McLaren-kuski Lewis Hamiltonin Valenciassa saama rangaistus turva-auton ohittamisesta oli kiinni vain kuudesta sekunnin sadasosasta.
Brittikuski ohitti varikolta tulleen turva-auton, kun kilpailusta oli ajettu kymmenen kierrosta. Tuomaristo kuitenkin ilmoitti Hamiltonin saavan tempauksestaan varikon läpiajorangaistuksen vasta 15 kierrosta myöhemmin. Päätöksen viipyminen närkästytti etenkin Ferrari-tallia.
Hamilton ei menettänyt sijoitustakaan rangaistuksensa vuoksi, mikä sai Ferrari-kuski Fernando Alonson tuomitsemaan kiukunpuuskassaan kilpailun tulokset manipuloiduiksi.
Tuomaristolla oli kuitenkin hyvä syy päätöksen viipymiseen. Ajanotto kertoi turva-auton ohittaneen ykkösviivan kuusi sekunnin sadaosaa ennen Hamiltonia, mutta kisatuomaristo ei voinut täysin luottaa tähän tietoon turva-auton ja F1-auton ajanottojärjestelmien eroavaisuuksien vuoksi.
- Videokuvaa tilanteesta saatiin aluksi vain Hamiltonin autosta, mutta turva-auton tarkka sijainti ei siitä selvinnyt. Myöskään turva-auton ajaja Bernard Mäylander ei osannut varmasti sanoa, kumpi autoista ylitti ratkaisevan viivan ensimmäisenä, kertoi kisajohtaja Charlie Whiting saksalaiselle Auto Motor und Sport -lehdelle.
Lopullinen varmuus asiaan saatiin vasta helikopterikuvan avulla. Kuvasta kävi ilmi, että Hamiltonin auto ylitti viivan puoliautonmittaa turva-auton jälkeen. Jos brittikuski ei olisi hetkä aiemmin hidastellut, niin hän olisi voinut jatkaa turva-auton edellä ilman rangaistusta.
Tiedon välittäminen rangaistuksesta McLaren-tallille vei aikaa vielä kolme minuuttia. Tämän jälkeen Hamilton jatkoi radalla vielä kaksi kierrosta, ennen kun hän saapui varikolle.
Hamilton ohittaa turva-auton. Katso video Katsomo.fi:stä:
Sumo video id
(MTV3)