Sen piti olla autoilun tulevaisuus, mutta kysyntä näyttääkin hiipuvan: "Nuoremmat sukupolvet saattavat olla avoimempia"

Näin toimii vuokra-autoilun mullistava DriveNow 1:10
Testasimme, miten DriveNow-palvelu toimii Helsingissä.

Yhteiskäyttöautot eivät ole vielä nousseet Suomessa suureen suosioon, ja tuoreen kyselyn perusteella niiden kysyntä on jopa hiipunut viime vuodesta.

Nesteen toteuttaman kyselyn perusteella yhteiskäyttöautoilla on vaikeuksia saavutta jalansijaa Suomessa. Kyselyyn vastanneista autoilijoista ainoastaan seitsemän prosenttia oli kiinnostunut yhteiskäyttöautoista, kun viime vuonna luku oli 15 prosenttia.

Neste muistuttaa tiedotteessaan, että vaikka suosio vaikuttaa heidän kyselynsä mukaan hiipuneen, vaihtelevat tulokset maittain. Esimerkiksi Saksassa, Sveitsissä, Tanskassa ja Venäjällä yhteiskäyttöautoilu on selkeästi kasvava trendi, ja Moskovassa yhteiskäyttöautoja käytetään toiseksi eniten koko maailmassa.

Kuitenkin esimerkiksi Tukholmassa tarjontaa on jouduttu supistamaan kuihtuneen suosion vuoksi. BMW:n DriveNow-palvelu lopetti toimintansa Tukholmassa kokonaan, kuten teki myös Autolib Pariisissa.

– Kyselyn mukaan näyttää siltä, että autoilua suosivat suomalaiset liikkuvat edelleen mieluiten omalla autolla. Naapurimaissamme suosio vaihtelee ja aika näyttää, mihin suuntaan tilanne meillä Suomessa kehittyy sanoo Nesteen Marketing & Services -liiketoiminta-alueen markkinointijohtaja Mika Hyötyläinen.

Suurin osa kyselyyn vastanneista autoilijoista arvostaa liikkumisen helppoutta ja vaivattomuutta. Tärkeäksi koettiin, että auto on omassa pihassa valmiina juuri silloin, kun sitä tarvitsee.

Yhteiskäyttöautoista kiinnostuneet liputtivat erityisesti niiden ekologisuutta ja helppoutta. Niitä hyödyntävä välttyy nimittäin monilta auton ostamiseen liittyvistä huolista ja kustannuksista.

– Yhteiskäyttöautoilu ei ole vielä lyönyt läpi Suomessa, mutta nuoremmat sukupolvet saattavat olla avoimempia omasta autosta luopumiselle. Suosio voi myös kasvaa, mikäli markkinoille tulisi koko maahan ulottuvan tarjonnan mahdollistava toimija tai yhteiskäyttöön ohjaavia kannustimia, Hyötyläinen pohtii.

Metropolian tutkimusprofessori Arto O. Salonen ehdotti Ylen haastattelussa vuonna 2016, että taloyhtiöt voisivat, saunan ja pesutuvan tapaan, tarjota asukkaidensa käyttöön yhteisiä sähköautoja.

BMW:n DriveNow ja Daimlerin car2go yhdistyivät alkuvuodesta muodostaen maailman suurimman yhteiskäyttöautojen palvelun nimeltä Share Now. Niillä on yhteensä yli neljä miljoonaa rekisteröitynyttä käyttäjää Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa.

Lähde: Neste

Lue myös:

    Uusimmat