä olla edes totta? Todella yksinkertainen turvavyösääntö on yllätys huolestuttavan monelle suomalaiselle

Lisää aiheesta:

"Yleinen harhakuva" lisää jopa ketjukolarin riskiä – autoilijat unohtavat liikenteessä tärkeän perusasianMikä on riittävä turvaväli, jos vauhtia on 40 km/h? Yli puolet suomalaisista ei osaa vastata peruskysymykseenLähes puolet suomalaisista autoilijoista pelkää tätä liikenteessä: "Turhankin tuttu ja arkinen näky"Huolestuttava tulos: Auton mittainen turvaväli on osan mielestä aivan riittäväTuntuuko, että joudut painamaan liikenteessä enemmän jarrua kuin kaasua? Syy ärsyttävään ilmiöön löytyy todennäköisesti tästäTiedätkö, kuinka pitkä turvaväli on riittävä? Tässä helppo nyrkkisääntö!
LiikenneLiikenneturvallisuusLiikennesäännötAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne
  • Eilen22:00
    Junat

    Turku ja Espoo hyväksyivät "tunnin junan"

  • Eilen20:41
    Vantaa

    Vantaalle tulee ratikka

  • Eilen19:21
    Pyöräily

    Saako pyörän valo vilkkua? Nyt puhuu poliisi

  • Eilen17:17
    Finnair

    KKV esittää: Finnairille 7,6 miljoonan euron sakko harhaanjohtavien tietojen antamisesta

  • Eilen15:02
    Liikenneturvallisuus

    Varo hirviä tieliikenteessä – liikkuvat nyt aktiivisesti