Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Mercedes tiukassa tilanteessa: kohuttu osa on tarjoamassa kilpailijoille massiivista etua, Toto Wolffilta uhkaava jyrähdys – "Tämä voi mennä likaiseksi"

imago images/HochZwei/ All Over Press
Julkaistu 25.05.2021 07:10
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Mercedes menetti Monacon GP:n jälkeen valmistajien MM-sarjan johdon ensimmäisen kerran lähes kolmeen vuoteen. Seitsemänneksi jäänyt Lewis Hamilton povaa tallille vaikeuksia myös seuraavassa osakilpailussa.

LUE MYÖS: Uskomatonta mutta totta: Valtteri Bottaksen kisan pilannut mutteri on yhä jumissa – oikea työkalu löytyy 1 000 kilometrin päästä tehtaalta

LUE MYÖS: Toto Wolff paljasti: pieni poikkeama johti Valtteri Bottaksen uskomattomaan keskeytykseen

Hamiltonilla oli Monacossa huomattavasti vaikeampaa kuin tallikaveri Valtteri Bottaksella. Ero kävi hyvin ilmi aika-ajoissa, joissa Bottas oli toinen, Hamilton vasta seitsemäs. Eroa tallikaverusten välillä oli lähes puoli sekuntia.

– Meillä on sarjan pisin auto. Tiukoissa mutkissa on kuin bussia ajaisi, Hamilton selitti.

Mercedeksen suurin ongelma oli se, ettei heidän autossaan ole yhtä paljon downforcea kuin vaikkapa Red Bullilla, ja downforce on Monacossa sikälikin ratkaisevassa asemassa, että sen avulla renkaat on helpompi saada oikean lämpötilaan.

Tallin autoihin tehtiin iso remontti ennen aika-ajoja. Muun muassa jousitusta muutettiin niin, että renkaat olisi helpompi saada lämmitettyä. Bottaksen kohdalla muutokset osoittautuivat toimiviksi, Hamiltonin kohdalla eivät.

Muutokset aihuettivat kuitenkin sen, että eturenkaat kuluivat liikaa. Hamiltonin kohdalla kisaa yritettiin pelastaa aikaistamalla varikkokäyntiä, mutta siinä kävikin päinvastoin: Hamilton menetti kolme sijaa. Bottaksen kisa taas päättyi varikolle, kun oikeaa etupyörää ei saatu irti.

– Autossamme on joitain heikkouksia. Tämä kilpailu oli vaikea, ja seuraava kilpailu on nähdäkseni ihan yhtä vaikea. Meidän täytyy paiskia kovasti hommia ja selvittää, miten voimme minimoida tappiot, Hamilton sanoi taiston tauottua.

Kausi jatkuu kesäkuun ensimmäisenä viikonloppuna Bakussa, Azerbaidzhanissa. Vaikka kyseessä on niin ikään katurata, sen profiili on täysin erilainen kuin Monacossa.

Bakussa on F1-sarjan pisin suora – mittaustavasta riippuen puolentoista, jopa kahden kilometrin mitainen. Vaikka hitaitakin mutkia löytyy, tehot ja suoranopeudet ovat siis arvossaan.

Ja mikä mielenkiintoisinta, viime viikkoina kohua herättäneet taipuvat siivet ovat vielä Bakussa sallittuja. Monacossa menestyneet Red Bull ja Ferrari voivat saavuttaa näiden siipien avulla merkittävää hyötyä pitkällä suoralla, Auto Motor und Sportin arvion mukaan jopa puoli sekuntia kierroksella. 

Tosin ainakin Mercedes saattaa masinoida suljettujen ovien takana protestin asiasta.

– Jos  näitä siipiä käytetään Bakussa ja niillä saavutetaan sellaista hyötyä, mitä olemme nähneet, asia menee tuomariston käsittelyyn. Jos tuomaristo ei riitä, sitten asia viedään vetoomustuomioistuimeen, Wolff lausui uhkaavasti GP Todayn mukaan Sky Sportsin haastattelussa.

Wolffin mielestä Espanjan GP:n ja Azerbaidzhanin GP:n välissä olevat neljä viikkoa on talleille riittävän pitkä aika jäykistää siipiään.

– Mielestäni FIAn on selvennettävä asiaa ennen Bakua, koska jos niin ei käy, tämä voi mennä likaiseksi.

Wolffilta kysyttiin, miten hän suhtautuu Red Bullin syytöksiin siitä, että myös Mercedeksen etusiipi on taipuisa.

– Olemme analysoineet etusiipemme, ja ne taipuvat täysin samalla tavalla kuin Red Bullilla, joten voimme sitten protestoida toisistamme.

– Se on selvää, että jotkut takasiivet taipuvat enemmän kuin ne saisivat taipua.

Lisää aiheesta:

Lewis Hamiltonin vauhti herättää ihmetystä – Mercedeksen autosta kiertää villejä teorioita: "Näin on luotu tappava yhdistelmä"Red Bull varuillaan: Mercedeksen autosta paljastunut yksityiskohta osoittaa tehonsa loppukauden kisoissa – "Se voi olla aika voimakas"F1-lehdistökatsaus: Valtteri Bottaksen ja Lewis Hamiltonin välillä nähtiin "lunta Saharassa" -tyylinen yllätys – kahden viikon kuluttua on käsillä ratkaisevat hetket"Mercedeksen kädet on sidottu" – Red Bullin avaus F1-kauteen tuli sokkina, näin yllättävä muutos voimasuhteissa tapahtuiLewis Hamilton tuittuili säännöistä – Toto Wolff vahvistaa talven aikana tapahtuneen muutoksen, joka selittää Mercedeksen ongelmia: "On nähtävissä tietty kaava"Analyysi: Valtteri Bottas teki hämmentävän havainnon Max Verstappenin autosta – Mercedeksen haavoittuvuus on löytynyt
F1MercedesToto WolffAzerbaidzhanin GPUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 11:51
    Valtteri Bottas

    Mercedes-tähti sivussa – Valtteri Bottas mukaan F1-viikonloppuun?

  • Eilen18:27
    Mercedes

    Mitä Mercedeksellä oikein tapahtuu? F1-piirit ihmeissään – "Toto Wolff ei pidä Valtteri Bottasta minään"

  • Eilen11:35
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottakselle kunniatehtävä – F1 palaa tuttuihin maisemiin

  • ti20:04
    Singaporen GP

    F1-sarjaan erikoinen uudistus

  • ti10:57
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottaksen ja Cadillacin tilanteesta karu suomalaisarvio: "Aika utopistinen tavoite"