Tutkimus: Suomalaisilla vaikeuksia noudattaa nopeusrajoituksia

BMW-kuski kaahasi Helsingin keskustassa lähes satasta kolmenkympin alueella 0:25
Bemarikuski posotti lähes satasta kolmenkympin alueella Helsingissä. Videolle tallentui hetki, kun kuljettaja tajusi jääneensä kiinni.

Liikenneturvallisuuden taustatekijät ovat Suomessa pääosin kunnossa, mutta ylinopeudet ovat muihin Euroopan unionin maihin verrattuna yleisiä.

Baseline-tutkimushankkeessa koottiin liikenneturvallisuustietoa vajaasta paristakymmenestä EU-maasta. Hankkeessa kerättiin tietoa kahdeksasta liikenneturvallisuusindikaattorista, joista Suomi osallistui kuuteen.

Tulokset kertovat, että Suomessa nopeusrajoitusten noudattaminen on eurooppalaisessa vertailussa melko huonoa. Esimerkiksi moottoriteillä nopeusrajoitusta noudatti Suomessa 45 prosenttia henkilöautojen kuljettajista, mikä oli neljänneksi huonoin tulos 13 maan joukossa.

Muilla maanteillä Suomi oli nopeusrajoitusten noudattamisessa sijalla 11/15. Vertailussa seurattiin jonojen ulkopuolella ajavia henkilöautoja, ja ylinopeudeksi laskettiin nopeusrajoituksen ylittyminen yhdelläkin tuntikilometrillä.

– Tässä meillä on parannettavaa. Ruotsissakin nopeusrajoituksia noudatetaan paremmin, Traficomin erityisasiantuntija Riikka Rajamäki sanoo tiedotteessa.

Muissa asioissa pärjäämme paremmin

Vaikka nopeusrajoituksia noudatetaankin Suomessa kehnosti muihin EU-maihin verrattuna, olemme me kärkikastia monessa muussa mielessä.

Esimerkiksi vain harva ajaa Suomessa matkapuhelin kädessä, rattijuoppojen osuus kuljettajista on alhainen, uudet autot ovat lähes kaikki neljän tai viiden EuroNCAP-tähden autoja ja apu tulee liikenneonnettomuuspaikalle melko nopeasti. 

Suomi ei osallistunut Baseline-hankkeessa turvavyö- ja pyöräilykypärätietojen keruuseen, mutta Liikenneturvan tekemien seurantojen mukaan turvavyötä henkilöautossa käyttävien osuus ja pyöräilykypärää käyttävien osuus ovat Suomessa lähellä Euroopan kärkeä.

Lähteet: Traficom, Liikenneturva

Lue myös:

    Uusimmat