FIA puuttui Mercedeksen rattikohuun: DAS-systeemi kielletään, mutta vielä tällä kaudella se voi antaa ison edun

Kimi Räikkönen ajaa tänään talvitestien ainoan päivän Barcelonassa – F1-asiantuntijat toisesta testipäivästä: Yllättävän kovia nopeuksia on nähty 6:30
C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen kertoi näkemyksensä Mercedeksen DAS-systeemin toiminnasta.

Kansainvälinen autoliitto FIA on päättänyt kieltää Mercedeksen talvitesteihin tuoman DAS-nimisen kaksiakselisen ohjausjärjestelmän, mutta kielto ehtii voimaan vasta kaudella 2021. Asiasta uutisoi Motorsport.com.

Mercedes kohautti käynnissä olevissa Barcelonan F1-testeissä, kun ajokuva Lewis Hamiltonin autosta paljasti kuskin liikuttavan rattia eteen- ja taaksepäin tullessaan mutkiin tai suorille.

Kaksiakselisen ohjausjärjestelmän on uskottu vaikuttavan pyörien aurauskulmiin, mistä on etua huippunopeuden saavuttamisessa suorilla ja renkaiden pidon parantamisessa mutkissa.

Mercedeksen tekninen johtaja James Allison kertoi torstain lehdistötilaisuudessa tiimin kertoneen ratkaisustaan FIA:lle jo hyvän aikaa sitten. Allison uskoo FIA:n katsovan DAS:in sääntöjenmukaiseksi, sillä kyseessä on kuljettajan käyttämä toiminto, ei aktiivinen ajoavustin.

FIA on kuitenkin Motorsport.comin mukaan puuttunut peliin. Sivuston tiedot kertovat, että DAS kielletään kaudesta 2021 alkaen, mutta vielä alkavalla kaudella sitä saa hyödyntää. Itse asiassa rajoitus kirjattiin tuleviin sääntöihin jo viime vuoden lopulla, joten FIA on selvästi tiennyt siitä, mitä Mercedekseltä on tulossa.

Uudessa sääntöpykälässä ohjauspyörällä saa vaikuttaa pyörän kulmiin vain yhdellä akselilla tapahtuvalla yhden ohjauspyörän liikkeellä.

F1-sarjan moottoriurheilujohtaja Ross Brawn kertoi aiemmin, että lajia kontrolloiva taho tukkii aktiivisesti kaikki porsaanreiät, joilla tiimit yrittävät saada isompaa kilpailuetua.

Lue myös:

    Uusimmat