Mercedeksen epäonnistunut kisataktiikka Ranskan F1-osakilpailussa lähti vikasuuntaan Valtteri Bottaksen jouduttua pysähtymään liian aikaisin. Red Bullin aggressiivinen vastaus oli tallipomo Toto Wolffin mukaan välillistä seurausta tästä.
Bottas tuli keskikovilla renkailla startanneista kärkikuljettajista ensimmäisenä renkaidenvaihtoon jo kierroksella 17, vaikka laskelmat yhden pysähdyksen kisataktiikasta neuvoivatkin tulemaan sisään vasta kierroksilla 20–25.
LUE MYÖS: Syy Mercedeksen valitukselle Valtteri Bottaksen ohittamisesta selvisi – samoin selitys sille, miksi suomalaista ei otettu uudelleen varikolle
Tästä huolimatta Mercedes ei pysäyttänyt Bottasta uutta renkaidenvaihtoa varten kisan loppupuolella. Hänen vauhtinsa alkoi hyytyä samaan aikaan, kun Red Bull ajatti Max Verstappenin voittoon kahden pysähdyksen taktiikalla ja Sergio Perez pudotti Bottaksen lopulta neljänneksi.
Bottaksen aikainen pysähdys aiheutti sen, että Verstappen tuli varikolle seuraavalta kierrokselta ja Hamilton kierrosta Red Bull -kuskia myöhemmin. Tämä ei ollut Mercedeksen suunnitelmissa ennen kisaa.
– Valtterin rengas alkoi täristä loppua kohti, ja me olimme erittäin huolissamme siitä, tallipäällikkö Toto Wolff kommentoi Sky Sportsin haastattelussa.

