Mainos

F1

F1

Koko kausi suorana C Moressa

Katso lisää

Tiedot Ferrarin takavarikosta täsmentyvät: kolmen tutkitun F1-tallin nimet tiedossa – FIA ryhtynyt jo vastatoimiin

1:31
Ferrari-kuskien kolari Brasiliassa aiheutti italialaistiimille välillä muuta mietittävää.

Samaan aikaan, kun uutiset kertoivat Kansainvälisen autoliiton FIA:n takavarikoineen osia F1-autojen polttoainejärjestelmästä, lajia säätelevä taho on tehnyt ensimmäiset liikkeensä Ferrarin epäillyn kepulikonstin estämiseksi.

Saksalaislehti Auto Motor und Sport uutisoi keskiviikkona, että FIA otti viikonlopun Brasilian F1-kisan jälkeen haltuunsa polttoainejärjestelmän osia kolmesta eri autosta. Yksi niistä oli Ferrarin oma, yksi sen asiakastiimin ja yksi muulla kuin Ferrarin moottorilla kulkeva.

Viimeisimmät tiedot mediatiedot kertovat, että se yksi Ferrarin ulkopuolinen moottori olisi Red Bullin Honda-moottori. Saksalaisen RTL:n saamien tietojen mukaan kyseinen Ferrarin asiakastiimi oli Haas, ei siis Kimi Räikkösen Alfa Romeo.

FIA:n edustaja kiistää RTL:lle antamassaan lausunnossa, että kyse ei sinänsä ole dramaattiselta kuulostavasta takavarikosta, vaan enemmän rutiinitarkastuksesta.

Juuri Red Bullin ja toisen kilpailijatiimi Mercedeksen ylläpitämän huhun mukaan Ferrari saattaa kiertää F1:n polttoainevirtausta koskevaa rajoitusta. Sääntöjen mukaan polttoainetta saa virrata moottorin läpi keskimäärin sata kilogrammaa tuntia kohti.

Jos tätä pystyy hetkellisesti kasvattamaan, jäämättä siitä kiinni FIA:n asettamille antureille, kikalla pystyy esimerkiksi aika-ajon loppuvaiheessa ottamaan moottorista irti kilpailijoita enemmän tehoa.

Autosport-lehti kertoo FIA:n ryhtyneen toimiin sensorin mahdollista kiertämistä vastaan asettamalla autojen polttoainejärjestelmään ensi kaudesta lähtien toisen sensorin. Tähän asti ainoa anturi on sijainnut autojen bensatankeissa.

Ferrari on kiistänyt kaikki väärinkäytökset. Tallipäällikkö Mattia Binotton mukaan tutkinnan kanssa samaan aikaan tapahtunut Ferrarin suoranopeuksien putoaminen on johtunut tallin päätöksestä panostaa aerodynamiikassaan mutkanopeuksiin suorien sijaan.

Lisää aiheesta
    Mainos
    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja