Helmut Marko linjaa: Mercedeksen salainen järjestelmä on sääntöjen vastainen – näitä asioita FIA joutuu puntaroimaan

Kimi Räikkönen ajaa tänään talvitestien ainoan päivän Barcelonassa – F1-asiantuntijat toisesta testipäivästä: Yllättävän kovia nopeuksia on nähty 6:30
Niki Juusela ja Ossi Oikarinen kävivät torstaina iltapäivällä Katalonian moottoriradan varikolla läpi testien tähänastista antia.

Red Bullin F1-tallin neuvonantaja Helmut Marko on Mercedeksen käyttämästä DAS-järjestelmästä eri mieltä kuin tallipäällikkö Christian Horner. Markon mielestä järjestelmä on yksiselitteisesti sääntöjen vastainen.

Hyvin yleinen käsitys on, että Mercedeksen autosta paljastunut DAS-järjestelmä – viralliselta nimeltään dual axis steering, kaksiakselinen ohjaus – mahdollistaa kuljettajalle etuakselin aurauskulmien muuttamisen.

Etupyörät osoittavat normaalitilanteessa hieman ulospäin, mistä on etua mutkissa mutta haittaa suorilla, mutta jos tätä kulmaa voidaan pienentää suorilla, ilmanvastus pienenee ja huippunopeus kasvaa. Toisaalta tämä myös jäähdyttää renkaita normaalia enemmän.

Markon mukaan tällainen järjestelmä muistuttaa toimintaperiaatteeltaan F1:ssä kiellettyä aktiivijousitusta.

– Jos kulmaa säädetään auton liikkuessa, renkaiden kontaktipinta asfalttiin nähden muuttuu. Tällöin auton korkeus radan pinnasta muuttuu, vaikkakin hyvin vähän. Se on kuitenkin kiellettyä, koska tällainen konsepti on joiltain osin yhtenevä aktiivijousituksen toimintamekanismien kanssa, Marko sanoi Auto Bildille.

Mercedeksen teknisen johtajan James Allisonin mukaan FIA on ollut jo pitkään tietoinen Mercedeksen innovaatiosta. Talli on konsultoinut kattojärjestöä pitkin järjestelmän suunnitteluvaihetta. Tarkoituksena on ollut selvittää, mikä FIAn kanta järjestelmän säännönmukaisuuteen on.

Allisonin puheet on tulkittavissa niin, että Mercedeksen näkemyksen mukaan järjestelmä on täysin sääntöjen mukainen. Hornerin mielestä tähän viittaa jo pelkästään se, että Mercedes on ylipäätään alkanut käyttää järjestelmää autossaan.

– Eivät he sitä muuten käyttäisi, Horner sanoi.

Autosportin tietojen mukaan FIA punnitsee erityisesti sääntöjen harmaata aluetta: mitkä osat liittyvät auton jousitukseen, mitkä ohjaukseen.

Jousitukseen liittyen säännöt ovat sinällään hyvin yksiselitteiset. Jousitusgeometriaan ei saa tehdä minkäänlaisia muutoksia auton liikkuessa. Juuri tähän sääntökohtaan Markokin viittasi kommentissaan.

Jos taas DAS-järjestelmä nähdään vain keinona ohjata autoa uudella tavalla, Mercedes on huomattavasti vahvemmilla.

Säännöissä kielletään ainoastaan sellaiset ohjausjärjestelmät, jotka mahdollistavat useamman kuin kahden pyörän uudelleensuuntaamisen. Mercedeksen tapauksessa järjestelmä vaikuttaa kuitenkin vain kahteen pyörään.

Säännöt eivät myöskään sanele, että pyörien olisi käännyttävä vain yhdellä akselilla tai että etupyörän kulmien olisi muututtava samassa suhteessa.

Ainoa sääntö ohjaukseen liittyen on se, että kulmia ei saa muuttaa minkäänlaisella automatiikalla, mutta tämäkään ei ole Mercedeksen tapauksessa ongelma; ohjauspyörää liikuttaa eteen ja taakse aina joko Lewis Hamilton tai Valtteri Bottas.

Järjestelmän laillisuuteen voidaan saada varmistus vasta kauden avauskisassa Melbournessa. Tämä edellyttää, että muut tallit tekevät FIAn tuomaristolle protestin.

Lue myös:

    Uusimmat