Liikenneturva muistuttaa, että riittävän turvavälin pitäminen edellä ajavaan ehkäisee tehokkaasti peräänajoja. Lisäksi turvaväliä pitämällä ajaa taloudellisemmin ja huomioi myös muut tielläliikkujat.
Liian lyhyt välimatka edellä ajavaan voi johtaa peräänajoon ja pahimmillaan ketjukolariin, joten etäisyydestä on tärkeä pitää huolta. Maantienopeuksilla välin tulisi olla noin neljä sekuntia ja metreinä sama kuin nopeuslukema – 80 kilometrin tuntivauhdilla siis 80 metriä.
Ruuhkassa kuljettajan pitäisi sopeuttaa oma nopeutensa muuhun liikennevirtaan, jotta edellä ajavaan pystyisi pitämään asianmukaista etäisyyttä. Kyse on siis oikeasta tilannenopeudesta.
– Peräänajo on tieliikenteen yleisin kolarityyppi. Toisaalta peräkontissa kiinni ajaminen koetaan yhdeksi liikenteen ärsyttävimmistä piirteistä. Suosittelenkin jokaista kokeilemaan kunnon turvavälin pitämistä vaikkapa seuraavalla työmatkalla. Töihin pääsee mainiosti niinkin, haastaa Liikenneturvan koulutusohjaaja Toni Vuoristo.
Taajamissa etäisyyden on oltava metreinä vähintään puolet käytetystä ajonopeudesta. Liukkailla keleillä jarrutusmatkat tietenkin pitenevät, jolloin turvaväliä on hyvä hieman pidentää.
– Nyrkkisääntönä sopivaan turvaväliin voi pitää sitä, että pystyy pelkkää kaasupoljinta käyttäen säätelemään etäisyyttä. Jos joutuu koko ajan koskemaan jarrupolkimeen, ajaa liian lähellä, Vuoristo jatkaa.
On myös hyvä muistaa, että tiukan paikan tullen autoilijalla kestää noin sekunti reagoida tilanteisiin. Tässä välissä auto ehtii matkata jopa useita kymmeniä metrejä nopeudesta riippuen.
