Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Valtteri Bottas laukaisi ikävän ketjureaktion – näin Mercedes selittää pieleen mennyttä kisataktiikkaansa

Valtteri Bottas tuli kärkikuskeista ensimmäisenä varikolle Ranskan GP:ssä.
Valtteri Bottas tuli kärkikuskeista ensimmäisenä varikolle Ranskan GP:ssä.imago images/HochZwei/ All Over Press
Julkaistu 21.06.2021 06:55
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Mercedeksen epäonnistunut kisataktiikka Ranskan F1-osakilpailussa lähti vikasuuntaan Valtteri Bottaksen jouduttua pysähtymään liian aikaisin. Red Bullin aggressiivinen vastaus oli tallipomo Toto Wolffin mukaan välillistä seurausta tästä.

Bottas tuli keskikovilla renkailla startanneista kärkikuljettajista ensimmäisenä renkaidenvaihtoon jo kierroksella 17, vaikka laskelmat yhden pysähdyksen kisataktiikasta neuvoivatkin tulemaan sisään vasta kierroksilla 20–25.

LUE MYÖS: Syy Mercedeksen valitukselle Valtteri Bottaksen ohittamisesta selvisi – samoin selitys sille, miksi suomalaista ei otettu uudelleen varikolle

Tästä huolimatta Mercedes ei pysäyttänyt Bottasta uutta renkaidenvaihtoa varten kisan loppupuolella. Hänen vauhtinsa alkoi hyytyä samaan aikaan, kun Red Bull ajatti Max Verstappenin voittoon kahden pysähdyksen taktiikalla ja Sergio Perez pudotti Bottaksen lopulta neljänneksi.

Bottaksen aikainen pysähdys aiheutti sen, että Verstappen tuli varikolle seuraavalta kierrokselta ja Hamilton kierrosta Red Bull -kuskia myöhemmin. Tämä ei ollut Mercedeksen suunnitelmissa ennen kisaa.

– Valtterin rengas alkoi täristä loppua kohti, ja me olimme erittäin huolissamme siitä, tallipäällikkö Toto Wolff kommentoi Sky Sportsin haastattelussa.

– Hänen renkaansa olisi voinut pettää millä hetkellä hyvänsä, koska hänellä oli siinä tasaiseksi kulunut kohta. Tiesimme, että se laukaisee liian aikaiset varikkopysähdykset, mutta meillä ei ollut vaihtoehtoa.

Bottas oli jo ennen kisaa tehnyt selväksi mielipiteensä, että kisaan olisi pitänyt lähteä kahden pysähdyksen taktiikalla. Red Bull kuitenkin piti toisen kuskinsa Sergio Perezin radalla yhdellä stopilla, joten Mercedeksellä oli koko ajan selustauhka olemassa, joten Verstappenin toiseen varikkopysähdykseen ei uskallettu vastata.

Perez liian lähellä uhkaamassa

Toto Wolffin mukaan kisan ratkaisu nähtiin jo ensimmäisillä varikkokäynneillä, kun Mercedeksen vastaus Verstappenin ensimmäiseen stoppiin epäonnistui. Kärkipaikan startissa ottanut Hamilton otettiin kierrosta myöhemmin sisään eikä hän onnistunut palaamaan radalle Verstappenin eteen.

– Auton suorituskyky oli hyvä. Meillä oli ehkä jopa nopeampi auto. Hävisimme kisan pysähdyksellä, kun luulimme, että meillä on tarpeeksi etumatkaa ”undercutin” suojaamiseen, mitä meillä ei ollut, Wolff valitteli.

– Meillä oli mukava kolmen sekunnin ero sitä vastaan, eikä se riittänyt. Siitä eteenpäin olimme takaa-ajajina.

LUE MYÖS: Valtteri Bottaksen raivokohtaus sai yllättävän vastaanoton tallipomo Toto Wolffilta

Bottas antoi Mersun tiimiradiossa tulista palautetta yhden pysähdyksen taktiikassa pysymisestä, mutta Wolffin mukaan asia ei ollut näin yksinkertainen.

– Jos Perez ei olisi ollut iskuetäisyydellämme, olisimme voineet ainakin toisella autolla valita kahden stopin taktiikan, ja saada toinen Red Bullin auto vaikeaan asemaan. Siinä vaiheessa oli neljä autoa ajamassa toisiaan vastaan.

– Hän oli koko ajan varikkokäynnin aikaikkunassa. Hän ei ollut aluksi mukana palkintopallitaistelussa, mutta he onnistuivat ajamaan pitkän stintin, Wolff kommentoi.

Lisää aiheesta:

Toto Wolff suolasi Valtteri Bottaksen – Mercedes-johdosta myös toisenlainen näkemys suomalaisen startistaMiksi Mercedes ei kuunnellut kuljettajiaan? Insinööripomolta yksityiskohtainen selvitys Ranskan GP:n ratkaisuhetkistäValtteri Bottaksen raivokohtaus sai yllättävän vastaanoton tallipomo Toto WolffiltaNäin Mercedes ajoi Red Bullin ja Max Verstappenin ansaan – Toto Wolff ylisti tallin insinööriosastoaValtteri Bottakselle selvitys Mercedekseltä – suomalaisen kritisoima päätös näyttäytyy eri valossa: "Vahinko oli jo tapahtunut"Mersulta myönnettiin taktiikkavirheet – "Valtteri ajoi fantastisen kierroksen"
F1Valtteri BottasMercedesToto WolffLewis HamiltonRed BullMax VerstappenUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 29.10.10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • 29.10.10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • 28.10.17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • 28.10.11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • 27.10.12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"