Alueauto ei pelkää surullisenkuuluisan DriveNow-yhteiskäyttöautopalvelun kohtaloa.
Helsingissä on tänä vuonna aloittanut uusi yhteiskäyttöautokonsepti nimeltä Alueauto. Alueauto on yhteiskäyttöautoyritys Omagon:n laajennus DriveNow-palvelun jättämään tyhjiöön yhteiskäyttöautomarkkinoilla.
Alueauton toimintaperiaate on roundtrip-malli eli edestakainen malli. Auto otetaan käyttöön tietyltä alueelta ja se palautetaan käytön päätyttyä samalle alueelle. Jos autolla lähdetään ajamaan vaikkapa Kampista, autoa ei voi jättää ajon päätyttyä Kallioon, vaan se palautetaan lähtöalueelle.
Valtteri Tahkola Omagolta kertoo, että Alueautoja tuodaan Helsinkiin nyt muutaman auton viikkovauhtia. MTV Uutiset oli vastaanottamassa tällä viikolla uutta yhteiskäyttöautoa Helsingin Etelä-Haagaan. Etelä-Haagaan saapuva auto on 17 Helsingissä operoiva viisiovinen Volkswagen Polo -merkkinen auto. Voit katsoa yllä olevalta videolta, kun toimittaja Carlos Sunila hyppää auton rattiin.
Alueauto perustuu kuukausimaksun ja tuntimaksun yhdistelmään. Käyttäjä maksaa 30 euron kuukausimaksua jäsenyydestä. Yhden tunnin ajo maksaa 6 euroa, sisältäen polttoaineet ja vakuutuksen. Halutessaan 1000 euron omavastuuta voi pudottaa 250 euroon neljän euron lisämaksulla.
Lue myös: Sen piti olla autoilun tulevaisuus, mutta kysyntä näyttääkin hiipuvan: "Nuoremmat sukupolvet saattavat olla avoimempia"
Ei ainoaa laatuaan
Yhteiskäyttöautoilun historia Suomessa on synkkä, sillä Suomen suurin yhteiskäyttöautopalvelu, pääkaupunkiseudulla toiminut DriveNow, lopetti toimintansa Suomessa keväällä 2020. Toiminta lopetettiin kannattamattomana, ja 150 Bemaria vedettiin pois pääkaupunkiseudun kaduilta.
