Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka perjantai. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi.
Kysymys: Kannattaako rengaspaineita alentaa talvikelillä paremman pidon saavuttamiseksi?
Vastaus: Nyt kun Etelä-Suomessakin on saatu nauttia kunnon talvesta, on moni autoilija joutunut kokemaan runsaan lumimäärän varjopuolia. Kadun varsilla näkee vähän väliä kuljettajia lapioimassa lunta pois auton alta ja renkaiden edestä. Monen mielessä on käynyt myös ajatus, voisiko rengaspaineilla jotenkin vaikuttaa auton etenemiskykyyn.
Väite rengaspaineiden alentamisen vaikutuksesta lienee peräisin työkone-, traktori- ja raskaan liikenteen maailmasta. Edellä mainituissa renkaan pintapainetta saadaan jaettua isommalle alueelle pudottamalla rengaspaineita. Näin vähennetään lähinnä uppoamisriskiä pehmeään ajoalustaan, kuten peltoon, tai kelirikkoaikana sivutiehen.
Varsinaiseen maantieajoon ja normaaleihin nopeuksiin näillekin suositellaan korkeampia paineita ja esimerkiksi osassa tukkiautoja paineita pystytään säätämään ohjaamosta käsin, yhdellä napinpainalluksella.
Henkilöauton kohdalla rengaspaineiden alentamisesta ei käytännössä ole mitään hyötyä – pikemminkin päinvastoin.
Tarkasta autonvalmistajan suositukset
Autonvalmistajan suosittelemat rengaspaineet löytyvät pääsääntöisesti auton käyttöohjekirjasta. Lisäksi ne ovat usein kuljettajan oven pielessä tai polttoaineen täyttöluukun kannessa. Rengas on suunniteltu toimimaan optimaalisimmin juuri valmistajan suosittelemilla paineilla.

