Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Toto Wolff tyrmää villeimmät kuvitelmat Mercedeksen kohua herättäneestä DAS-järjestelmästä – "Joka niin luulee, on väärässä"

xpbimages.com
Julkaistu 03.03.2020 19:00
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Toto Wolffin mukaan Mercedes lyö kilpailijansa F1-kaudella 2020 vahvalla kokonaispaketilla, ei yksittäisellä DAS-järjestelmällä.

LUE MYÖS: F1-konkarilta karu näkemys Bottaksen tilanteesta – ”Ei millään pahalla Valtteria kohtaan”

Kun Lewis Hamilton liikutteli ohjauspyöräänsä eteen ja taakse kesken Barcelonan radalla ajetun testikierroksen, ensimmäisen testiviikon suurin puheenaihe oli valmis.

Myöhemmin DASiksi paljastunut järjestelmä tarkoittaa kaksiakselista ohjausta, jossa kuljettaja pystyy ohjauspyörää eteen ja taakse liikuttamalla vaikuttamaan etupyörien aurauskulmaan. Näin kuljettaja pystyy optimoimaan auton ajettavuuden mutkissa ja suorituskyvyn suorilla.

Mercedes on suunnitellut järjestelmää jo todella pitkään, ja Ferrarikin väitti toisella testiviikolla harkinneensa joskus vastaavan järjestelmän rakentamista. Tosin Mattia Binotton lausunto asettuu erikoiseen valoon, kun muistaa, että hän kiisti moiset suunnitelmat vielä ensimmäisellä testiviikolla.

Esimerkiksi Red Bull julisti DAS-järjestelmän tuoreeltaan sääntöjen vastaiseksi, mutta FIA on toistaiseksi todennut vain, että järjestelmä kielletään kaudesta 2021 alkaen.

Valtteri Bottas ja Lewis Hamilton kommentoivat järjestelmää hyvin eri tavoin. Bottas sanoi olevansa iloinen siitä, että Mercedeksellä on se käytössään. Hän myös vahvisti, että Mercedes aikoo käyttää järjestelmää kauden avauskisassa Australiassa.

Hamiltonin arviot eivät olleet aivan yhtä ylistäviä kuin Bottaksen, mutta aivan kuten tallikaverinsa, myös Hamilton sanoi, ettei Mercedes vielä tiedä, miten järjestelmää voi parhaalla mahdollisella tavalla hyödyntää.

Tallipäällikkö Wolff kallistui omissa lausunnoissaan Hamiltonin vähättelevälle linjalle. Vaikka DASin hyödyt ovat tallille vielä jonkinlainen mysteeri, sen Wolff tietää, ettei siitä ole odotettavissa mitään ylivertaista asetta.

– Emme halua paljastaa siitä vielä kovin paljon, mutta se, joka luulee, että voitamme sillä kaksi sekuntia (kierroksella), on väärässä. Se on yksi monista innovaatioista uudessa autossamme. Kokonaisuus ratkaisee, Wolff sanoi Grandpx.news-sivuston mukaan Bild am Sonntagille.

Kierrosajan sijaan suurimman hyödyn uskotaan tulevan siitä, että Mercedes kykenee DASin avulla hallitsemaan eturenkaiden kulumista ja lämpötiloja paremmin kuin kilpakumppaninsa. Tämä voi mahdollistaa kilpailun ratkaisuhetkillä muutaman kierroksen muita pidemmät stintit.

Toisaalta kaikki DAS-spekulaatiot osoittautuvat turhiksi, mikäli järjestelmä ei läpäise Australian GP:n yhteydessä tehtävää katsastusta tai mikäli muut tallit tekevät siitä kauden avauskisassa protestin, joka johtaa hylkäävään päätökseen.

Lisää aiheesta:

Toto Wolff kertoi, missä Mercedes hävisi muille – taustoitti myös George Russellin sukellustaLewis Hamiltonin vauhti herättää ihmetystä – Mercedeksen autosta kiertää villejä teorioita: "Näin on luotu tappava yhdistelmä"Mercedes tiukassa tilanteessa: kohuttu osa on tarjoamassa kilpailijoille massiivista etua, Toto Wolffilta uhkaava jyrähdys – "Tämä voi mennä likaiseksi"Lewis Hamilton tuittuili säännöistä – Toto Wolff vahvistaa talven aikana tapahtuneen muutoksen, joka selittää Mercedeksen ongelmia: "On nähtävissä tietty kaava"F1:n superinsinööri on Mercedeksen keksinnön jäljiltä sormi suussa: "On vaikea nähdä, miten se voisi olla laillinen"Helmut Marko linjaa: Mercedeksen salainen järjestelmä on sääntöjen vastainen – näitä asioita FIA joutuu puntaroimaan
F1Toto WolffMercedesUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • Eilen20:04
    Singaporen GP

    F1-sarjaan erikoinen uudistus

  • Eilen10:57
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottaksen ja Cadillacin tilanteesta karu suomalaisarvio: "Aika utopistinen tavoite"

  • 14.9.22:34
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottaksen F1-autosta kutkuttavaa tietoa

  • 13.9.21:51
    Moottoriurheilu

    Max Verstappenille ajolupa legendaariselle radalle – oli lähellä reputtaa

  • 13.9.17:50
    Carlos Sainz

    Carlos Sainzille voitto F1-kulisseissa