Volvo 164 sai alkunsa, kun ruotsalaisilla välähti – ikonisen auton syntymästä jo puoli vuosisataa

Upea Volvo 164 esiteltiin 50 vuotta sitten 1:17

1960-luvun lopulla Volvo keskitti resurssejaan ylellisen, mutta silti kompaktin edustusauton suunnitteluun. Lopputuloksena oli vielä nykyisinkin autoharrastajien sydämiä sykähdyttävä 164.

Pääkuvan video

Upea Volvo 164 esiteltiin 50 vuotta sitten

Volvo oli haaveillut suuren ja ylellisen mallin kehittämisestä jo pitkään. 1950-luvun lopulla se oli luomassa V8-koneella ryyditettyä massiivista autoa, mutta sitä ei koskaan kuitenkaan saatu tuotantoon asti, sillä tutkimusten mukaan erityisesti yhdysvaltalaiset asiakkaat olivat kiinnostuneempia kompakteista autoista.

164 syntyi, kun vuonna 1966 esitellyn 140-sarjan keulille haluttiin istuttaa tehokas rivikutonen. Tavoitteena oli luoda ylellinen, mutta samaan aikaan näppärän kokoinen auto, koska Volvolla uskottiin erityisesti amerikkalaisten tarvitsevan juuri sellaista.

Auton suunnittelusta vastannut Jan Wilsgaard halusikin säilyttää 140-sarjan alustan, mutta sitä jouduttiin pidentämään noin kymmenellä sentillä, jotta kolmelitraiselle moottorille saatiin tilaa. Keula, massiivisine pystysäleikköineen, otettiin 1950-luvun 358-projektista.

164 oli aikansa luksus-Volvo

Lokakuussa 1968 Pariisin autonäyttelyssä esitelty 164 oli paljon ylellisempi kuin 140-sarjan autot. Istuimissa käytettiin aluksi villakangasta, lattioilla oli tekstiilimatot, ja takapenkki oli suunniteltu kahdelle. Vuotta myöhemmin nahkaverhoilusta tuli vakiovaruste. Yhdysvalloissa 164 oli varustettu myös sähkötoimisilla tummennetuilla ikkunoilla sekä kattoluukulla ja ilmastoinnilla.

Autoa markkinoitiin USA:ssa lausahduksella "ylellinen auto, joka osoittaa, että sinulla on muutakin kuin rahaa". Car and Driver -lehden vuonna 1969 julkaisemassa koeajoraportissa 164:n kohdeyleisönä pidettiin muun muassa lääkäreitä ja lakimiehiä.

Autoa valmistettiin vuosina 1968–1975. Viimeisenä vuotena valmistetuista autoista kaikki vietiin Yhdysvaltoihin. 164:ää valmistettiin ainoastaan neliovisena sedanina, mutta seuraaja 260 tarjosi myös farkku- ja coupemallit.

Volvon historiaan on mahtunut muitakin upeita autoja. Katso video alta.

90 vuotta Volvoja neljässä minuutissa 4:04

Lähde: Volvo

Lue myös:

    Uusimmat