Useiden tulosjulkistusten jälkeen tutkimusyhtiöt ovat julkaisseet tilastojaan toisen vuosineljänneksen eli huhti-kesäkuun maailmanlaajuisista älypuhelintoimituksista. Luvuista nousee tällä kerralla esiin ennen kaikkea kolmea pointtia: Samsungin lasku, Huawein ja Xiaomin nousu ja suomalaisittain kiinnostava Nokia-puhelinten menestys.
Huawei toimitti huhti-kesäkuussa markkinoille 54,2 miljoonaa älypuhelinta, 40,9 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Näin se nosti markkinaosuuttaan vauhdilla markkinoilla, joiden tutkimusyhtiöt arvioineet kokonaisuutena kappalemääräisesti pienentyneen noin 2 prosentilla.
Johtuen eroista kokonaismarkkinan arvioidussa koossa, eri tutkimusyhtiöiden luvuissa markkinaosuudet ovat myös hieman erilaisia. Tutkimusyhtiö IDC arvioi koko maailman älypuhelintoimituksiksi huhti-kesäkuussa 342 miljoonaa älypuhelinta, mikä tarkoitti Huaweille 15,8 prosentin markkinaosuutta, Counterpoint Research puolestaan 360 miljoonaa älypuhelinta, jolla Huawein osuus jää tasan 15,0 prosenttiin.
Huawei on markkinajohtaja kotona Kiinassa 27 prosentin osuudellaan ja 21 prosentin kasvullaan siellä, minkä lisäksi Huawei kasvatti 71 prosentilla Kiinan ulkopuolisia toimituksia – 75 prosentilla Euroopassa, 67 prosentilla Lähi-idässä ja Afrikassa sekä 188 prosentilla Intiassa. Huawein lukuihin on laskettu mukaan sen omistama Honor.
”Yhdistelmä markkinoiden kypsymistä, kasvanutta älypuhelinten yleisyyttä ja nousevia keskihintoja jatkaa kokonaismarkkinan kasvun painamista”, kommentoi IDC:n tutkimuspäällikkö Anthony Scarsella.
Kappalemääräisesti mitattuna Huawei ohitti toimituksissa toisella neljänneksellä selvästi Applen, jonka iPhone-toimitukset ylsivät vain vajaan prosentin kasvulla 41,3 miljoonaan. .



