Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Helmut Marko linjaa: Mercedeksen salainen järjestelmä on sääntöjen vastainen – näitä asioita FIA joutuu puntaroimaan

6:30Kimi Räikkönen ajaa tänään talvitestien ainoan päivän Barcelonassa – F1-asiantuntijat toisesta testipäivästä: Yllättävän kovia nopeuksia on nähtyNiki Juusela ja Ossi Oikarinen kävivät torstaina iltapäivällä Katalonian moottoriradan varikolla läpi testien tähänastista antia./All Over Press
Julkaistu 20.02.2020 21:52
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Red Bullin F1-tallin neuvonantaja Helmut Marko on Mercedeksen käyttämästä DAS-järjestelmästä eri mieltä kuin tallipäällikkö Christian Horner. Markon mielestä järjestelmä on yksiselitteisesti sääntöjen vastainen.

LUE MYÖS: Mercedes-pomoa hiillostettiin mystisestä havainnosta: ”Sen nimi on DAS – muun tiedon pidämme itsellämme”

Hyvin yleinen käsitys on, että Mercedeksen autosta paljastunut DAS-järjestelmä – viralliselta nimeltään dual axis steering, kaksiakselinen ohjaus – mahdollistaa kuljettajalle etuakselin aurauskulmien muuttamisen.

Etupyörät osoittavat normaalitilanteessa hieman ulospäin, mistä on etua mutkissa mutta haittaa suorilla, mutta jos tätä kulmaa voidaan pienentää suorilla, ilmanvastus pienenee ja huippunopeus kasvaa. Toisaalta tämä myös jäähdyttää renkaita normaalia enemmän.

Markon mukaan tällainen järjestelmä muistuttaa toimintaperiaatteeltaan F1:ssä kiellettyä aktiivijousitusta.

– Jos kulmaa säädetään auton liikkuessa, renkaiden kontaktipinta asfalttiin nähden muuttuu. Tällöin auton korkeus radan pinnasta muuttuu, vaikkakin hyvin vähän. Se on kuitenkin kiellettyä, koska tällainen konsepti on joiltain osin yhtenevä aktiivijousituksen toimintamekanismien kanssa, Marko sanoi Auto Bildille.

Mercedeksen teknisen johtajan James Allisonin mukaan FIA on ollut jo pitkään tietoinen Mercedeksen innovaatiosta. Talli on konsultoinut kattojärjestöä pitkin järjestelmän suunnitteluvaihetta. Tarkoituksena on ollut selvittää, mikä FIAn kanta järjestelmän säännönmukaisuuteen on.

Allisonin puheet on tulkittavissa niin, että Mercedeksen näkemyksen mukaan järjestelmä on täysin sääntöjen mukainen. Hornerin mielestä tähän viittaa jo pelkästään se, että Mercedes on ylipäätään alkanut käyttää järjestelmää autossaan.

– Eivät he sitä muuten käyttäisi, Horner sanoi.

LUE MYÖS: Kimi Räikkönen showkierroksella kärkeen ja kotimatkalle – Valtteri Bottaksen ajopäivä päättyi hännille ennen aikojaan

Autosportin tietojen mukaan FIA punnitsee erityisesti sääntöjen harmaata aluetta: mitkä osat liittyvät auton jousitukseen, mitkä ohjaukseen.

Jousitukseen liittyen säännöt ovat sinällään hyvin yksiselitteiset. Jousitusgeometriaan ei saa tehdä minkäänlaisia muutoksia auton liikkuessa. Juuri tähän sääntökohtaan Markokin viittasi kommentissaan.

Jos taas DAS-järjestelmä nähdään vain keinona ohjata autoa uudella tavalla, Mercedes on huomattavasti vahvemmilla.

Säännöissä kielletään ainoastaan sellaiset ohjausjärjestelmät, jotka mahdollistavat useamman kuin kahden pyörän uudelleensuuntaamisen. Mercedeksen tapauksessa järjestelmä vaikuttaa kuitenkin vain kahteen pyörään.

Säännöt eivät myöskään sanele, että pyörien olisi käännyttävä vain yhdellä akselilla tai että etupyörän kulmien olisi muututtava samassa suhteessa.

Ainoa sääntö ohjaukseen liittyen on se, että kulmia ei saa muuttaa minkäänlaisella automatiikalla, mutta tämäkään ei ole Mercedeksen tapauksessa ongelma; ohjauspyörää liikuttaa eteen ja taakse aina joko Lewis Hamilton tai Valtteri Bottas.

Järjestelmän laillisuuteen voidaan saada varmistus vasta kauden avauskisassa Melbournessa. Tämä edellyttää, että muut tallit tekevät FIAn tuomaristolle protestin.

Lisää aiheesta:

Mercedes-leiristä kovia syytöksiä F1-päättäjille: Red Bullia suosiva päätös runnottiin läpi hämärällä tavallaF1-kauden alkuun draamaa? Valtteri Bottaksen Mercedes on protestiuhan kohteenaToto Wolff tyrmää villeimmät kuvitelmat Mercedeksen kohua herättäneestä DAS-järjestelmästä – "Joka niin luulee, on väärässä"Onko Mercedeksen kohuratkaisu sittenkin laiton? Yksi F1-sääntötulkinta aiheuttaa nyt kysymysmerkkejäF1:n superinsinööri on Mercedeksen keksinnön jäljiltä sormi suussa: "On vaikea nähdä, miten se voisi olla laillinen"Tästä Ferrarin kirjeessä on kyse: kilpailijat pahaan liriin politikoinnilla
F1MercedesRed BullUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • Eilen21:55
    Lando Norris

    McLaren-tähti valtasi sprinttipaalun – Max Verstappen jäi vaisulle sijalle

  • Eilen18:50
    Lando Norris

    Max Verstappen vasta 17:s

  • Eilen16:47
    Alpine

    F1:ssä jysähti kuskisopimus

  • Eilen10:43
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamiltonille riitti: Kuraa kattojärjestön päälle

  • to13:27
    Ferrari

    Lähde: Karmeita uutisia Ferrarille – ensi kaudesta karu arvio