Yksityinen pysäköinninvalvontafirma: Virheitä on tehty

Yksityisen pysäköinninvalvontayrityksen voi perustaa ilman erityistä koulutusta kuka vain, riittää että yritys täyttää yritystoiminnalle asetetut lakisääteiset edellytykset ja neuvottelee sopimuksen valvottavasta pysäköintialueesta.

Esimerkiksi Oulun alueella toimii neljä yksityistä pysäköinninvalvontafirmaa, jotka valvovat pysäköintiä sopimuspohjaisesti yksityisillä alueilla. Yksi näistä on Laatuparkki.

- Laatuparkissa henkilökunta koulutetaan omakoulutusperiaatteella, eli käydään läpi pysäköintiä ja pysäköinninvalvontaa koskevat säädökset. Tämän jälkeen pysäköinninvalvoja on valmis kirjoittamaan pysäköintivirhemaksuja, kertoo Laatuparkin Oulun alueen päällikkö Kalevi Takavainio MTV3-uutisille.

Kuluttajavalituksia Laatuparkkiin tulee Oulun alueelta vajaat viisikymmentä kuukaudessa eli käytännössä päivittäin.

- Virheitä on tehty, esimerkiksi lappuja on virheellisesti kirjoitettu parkkikiekon tulkinnasta johtuen, joissakin tapauksissa myös virhemaksu on saattanut puuttua auton ikkunasta. Toki suurin syy on autoilijoissa, toteaa Takavainio.

Yksityinen pysäköinninvalvonta perustuu tulospohjaiseen toimintaan, eli mitä useampia pysäköintivirhemaksulappuja kirjoitetaan, sitä suurempi on tuotto. Pysäköinninvalvojat toimivat provisiopalkalla, eli peruspalkan päälle saa bonuksen jokaisesta kirjoitetusta ja maksetusta pysäköintivirhemaksusta.

Kunnallisen valvojan kirjoittama pysäköintivirhemaksu sen sijaan tilitetään kunnalle eikä provisioita makseta.

"Valitustulva kielii huonosta asiakaspalvelukulttuurista"

Kuluttajaviraston mukaan pysäköinninvalvontaan kohdistuva kuluttajavalitusten runsaus on poikkeuksellista - muilla aloilla vastaavaa valitustulvaa ei ole. Tämä kielii Kuluttajaviraston mukaan muun muassa pysäköinninvalvonta-alan ammattitaidon puutteesta ja huonosta asiakaspalvelukulttuurista.

Kuluttajaviraston lakimies Mika Hakamäki kertoo, että Kuluttajavirasto on ohjeistanut pysäköinninvalvontafirmoja siitä, että kuluttajalta ei saa periä maksua saatavan riitauttamisesta eikä riitautusta saa järjestää kuluttajan kannalta hankalaksi.

Riitautus tulee käsitellä asianmukaisesti ja viivytyksettä, ja kuluttajalla on oikeus pidättäytyä maksusta, kunnes riitautus on asianmukaisesti käsitelty. Mikäli riitautus hylätään, kuluttajalla on oikeus saada selkeät perusteet hylkäämiselle.

Lue myös:

    Uusimmat