Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Valtteri Bottas kuuli kohutusta DAS-systeemistä jo vuosi sitten: ”Ei se tunnu niin kummalliselta”

Valtteri Bottas
Valtteri Bottas2020 Eric Alonso/MB Media
Julkaistu 21.02.2020 16:13
Toimittajan kuva

Antti Rämänen, Barcelona

antti.ramanen@mtv.fi

@anttira

Valtteri Bottas kertoo kuulleensa Mercedeksen kohua herättäneestä kaksiakselisesta ohjausjärjestelmästä ensimmäisen kerran jo liki vuosi sitten. Suomalaiskuski kertoo, millaiselta uuden DAS-järjestelmän kanssa ajaminen tuntuu.

LUE MYÖS: Mercedeksen F1-keksintö kielletään vuoden päästä: kopiointia pohtivat tiimit törmäävät heti useampaan ongelmaan

Mercedes herätti kiinnostusta Barcelonan F1-talvitestien toisena päivänä, kun auton ohjauspyörän huomattiin liikkuvan eteen ja taakse ajon aikana. Kyseessä on aivan uusi innovaatio, jolla pyritään tiettävästi säätelemään pyörien aurauskulmia.

Valtteri Bottakselle keksintö ei sinänsä ollut uusi. Hän kertoo saaneensa vihiä siitä jo kauan aikaa sitten.

- Käytämme sitä ensimmäistä kertaa täällä, ja ensimmäisenä päivänä emme käyttäneet sitä ollenkaan. Olen tiennyt tästä kauan aikaa, eikä se ole mikään nopea projekti. Kuulin siitä ensimmäisen kerran jotain lähes vuosi sitten, Bottas kertoi perjantain lehdistötilaisuudessaan.

Ferrari-kuski Sebastian Vettel ihmetteli asiasta kuultuaan, että kuljettajana ratin liikkuminen eteen ja taakse täytyy tuntua kummalta.

- Ei se rehellisesti sanottuna tunnu, niin kummalliselta, Bottas kommentoi MTV Urheilulle.

- Systeemi toimii aika hyvin ja se on todella vakaa. Missään vaiheessa se ei tee mitään hassua, ja voit siirtää sitä vain, kun haluat. Tähän asti ei ole ollut mitään ongelmia, minkä lisäksi se on aika helppo käyttää.

Lisää aiheesta:

Valtteri Bottas vastasi kuumaan kysymykseen – käyttääkö Mercedes kohukeksintöä kauden avauksessa?Valtteri Bottas kertoi lisätietoa Mercedeksen kohua herättäneestä innovaatiosta: "Olemme tyytyväisiä, että se on meillä"Ferrarilla ”ei mitään hajua” Mercedeksen keksinnön toiminnasta – tallipomo Binottolta näkemys systeemin kopioimisen aikataulustaMercedeksen F1-keksintö kielletään vuoden päästä: kopiointia pohtivat tiimit törmäävät heti useampaan ongelmaanVetteliltä vähättelevä kommentti Mersun innovaatiosta – "Joku pyytää sinua juoksemaan flip flopeissa"Mercedes-pomoa hiillostettiin mystisestä havainnosta: ”Sen nimi on DAS – muun tiedon pidämme itsellämme”
F1Valtteri BottasMercedesUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • Eilen20:04
    Singaporen GP

    F1-sarjaan erikoinen uudistus

  • Eilen10:57
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottaksen ja Cadillacin tilanteesta karu suomalaisarvio: "Aika utopistinen tavoite"

  • 14.9.22:34
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottaksen F1-autosta kutkuttavaa tietoa

  • 13.9.21:51
    Moottoriurheilu

    Max Verstappenille ajolupa legendaariselle radalle – oli lähellä reputtaa

  • 13.9.17:50
    Carlos Sainz

    Carlos Sainzille voitto F1-kulisseissa