Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Useille F1-onnettomuuksille löytyi yhteinen selittäjä

Lewis Hamiltonin auto Espanjan GP:n jälkeen 2010, Photo: Vladimir Rys Bongarts
Lewis Hamiltonin auto Espanjan GP:n jälkeen 2010, Photo: Vladimir Rys BongartsGetty
Julkaistu 13.05.2010 17:35(Päivitetty 13.05.2010 19:57)

Pyöränmutterin jääminen liian löysälle on syynä useisiin tällä kaudella koettuihin F1-vikoihin, väittää saksalainen Auto, motor und sport -lehti.

Renkaidenvaihtojen nopeuttamiseen on haettu tälle kaudelle uusia ratkaisuja, sillä varikkokäyntien kestot ovat lyhentyneet, kun autoihin ei enää tankata polttoainetta.

Lewis Hamiltonin Espanjan GP:n lopussa kokema rengasrikko johtui vanneviasta, joka puolestaan aiheutui siitä, että McLarenin varikkomies irrotti varikkokäynnillä vasemman etupyörän mutterinvääntimen hieman liian aikaisin. Näin kiinnitysmutteri pääsi löystymään ajon aikana. Kun pyörä ei ollut tiukasti paikallaan, kuumeni magnesiumvanne. Lopulta se vaurioitui aiheuttaen rengasrikon.

Sebastian Vettelin Espanjassa kokemassa jarruviassa vasemman etupyörän jarrulevy halkesi. Oikeanpuoleisessa jarrulevyssä näkyi merkkejä samanlaisesta viasta, mutta se ei ehtinyt pettää täysin. Vian uskotaan aiheutuneen värinästä, joka saattoi saksalaislehden mukaan johtua siitä, että Hamiltonin tavoin Vettelin autossa etupyörien kiinnitys ei ollut aivan riittävän tiukka.

Vettel koki ongelmia pyöränmutterin löystymisestä jo Australian GP:ssä, jossa hän ajoi sen seurauksena ulos ja keskeytti johtopaikalta. Michael Schumacher koki puolestaan pyöränmutterin irtoamisen Malesian GP:ssä.

Lue Auto, motor und sportin juttu täältä (saksankielinen)

Lisää aiheesta:

Hamiltonin rangaistus oli kiinni kuudesta sadasosastaVettel: F-putki auttoi paalupaikan valloittamisessaUseille F1-onnettomuuksille löytyi yhteinen selittäjäHamiltonin onnettomuuteen hieman lisävaloaMersu-pomo julistaa: Schumin loisto on palannutEspanjan GP:n topit ja flopit: Webber omaa luokkaansa
Espanja 2010

Tuoreimmat aiheesta

Espanja 2010
  • 07.07.201014:36
    Espanja 2010

    Hamiltonin rangaistus oli kiinni kuudesta sadasosasta

  • 26.06.201017:13
    Espanja 2010

    Vettel: F-putki auttoi paalupaikan valloittamisessa

  • 11.05.201017:12
    Espanja 2010

    Hamiltonin onnettomuuteen hieman lisävaloa

  • 10.05.201015:53
    Espanja 2010

    Mersu-pomo julistaa: Schumin loisto on palannut

  • 10.05.201015:32
    Espanja 2010

    Espanjan GP:n topit ja flopit: Webber omaa luokkaansa