Tuusulan kouluissa kiellettiin kännykät – rehtori ulottaisi kännykkäkiellon myös työelämään

Koulut keksivät keinoja kännyköiden kieltämiseen 9:48
Silja Kosola ja Seppo Mentula keskustelivat kännykkäkiellon positiivisista vaikutuksista lapsiin ja nuoriin.

Pelkkä kännykän läsnäolo pulpetilla opetustilanteessa häiritsee oppilaiden keskittymistä, tietää dosentti Silja Kosonen. Rehtori Seppo Mentula kielsi kännykät kouluissaan yhteisellä sopimuksella oppilaiden kanssa. 

Tuusulan Paijalan- ja Rusutjärven koulujen rehtori Seppo Mentula kertoo, että hänen kouluissaan tehdään sopimus oppilaiden ja vanhempien kanssa, että kännykät pidetään repussa ja käytetään vain opettajan luvalla.

– Allerkirjoituksin luvataan, että kännykät pysyvät koulupäivän ajan repussa.

Mentula kiertelee päivän aikana koulun käytävillä ja luokissa, eikä kännyköitä näy. 

Mentula ei usko, että lakimuutos muuttaa kouluissa mitään, ellei asiasta tehdä sopimusta oppilaiden ja huoltajien kanssa.

– Koulun ja oppilaiden tulee olla yhteisrintamassa, ei toisiaan vastaan. Laki ei varmasti muuta sitä, koska jos joku haluaa häiriötä aiheuttaa niin se tapahtuu laista huolimatta.

Mentulan mukaan hän on Tuusulan kouluissa keskustellut oppilaskunnan hallituksen kanssa ja oppilaat ovat kieltoon tyytyväisiä.

– Esimerkiksi koulun lukutunti, jossa luetaan kirjoja tunnin verran, on nykyään monelle aika hankala.

Mentula kuvailee, että koska kännyköistä on totuttu saamaan nopeita ärsykkeitä, keskittyminen kirjaan on haastavaa.

Kännykän läsnäolokin häiritse

Nuorisolääkäri ja dosentti Silja Kosola kertoo, että neljäsosassa maailman maista puhelimet on kielletty koulussa.

– Tutkimusten mukaan Belgiassa, Espanjassa ja Yhdysvalloissa heikommin pärjäävien oppilaiden oppimistulokset ovat parantuneet kännykkäkiellon jälkeen, Kosola sanoo.

Pelkkä kännykän läsnäolo pulpetilla voi häiritä keskittymistä.

– Kännykän läsnäolo pulpetilla muistuttaa siitä, mitä kaikkea sillä voi tehdä.

– Erään tutkimuksen mukaan vie noin 20 minuuttia ennen kuin keskittyminen palaa sille tasolle, missä se olisi ollut ilman puhelinta. On myös näyttöä, että se häiritsee kasvavien nuorten mielenterveyttä.

Välitunneillakaan ei plärätä puhelinta

Kosolan mukaan välitunnillakin olisi tärkeää, että kännykät pysyisivät pois kädestä.

– Olemme sosiaalisia eläimiä ja sosiaaliset taidot ovat valtavan tärkeitä. Kannustaisin kännykkäsääntöä myös välitunneille, jotta lapset oppisivat toistensa kanssa olemista.

– Tuoreimman kouluterveyskyselyn mukaan yläkoululaisista ja toisen asteen oppilaista kaksi viidestä kertoo olevansa netissä, vaikkei huvittaisi. Tarjotaan heille mahdollisuus.

Kosolan mukaan toisella asteella aivojen kehitys on vaiheessa ja impulssikontrolli ei ole niin hyvä kuin aikuisilla. Hän neuvoisi laajentamaan kännykkäkieltoa myös ylempiin opetusasteisiin.

– Yhdysvalloissa MIT-yliopistossa älylaitteet on luennoilla kielletty.

Kännykät pois palavereissakin

Seppo Mentulan mukaan hänen kouluissaan kännykät ovat repuissa välitunnillakin.

– Olisi sääli, jos välitunnilla istuttaisiin kännykän kanssa. Uskon, että tämä auttaa keskittymiseen.

Mentula ehdottaa, että kännykkäkieltoa voisi soveltaa myös työelämään yhteisillä sopimuksilla.

– Koitetaanhan me kännykän käyttöä vapaa-aikanakin rajoittaa. Jos kokouksessa kännykkää vilkuilee, ei muista paljon mitään kokouksesta.

Silja Kosola haluaa vielä lopuksi lähettää päättäjille viestin, että teknologiayrityksiä kohtaan pitäisi luoda  painetta siihen, että koukuttavia elementtejä vähennettäisiin älylaitteista.

Lue myös:

    Uusimmat