Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

F1:n superinsinööri on Mercedeksen keksinnön jäljiltä sormi suussa: "On vaikea nähdä, miten se voisi olla laillinen"

/All Over Press
Julkaistu 21.02.2020 15:57
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Mercedeksen uudesta F1-autosta paljastunut DAS-järjestelmä on saanut jopa Adrian Neweyn hämilleen. Neweyn suunnittelemilla autoilla on voitettu pitkälle toistasataa GP:tä ja kaikkiaan kymmenen valmistajien maailmanmestaruutta, kolmessa eri tallissa, joten hän jos joku tietää, miten sääntöjä on mahdollista hyödyntää.

LUE MYÖS: Valtteri Bottakselta hirmukierros! Oma aika-ajoennätys vain hiuskarvan päässä

Tästä huolimatta Newey, aivan kuten kaikki muutkin, on ainakin vielä toistaiseksi ihmeissään siitä, miksi Mercedes haluaa muuttaa autonsa etuakselin asetuksia, muun muassa aurauskulmaa, suoralla.

Asiantuntijoiden näkemysten mukaan aurauskulman muutoksilla voidaan joko lämmittää tai jäähdyttää eturenkaita tai pienentää ilmanvastusta ja saavuttaa näin suuremman huippunopeuden.

Kaikki näkemykset ovat tässä vaiheessa pelkkiä arvauksia, sillä Mercedes ei tietenkään kerro järjestelmän toimintamekanismeista yhtään mitään.

– Rengaslämpöjen kontrollointi ei riitä minulle syyksi. Taustalla täytyy olla myös aerodynamiikkaan liittyviä asioita, Red Bullin teknisenä johtajana toimiva Newey sanoi Auto Motor und Sportin mukaan.

Lehden mukaan etupyörien suoristamisesta aiheutuva muutos aerodynamiikkaan ja sitä kautta huippunopeuteen on kuitenkin melko pieni. Suoristaminen johtaisi myös siihen, että renkaat jäähtyisivät suoralla normaaliakin enemmän.

Pirellin mukaan eturenkaiden lämpötila laskee suoralla normaalisti noin 20 asteella.

– Mikäli etupyörät suoristaa, renkaat jäähtyisivät vielä viisi astettä enemmän, Pirellin urheilujohtaja Mario Isola sanoi saksalaislehdelle.

Tällaisen muutoksen johdosta etupäässä olisi suoran jälkeisessä mutkassa normaaliakin vähemmän pitoa.

LUE MYÖS: Sebastian Vettelin Ferrari hyytyi radan varteen

Keskeistä on se, kumpi vaikuttaa kierrosaikaan enemmän: huippunopeus suoralla vai nopeus mutkissa. Ja jotta asia olisi mahdollisimman monimutkainen, tähän kysymykseen ei ole olemassa yksiselitteistä vastausta; jokainen rata on erilainen.

Siitä Newey on kuitenkin vakuttunut – samoin kuin Red Bullin neuvonantja Helmut Marko – ettei DAS-järjestelmä voi olla sääntöjen mukainen. Mercedes, Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner ja Ferrarin Sebastian Vettel ovat sen sijaan toista mieltä.

– On mielestäni vaikea nähdä, miten se voisi olla laillinen. Kuljettaja ei ohjaa autoa vetäessään ohjauspyörää itseensä päin tai työntäessään sitä poispäin, Newey sanoi.

Vastaavia epäilyksiä on kohdistunut vuosien saatossa tietysti myös Neweyn suunnittelemiin autoihin. Näin kävi muun muassa 2010-luvun alussa, kun Red Bull voitti peräjälkeen neljä tuplamestaruutta.

Kuvaavaa kyllä, Neweyn tuolloin antamat kommentit olisi nyt helppo asettaa hänen Mercedes-kollegansa James Allisonin suuhun.

– Hyödynsimme säännöt maksimaalisesti. Siitä F1:ssä on mielestäni kyse. Ei ole olemassa sellaista asiaa kuin "sääntöjen henki". On vain mustaa valkoisella siitä, mitä saa tehdä ja mitä ei. Me veimme äärimmilleen ne asiat, joita saa tehdä. Automme oli sääntöjen mukainen, ja voitimme sillä kilpailuja, Newey sanoi kauden 2012 jälkeen esitetyssä dokumentissa.

FIAn ainoa julkinen linjaus järjestelmään liittyen on se, ettei sellaista saa käyttää enää 2021. Tämä kirjaus tehtiin tuleviin sääntöihin jo viime vuoden lopulla.

Lisää aiheesta:

F1-sarjassa muhii uusi kopiointikohu – "valkoisen Ferrarin" tallipomo loukkaantui vihjailuistaMercedeksen suoravauhdin taustalta paljastui mielenkiintoinen yksityiskohta – ikivanha innovaatio yllätti Red Bullin housut kintuissa: "Kannattaisi käydä vähän perusasioita läpi"Mercedes tiukassa tilanteessa: kohuttu osa on tarjoamassa kilpailijoille massiivista etua, Toto Wolffilta uhkaava jyrähdys – "Tämä voi mennä likaiseksi"Lewis Hamilton tuittuili säännöistä – Toto Wolff vahvistaa talven aikana tapahtuneen muutoksen, joka selittää Mercedeksen ongelmia: "On nähtävissä tietty kaava"Toto Wolff tyrmää villeimmät kuvitelmat Mercedeksen kohua herättäneestä DAS-järjestelmästä – "Joka niin luulee, on väärässä"Helmut Marko linjaa: Mercedeksen salainen järjestelmä on sääntöjen vastainen – näitä asioita FIA joutuu puntaroimaan
F1MercedesUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 14.9.22:34
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottaksen F1-autosta kutkuttavaa tietoa

  • 13.9.21:51
    Moottoriurheilu

    Max Verstappenille ajolupa legendaariselle radalle – oli lähellä reputtaa

  • 13.9.17:50
    Carlos Sainz

    Carlos Sainzille voitto F1-kulisseissa

  • 12.9.22:11
    Valtteri Bottas

    Lewis Hamilton: Upeaa puhetta Valtteri Bottaksesta

  • 10.9.09:01
    Alpine

    Täyskäännös: Autojätti sitoutunut F1-sarjaan