Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tiedätkö, kuinka pitkä turvaväli on riittävä? Tässä helppo nyrkkisääntö!

Liikenneturva
Julkaistu 30.11.2016 17:56

MTV LIFESTYLE

Liikenneturva muistuttaa, että riittävän turvavälin pitäminen edellä ajavaan ehkäisee tehokkaasti peräänajoja. Lisäksi turvaväliä pitämällä ajaa taloudellisemmin ja huomioi myös muut tielläliikkujat.

Liian lyhyt välimatka edellä ajavaan voi johtaa peräänajoon ja pahimmillaan ketjukolariin, joten etäisyydestä on tärkeä pitää huolta. Maantienopeuksilla välin tulisi olla noin neljä sekuntia ja metreinä sama kuin nopeuslukema – 80 kilometrin tuntivauhdilla siis 80 metriä.

Ruuhkassa kuljettajan pitäisi sopeuttaa oma nopeutensa muuhun liikennevirtaan, jotta edellä ajavaan pystyisi pitämään asianmukaista etäisyyttä. Kyse on siis oikeasta tilannenopeudesta.

– Peräänajo on tieliikenteen yleisin kolarityyppi. Toisaalta peräkontissa kiinni ajaminen koetaan yhdeksi liikenteen ärsyttävimmistä piirteistä. Suosittelenkin jokaista kokeilemaan kunnon turvavälin pitämistä vaikkapa seuraavalla työmatkalla. Töihin pääsee mainiosti niinkin, haastaa Liikenneturvan koulutusohjaaja Toni Vuoristo.

Taajamissa etäisyyden on oltava metreinä vähintään puolet käytetystä ajonopeudesta. Liukkailla keleillä jarrutusmatkat tietenkin pitenevät, jolloin turvaväliä on hyvä hieman pidentää.

– Nyrkkisääntönä sopivaan turvaväliin voi pitää sitä, että pystyy pelkkää kaasupoljinta käyttäen säätelemään etäisyyttä. Jos joutuu koko ajan koskemaan jarrupolkimeen, ajaa liian lähellä, Vuoristo jatkaa.

On myös hyvä muistaa, että tiukan paikan tullen autoilijalla kestää noin sekunti reagoida tilanteisiin. Tässä välissä auto ehtii matkata jopa useita kymmeniä metrejä nopeudesta riippuen.

Oikealla turvavälillä auttaa itseään ja muita

Jos autoilee liian lähellä edellä ajavaa, joutuu jatkuvasti ajamaan hänen ehdoillaan. Se tuottaa harmaita hiuksia niin jatkuvan jarruttelun kuin varpaillaan olonkin takia. Sopivalla turvavälillä ajaa rennommin, turvallisemmin ja vähäpäästöisemmin eli taloudellisemmin. Lisäksi takapuskurissa roikkuminen koetaan ärsyttäväksi.

Liikenneturvan kyselyyn vastanneista suomalaisista peräti kuusi kymmenestä oli sitä mieltä, että perässä roikkuminen on lisääntynyt viime aikoina. Toisaalta samassa kyselyssä jopa 39 prosenttia autoilevista myönsi, että on itse syyllistynyt perässä roikkumiseen edes joskus.

– Turvavälin pitäminen helpottaa paitsi omaa ajamista, myös muiden liittymistä ja kaistanvaihtoa. Siihen tyhjään tilaan saa tulla, huomauttaa Vuoristo.

Mitä lähempänä toisiaan ajetaan, sitä enemmän liikenteessä syntyy niin sanottua haitariliikettä, kun ajonopeus tempoilee. Vastaavasti riittävin turvavälein liikkuva jono etenee jouheasti. Pimeään vuodenaikaan on erityisen tärkeää, että liikenteen rytmi on tasainen eikä nykivä.

– Kun pitää oikean etäisyyden edellä ajavaan, ei tarvitse mitään erityisiä kikkoja. Voi ajaa omaa ajoaan, eikä tarvitse huolehtia, tunkeeko joku liian ahtaaseen väliin edessäni, Vuoristo tiivistää

Lähde: Liikenneturva

***

0:22Kummallinen ryöstönyritys – luu törröttää auton tuulilasissa

Lisää aiheesta:

Mikä on riittävä turvaväli, jos vauhtia on 40 km/h? Yli puolet suomalaisista ei osaa vastata peruskysymykseenHuolestuttava tulos: Auton mittainen turvaväli on osan mielestä aivan riittäväSähköautoilijan "säästövinkki" on pahimmillaan tuhoon tuomittu ajatusTuntuuko, että joudut painamaan liikenteessä enemmän jarrua kuin kaasua? Syy ärsyttävään ilmiöön löytyy todennäköisesti tästäYksi simppeli temppu parantaisi liikenneturvallisuutta merkittävästi, mutta monelle se on tuttu vain teorian tasolla – ryhdy noudattamaan tätä sääntöä viimeistään nytVälillä on väliä – puskurissa roikkuminen ärsyttää enemmän kuin huonot tiet
LiikenneturvallisuusAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenneturvallisuus
  • 12.9.15:25
    Hirvikolarit

    Poliisi jakoi hyytävän kuvan hirvikolaripaikalta: "Suosittelen vahvasti..."

  • 9.9.20:08
    Pyöräily

    Pyöräilijä, muistathan nämä asiat liikenteessä? "Hyvä kerrata liikennesäännöt"

  • 7.9.15:15
    Pyöräily

    Takkuaako arkipyöräilyn aloittaminen? Nappaa viisi vinkkiä

  • 6.9.14:20
    Liikennesäännöt

    Taitatko työmatkat autolla? Poliisi muistuttaa "vanhasta neuvosta"

  • 6.9.11:55
    Auton toiminta

    Miten kaukovaloja käytetään moottoritiellä? Toimi ohitustilanteessa näin