Useille F1-onnettomuuksille löytyi yhteinen selittäjä

Lewis Hamiltonin auto Espanjan GP:n jälkeen 2010, Photo: Vladimir Rys Bongarts
Lewis Hamiltonin auto Espanjan GP:n jälkeen 2010, Photo: Vladimir Rys BongartsGetty
Julkaistu 13.05.2010 17:35(Päivitetty 13.05.2010 19:57)

Pyöränmutterin jääminen liian löysälle on syynä useisiin tällä kaudella koettuihin F1-vikoihin, väittää saksalainen Auto, motor und sport -lehti.

Renkaidenvaihtojen nopeuttamiseen on haettu tälle kaudelle uusia ratkaisuja, sillä varikkokäyntien kestot ovat lyhentyneet, kun autoihin ei enää tankata polttoainetta.

Lewis Hamiltonin Espanjan GP:n lopussa kokema rengasrikko johtui vanneviasta, joka puolestaan aiheutui siitä, että McLarenin varikkomies irrotti varikkokäynnillä vasemman etupyörän mutterinvääntimen hieman liian aikaisin. Näin kiinnitysmutteri pääsi löystymään ajon aikana. Kun pyörä ei ollut tiukasti paikallaan, kuumeni magnesiumvanne. Lopulta se vaurioitui aiheuttaen rengasrikon.

Sebastian Vettelin Espanjassa kokemassa jarruviassa vasemman etupyörän jarrulevy halkesi. Oikeanpuoleisessa jarrulevyssä näkyi merkkejä samanlaisesta viasta, mutta se ei ehtinyt pettää täysin. Vian uskotaan aiheutuneen värinästä, joka saattoi saksalaislehden mukaan johtua siitä, että Hamiltonin tavoin Vettelin autossa etupyörien kiinnitys ei ollut aivan riittävän tiukka.

Vettel koki ongelmia pyöränmutterin löystymisestä jo Australian GP:ssä, jossa hän ajoi sen seurauksena ulos ja keskeytti johtopaikalta. Michael Schumacher koki puolestaan pyöränmutterin irtoamisen Malesian GP:ssä.

Lue Auto, motor und sportin juttu täältä (saksankielinen)

Tuoreimmat aiheesta

Espanja 2010