Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Päätön ohitteluvimma piinaa suomalaiskuskeja: "Varsin monen tulisi palata autokoulun penkille"

1:48Pidä ohjausliikkeet maltillisina ohittaessa, kaistaa vaihtaessa ja väistäessäKatso myös: Älä hötkyile! Pidä ohjausliikkeet maltillisina ohittaessa, kaistaa vaihtaessa ja väistäessä.
Julkaistu 17.07.2024 10:33

Maria Aarnio

maria.aarnio@mtv.fi

Monelle suomalaiskuskille ohi pääseminen on tärkeämpää kuin turvallisuus.

Äkkijarrutuksia, kovia nopeuksia ja läheltä piti -tilanteita. Liikenneturvan kyselyn mukaan suomalaisten ohituskäyttäytymisessä on parantamisen varaa. 

Liikenneturvan kyselyssä huhtikuussa 2024 paljastui, että monelle kuskille ohi pääseminen on tärkeämpää kuin turvallisuus. Kyselyyn vastasi 2015 henkilöä, joista autoilevia oli 71 prosenttia.

Lue myös: Kaikki eivät näköjään tiedä, mitä tiehen maalattu valkoinen viiva oikeasti tarkoittaa

Ohitus ylinopeudella ja kiilaus kaistalle: "Varsin monen kuljettajan tulisi palata autokoulun penkille"

Kyselyssä yli kahdeksan kymmenestä kuljettajasta kertoi, että heidät oli tiellä ohitettu huomattavalla ylinopeudella erittäin usein tai usein edeltäneen vuoden aikana. Kolme neljästä kertoi ohittajan roikkuneen vaarallisen lähellä takapuskuria ja kärkkyneen ohitustilaisuutta.

Useamman kuin joka toisen eteen oli ohituksen jälkeen kiilattu liian lähelle.

Riskiohittaja vaarantaa paitsi itsensä, myös muut, Liikenneturva korostaa.

– Ohittamisen sääntöjen tulisi olla peruskauraa ihan jokaiselle kuljettajalle. Kyselymme kertoo kuitenkin siitä, että varsin monen kuljettajan tulisi palata autokoulun penkille tai katsoa ainakin peiliin pitkään ja hartaasti. Jos lähtee riskillä ohittamaan, aiheuttaa sillä vaaraa paitsi itselleen myös muille, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Niklas Gullfors kuvailee tiedotteessa.

Lue myös: Autoilijan asenneongelma voi viedä pyöräilijältä hengen: "Kaikki eivät suhtaudu yhtä vakavasti"

Joka seitsemäs jarruttanut vastaan tulevan ohittelijan vuoksi

Kyselyssä lähes joka kolmas kuljettaja oli edeltäneen vuoden aikana ollut erittäin usein tai usein tilanteessa, jossa takana ajava on lähtenyt ohitukseen ja jatkanut sitä, vaikka vastaan on tullut auto.

Lähes viidesosaa ohittaja oli tullut vastaan omalla kaistalla tai kaistojen keskellä niin, että mahdollinen törmäys oli pelottanut. Joka seitsemäs oli joutunut itse jarruttamaan tai väistämään pientareen puolelle estääkseen onnettomuuden.

– Tilanne, jossa toinen on omalla toiminnallaan estänyt onnettomuuden, on hälyttävän yleinen. Se kertoo siitä, että riskiohituksesta on selvitty vain tuurilla. Eikä onni kestä ikuisesti, Gullfors huomauttaa.

Lue myös: Olisitko tiennyt, ettei tällaista liikennevaloa saa ohittaa? Poliisilta painava muistutus – "Haasteita joko osaamisen tai asenteen kanssa"

"Mikä järki on ohitella pitkässä letkassa?"

Ohittajan on ohitustilanteessa varmistuttava siitä, että tie on selvä riittävän pitkältä matkalta.

– Ohitettaessa tulee olla riittävästi näkemää ja tilaa. Jos turvallinen ohituspaikka ei heti aukea, on vain jäätävä ajamaan hitaamman ajoneuvon taakse riittävän etäälle. Tämä koskee myös pyöräilijän ohittamista, Gullfors sanoo.

Esimerkiksi ohituskieltoalueella, risteyksissä tai sulkuviivaa rikkoen ei saa ohittaa, vaikka edessä olisi hitaampi kuski.

– Kannattaa myös harkita, mikä järki on ohitella pitkässä letkassa. Sillä vain kiihdyttää haitariliikettä ja kasvattaa peräänajon riskiä ilman, että matkantekoa mainittavasti joudutettaisiin. Ohituksesta saatava ajallinen hyöty on usein varsin vähäinen.

Kyselyssä selvisi myös, etteivät suomalaiset tiedä, mikä on riittävä turvaväli, jos vauhtia on 40 kilometriä tunnissa.

Lue myös: Osaatko ohittaa? Ohitukset aiheuttavat joka vuosi vaaratilanteita ja liikennevahinkoja

Liikenneturva muistuttaa: Kertaa ohittamisen säännöt

  1. Onko ohittamisesta tullut vain tapa? Harkitse ohitustarve aina ennen päätöstä lähteä ohittamaan. Letkassa kaikille turvallisempi vaihtoehto on tyytyä matkavauhtiin ja kulkea liikennevirran mukana.
  2. Ennen ohitusta seuraa myös takana tulevaa liikennettä ja varmista, että edessä oleva tieosuus on tyhjä tarpeeksi pitkältä matkalta.
  3. Ohittamaan ei saa lähteä ohituskieltoalueella, sulkuviivan ylittäen tai risteyksissä, eikä se anna erillislupaa ylinopeudelle.
  4. Aloita ohittaminen riittävän etäältä ohitettavasta. Näytä suuntamerkkiä lähtiessäsi ohittamaan ja omalle kaistalle palatessasi.
  5. Muista loiva liike kaistaa vaihtaessa.
  6. Varmista turvaväli ohitettavaan ajoneuvoon. Palaa omalle kaistalle vasta, kun näet taustapeilistä ohitettavan ajoneuvon kokonaisuudessaan.
  7. Jos syystä tai toisesta ajat muuta liikennettä hitaammin, voi taakse kertyneen jonon päästää ohi ajamalla aika ajoin levähdyspaikalle. Yhteispeli lisää liikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta.

Lue myös: Kesäaikaan liikenne pienille "mökkiteille" lisääntyy – tärkeä muistutus erityisistä vaaranpaikoista

Lue myös: Suomen teillä on suositus, jota ei tiettävästi ole käytössä missään muualla – näin moni sitä noudattaa

Katso myös: "En mä uskalla!" Miten pitkän matkan auto ehtii kulkea siinä ajassa, kun Jere lukee ratissa lyhyen tekstiviestin?

6:35Kuinka vaarallinen kännykkä ratissa oikeasti on? Uutisaamu testasi, kuinka kännykän käytto vaikuttaa huomiointikykyyn ajaessaKuinka vaarallinen kännykkä ratissa oikeasti on? Uutisaamu testasi, kuinka kännykän käyttö vaikuttaa ajaessa.

Lähde: Liikenneturva

Lisää aiheesta:

Autoilija, älä mokaa näin ohituskieltoalueella – "Ei anna vapautusta"Teillä liikkuviin maatalouskoneisiin on syytä suhtautua maltilla – älä sorru riskiohituksiin!Miten ohitat pyöräilijän maantiellä? "Koukkausmetodi" ei kannataJäitä hattuun: Uusissa kuorma-autoissa yleistyvä ominaisuus voi ärsyttää kärsimättömiäNäitä liikennesääntöjä moni myöntää rikkovansa – jos autokoulusta on jo aikaa, on nämä viisi neuvoa syytä palauttaa mieleenÄlä tee näin, kun kohtaat pyöräilijän maantiellä – "Autosta ei välttämättä hoksaa"
LiikenneturvallisuusAuton hallintaLiikenneAutotTutkimustuloksetTurvallisuusLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenneturvallisuus
  • 12.9.15:25
    Hirvikolarit

    Poliisi jakoi hyytävän kuvan hirvikolaripaikalta: "Suosittelen vahvasti..."

  • 9.9.20:08
    Pyöräily

    Pyöräilijä, muistathan nämä asiat liikenteessä? "Hyvä kerrata liikennesäännöt"

  • 7.9.15:15
    Pyöräily

    Takkuaako arkipyöräilyn aloittaminen? Nappaa viisi vinkkiä

  • 6.9.14:20
    Liikennesäännöt

    Taitatko työmatkat autolla? Poliisi muistuttaa "vanhasta neuvosta"

  • 6.9.11:55
    Auton toiminta

    Miten kaukovaloja käytetään moottoritiellä? Toimi ohitustilanteessa näin