Hämmentävän moni myöntää roikkuvansa edellä ajavan takapuskurissa ihan tarkoituksella – tässä paras lääke, jos joku liimautuu perääsi

Iso osa Liikenneturvan kyselyyn vastanneista suomalaisista kertoo, että takana ajavat ajavat roikkuvat perässä usein vaarallisen lähellä. Tämä ei tosin ole ihme, sillä suorastaan hämmentävän moni myöntää tekevänsä itsekin näin – ja vieläpä ihan tarkoituksellisesti.

Liikenneturva selvitti kyselyssään suomalaisten kokemuksia turvavälistä. Kolme neljästä kyselyyn vastanneesta kertoo, että takana ajava on roikkunut perässä vaarallisen lähellä usein tai joskus. 42 prosenttia kertoo nostaneensa omaa ajonopeuttaan tilanteen vuoksi.

– Takaa tuleva ei välttämättä koe toisen takapuskurissa roikkumista niin stressaavana kuin edellä ajava – etenkin, jos siitä on tullut enemmän sääntö kuin poikkeus, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tarja Korhonen toteaa tiedotteessa.

Korhonen kuitenkin muistuttaa, että takapuskurin tuntumassa roikkuva tekee karhunpalveluksen myös itselleen.

– Kun turvaväliä ei ole, ei näe mitä edessä tapahtuu, eikä tilanteiden ennakointi ole mahdollista. Turvavälillä säilyttää pelivaran yllätysten varalta ja ajaminen on myös tasaisempaa ja taloudellisempaa, hän huomauttaa.

Mitä lähempänä toisiaan ajetaan, sitä enemmän ajonopeus tempoilee ja liikenteeseen syntyy niin sanottua haitariliikettä. Kunnon turvavälein jono etenee jouheasti ilman nykimistä. Liian lähellä toista ajaminen voi johtaa helposti peräänajoon ja jopa ketjukolariin.

Älä kiihdytä, vaan hidasta

Jos huomaa edessä ajavien kulkevan lähellä toisiaan, kannattaa jättäytyä kauemmaksi.

– Näin yllättävän tilanteen edessä itsellä on enemmän aikaa toimia, Korhonen sanoo.

Mikäli joku roikkuu sinun takapuskurissasi, ei omaa nopeutta tule silloinkaan nostaa, vaan päinvastoin laskea.

– Kun edellä ajavaan on entistä enemmän väliä, se ei pääse yllättämään sinua. Tällöin todennäköisyys siihen, että itse joutuisit tekemään jotain yllättävää, pienenee. Samalla pienenee myös riski siihen, että takapuskurissasi roikkuva ajaisi perääsi, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vinkkasi muutama vuosi sitten.

Turvavälin pidentäminen edessä ajavaan myös auttaa takapuskuriisi liimautunutta kuljettajaa tekemään ohituksen helpommin.

Takapuskuria hiillostetaan myös tarkoituksella

Liikenneturvan kyselyyn vastanneista kuljettajista 68 prosenttia kertoo pitävänsä useimmiten riittävää turvaväliä saavuttaessaan edellä hitaammin kulkevan. 22 prosenttia kertoo tekevänsä näin joskus.

Niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin, useampi joka kymmenes kuljettaja (11 %) myöntää ajaneensa viimeisen vuoden aikana tarkoituksellisesti liian lähellä edellä ajavaa vähintään joskus.

Lähde: Liikenneturva

Lue myös:

    Uusimmat