F1

F1

Koko kausi suorana C Moressa

Katso lisää

Valtteri Bottasta uhkaa seuraava kurimus: Mercedes tutkii nyt, voidaanko mahdollista rangaistusta välttää

0:46
Valtteri Bottaksen kisa Saksan Nürburgringillä päättyi tekniseen vikaan.

Valtteri Bottaksen moottoririkko juuri uuden voimayksikön käyttöönoton jälkeen lisää suomalaisen ongelmia seuraavassa F1-osakilpailussa Portugalin Algarvessa. Tallipäällikkö Toto Wolff on kuitenkin luottavainen, että kauden viimeinen sallittu voimayksikkö säästyi isommilta vaurioilta.

Mercedes asensi molempiin autoihinsa kauden kolmannet voimayksiköt Saksan Nürburgringin viikonloppuna. Kautta on jäljellä vielä vajaa kolmannes, joten moottoreilla pitäisi aikataulun mukaan sinnitellä joulukuun päätöskisaan asti.

Bottaksen uusi voimayksikkö koki kuitenkin kovia heti ensimmäisessä kisassaan. Mercedes epäili tuoreeltaan, että sunnuntain keskeytys olisi johtunut turbon lämpöenergiaa kierrättävän MGU-H:n viasta.

Jos osa joudutaan vaihtamaan loppukauden aikana, tietää se Bottakselle kymmenen lähtöruudun rangaistusta. Mercedes tutkii nyt, voiko osan vielä pelastaa.

– Se näyttää sähkövialta, mutta tutkimme sitä vielä, kommentoi Mercedeksen ratatoimintojen johtaja Andrew Shovlin RaceFans-sivuston mukaan.

– Näyttäisi siltä, ettei se liity varsinaiseen laitteistoon. Tutkimme sitä, ja toivottavasti se ei johda rangaistukseen hänelle, mutta tiedämme siitä enemmän, kun tulemme seuraavaan kisaan Portimaoon, Shovlin jatkoi.

Bottakselle keskeytys Saksassa oli jo tarpeeksi iso pala nieltäväksi. Kisan voittanut tallikaveri Lewis Hamilton kasvatti MM-johtonsa jo 69 pisteeseen.

Tallipäällikkö Toto Wolff ei usko Bottaksen saavan rangaistusta. Asia on silti syytä selvittää hyvin, sillä jokin saattoi mennä pieleen uusien voimayksiköiden asennuksessa.

– Se (vika) näyttää olleen MGU-H:ssa, muttemme ole löytäneet vielä juurisyytä. Emme ottaneet autoa sivuun vain sen takia, ettemme olleet saamassa pisteitä, vaan myös siksi, ettemme halunneet vahingoittaa voimayksikköä. Uskon, että se on kunnossa, Wolff kommentoi.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja