Ferrari-pomo paljasti: talli harkitsi oman DAS-järjestelmän rakentamista jo ennen Mercedestä – suunnitelma hylättiin pikaisesti

Miksi Mercedeksen ratti-innovaatio kielletään vuoden 2021 säännöissä? F1-asiantuntijat kertovat formulamaailman viimeisimmät käänteet 5:07
Videolla Niki Juusela ja Ossi Oikarisen summaus ensimmäisestä testiviikosta.

Toisen testiviikon ensimmäinen ajopäivä ehti vanhentua kuuden tunnin verran, kunnes ilmoille kajahtivat ne kolme kirjainta, joista riitti ensimmäisellä testiviikolla puhetta vähintäänkin riittävästi.

Ferrarin tallipäälliköltä Mattia Binottolta kysyttiin keskiviikon lehdistötilaisuudessa, aikooko talli kopioida Mercedeksen autosta paljastuneen DAS-järjestelmän itselleen.

Vastaus oli vähintäänkin yllättävä.

– DAS on jotain, mitä harkitsimme aikanaan, mutta emme suunnitelleet tai kehittäneet sellaista, Binotto paljasti.

– Se oli ensinnäkin sääntökysymys, ja toiseksi emme pitäneet sellaisen asentamista autoomme tarpeellisena. Katsomme, mitä muut tekevät. Ilmassa on kysymysmerkkejä. Emme ole varmoja.

Viime viikolla Binotto sanoi, että vaikka Ferrari lähtisi kopioimaan Mercedeksen ratkaisua, sen valmistuminen venyisi ainakin kauden puoliväliin asti. Ennen sitä, tarkalleen ottaen kauden avausosakilpailussa Melbournessa selviää lopullisesti, onko järjestelmä sääntöjen mukainen.

Mercedes kertoo konsultoineensa järjestelmän suunnitteluvaiheessa FIAn teknisiä asiantuntijoita ja rakentaneensa järjestelmän näiden viestinvaihtojen pohjalta. Vastaavasti muista talleista, esimerkiksi Red Bullilta, on kantautunut hyvinkin kriittisiä kommentteja asiaan liittyen.

Binotto ei ottanut asiaan suoraan kantaa, mutta kertoi näkemyksensä rivien välissä.

– On vaikea sanoa, onko se laillinen, kun ei tunne systeemiä. Itse järjestelmään liittyen olen melko varma, että FIA tekee oman tulkintansa.

Lue myös:

    Uusimmat