Toto Wolff tyrmää villeimmät kuvitelmat Mercedeksen kohua herättäneestä DAS-järjestelmästä – "Joka niin luulee, on väärässä"

Toto Wolffin mukaan Mercedes lyö kilpailijansa F1-kaudella 2020 vahvalla kokonaispaketilla, ei yksittäisellä DAS-järjestelmällä.

Kun Lewis Hamilton liikutteli ohjauspyöräänsä eteen ja taakse kesken Barcelonan radalla ajetun testikierroksen, ensimmäisen testiviikon suurin puheenaihe oli valmis.

Myöhemmin DASiksi paljastunut järjestelmä tarkoittaa kaksiakselista ohjausta, jossa kuljettaja pystyy ohjauspyörää eteen ja taakse liikuttamalla vaikuttamaan etupyörien aurauskulmaan. Näin kuljettaja pystyy optimoimaan auton ajettavuuden mutkissa ja suorituskyvyn suorilla.

Mercedes on suunnitellut järjestelmää jo todella pitkään, ja Ferrarikin väitti toisella testiviikolla harkinneensa joskus vastaavan järjestelmän rakentamista. Tosin Mattia Binotton lausunto asettuu erikoiseen valoon, kun muistaa, että hän kiisti moiset suunnitelmat vielä ensimmäisellä testiviikolla.

Valtteri Bottas ja Lewis Hamilton kommentoivat järjestelmää hyvin eri tavoin. Bottas sanoi olevansa iloinen siitä, että Mercedeksellä on se käytössään. Hän myös vahvisti, että Mercedes aikoo käyttää järjestelmää kauden avauskisassa Australiassa.

Hamiltonin arviot eivät olleet aivan yhtä ylistäviä kuin Bottaksen, mutta aivan kuten tallikaverinsa, myös Hamilton sanoi, ettei Mercedes vielä tiedä, miten järjestelmää voi parhaalla mahdollisella tavalla hyödyntää.

Tallipäällikkö Wolff kallistui omissa lausunnoissaan Hamiltonin vähättelevälle linjalle. Vaikka DASin hyödyt ovat tallille vielä jonkinlainen mysteeri, sen Wolff tietää, ettei siitä ole odotettavissa mitään ylivertaista asetta.

– Emme halua paljastaa siitä vielä kovin paljon, mutta se, joka luulee, että voitamme sillä kaksi sekuntia (kierroksella), on väärässä. Se on yksi monista innovaatioista uudessa autossamme. Kokonaisuus ratkaisee, Wolff sanoi Grandpx.news-sivuston mukaan Bild am Sonntagille.

Kierrosajan sijaan suurimman hyödyn uskotaan tulevan siitä, että Mercedes kykenee DASin avulla hallitsemaan eturenkaiden kulumista ja lämpötiloja paremmin kuin kilpakumppaninsa. Tämä voi mahdollistaa kilpailun ratkaisuhetkillä muutaman kierroksen muita pidemmät stintit.

Toisaalta kaikki DAS-spekulaatiot osoittautuvat turhiksi, mikäli järjestelmä ei läpäise Australian GP:n yhteydessä tehtävää katsastusta tai mikäli muut tallit tekevät siitä kauden avauskisassa protestin, joka johtaa hylkäävään päätökseen.

Lue myös:

    Uusimmat