Väylä kertoo tiedotteessaan, että autoilijoilta on tullut paljon palautetta teiden päällysteiden huonosta kunnosta. Myös vahinkoja on jo sattunut.
Asfaltissa olevan reiän ei tarvitse olla suuren suuri, kun siihen kovaa ajaminen voi tehdä pahaa jälkeä auton renkaalle ja vanteelle. Väylän kunnossapito-osaston johtajan Magnus Nygårdin mukaan alkutalvi on osoittautunut hankalaksi runsaiden lumimäärien vuoksi.
– Päällyste reikiintyy teille valuneiden sulamisvesien, jäätymisen ja liikenteen kuormituksen yhteisvaikutuksesta. Jos asfaltti on haurasta tai siinä on halkeamia ennestään, tien pinnalle valuva vesi tunkeutuu sen sisään ja lämpötilan laskiessa pakkasen puolelle vesi jäätyy. Jäätynyt vesi laajenee ja irrottaa paloja asfaltista, Nygård selvittää reikien syntyä.
– Nollan molemmin vaihteleva lämpötila synnyttää ilmiötä eniten ja juuri nyt teiden varrella on vielä paljon sulavia lumikasoja. Pahinta on, kun reikiintyminen on päässyt alkuun, vesi ja liikenne voivat hakata tiehen suuremman reiän hyvinkin nopeasti. Ne sitten voivat aiheuttaa vaurioita autoille.
Lue myös: ”Nyt on helle pehmittänyt muutakin kuin jäätelön” – Raumalla paikattiin tietä valtavilla kivenlohkareilla
Mitä autoilijan kannattaa tehdä?
– Vahinkoja pystyy parhaiten välttämään ennakoinnilla. Pieni ajolinjan muutos voi auttaa tilanteessa, jos vauhti ei ole kova, sanoo Väylän tieliikennejohtaja Pekka Rajala.