Mainos

F1

F1

Koko kausi suorana C Moressa

Katso lisää

Ferrarin toimista rajuja huomioita Mercedes-leirissä: ”Kyse huijaamisesta, ei puhettakaan harmaasta alueesta”

5:16
Valtteri Bottaksen voittokisa C Moren F1-tiimin analyysissa.

Ferrarin vankoista väitteistä huolimatta kilpailijatiimit havaitsivat italialaisten autossa selvää muutosta kahden kisaviikonlopun välillä, mikä viittaa vahvasti siihen, että F1-sarjan sääntötarkennukset ovat purreet punaisten vauhtiin.

Kesätauolta aivan ylivoimaisilla suoranopeuksilla kisoihin tullut Ferrari alkoi herättää epäilyksiä Red Bullin ja Mercedeksen teknisessä johdossa. Ennen viikonlopun Yhdysvaltain GP:tä Kansainvälinen autoliitto FIA linjasi Red Bullin tekemän kyselyn perusteella Ferrarin käyttämän polttoaineenvirtauksen laittomaksi.

Kyselyt tehdään FIA:n tekniselle osastolle mainitsematta ketään yksittäistä toimijaa nimellä, mutta niissä esitellään tekniset ratkaisut juuri sillä periaatteella kuin kilpailijat uskovat toisen toimivan.

Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner kierteli asiaa, kun häneltä kysyttiin päätöksestä Austinissa.

– Tekninen direktiivi oli erittäin selvä. En sano, että kukaan olisi tehnyt mitään (väärää), mutta jos he tekivät, se oli tietysti sääntöjenvastaista, Horner kommentoi RaceFans-sivuston mukaan.

Kyseessä vakava sääntörike, Ferrari kiistää muutokset

Horner näki jo aika-ajojen marginaalisista eroista, että jokin vaikutus asialla oli jo Austiniin tultaessa. Saman huomasi myös sunnuntain kisavauhdista Mercedeksen tallipäällikkö Toto Wolff, kun Valtteri Bottas oli sitä ennen katkaissut Ferrarin kuusi paalupaikkaa käsittäneen putken, ja Mercedes jyrännyt kaksoisvoittoon Bottaksen johdolla.

– Me keskustelimme kisasta kerätystä datasta, ja vauhtierot näyttävät nyt aivan erilaiselta kuin muutamissa viime kisoissa, Wolff vahvistaa Crash.netin mukaan.

– Onko se sitten kiinni teknisestä direktiivistä vai jostain muusta asiasta, niin en rehellisesti sanottuna tiedä, koska emme voi nähdä, mitä Ferrari on tehnyt.

Wolffin mukaan pelisäännöt ovat nyt selvät.

– Jos joku olisi tehnyt sitä, mitä teknisessä direktiivissä todettiin, se olisi ollut huijaamista, Wolff tokaisi.

– Siinä muotoilussa kävi ilmi, että kyseessä oli vakava sääntörike, joten mistään harmaasta alueesta ei edes voi puhua.

Ferrarin tallipäällikön Mattia Binotton mukaan italialaisten suoranopeuksien putoaminen johtui Austinissa vain auton säätämisestä enemmän mutkiin kuin suorille sopivaksi. Binotto väittää, ettei Ferrari ole edes vielä vilkaissut FIA:n toimittamaa paperia.

– Käymme teknisen direktiivin läpi. Emme ole tehneet sitä yksityiskohtaisesta tänä viikonloppuna, Binotto kommentoi.

Kysymykseen siitä, oliko Ferrarin voimayksikköön jo tehty joitain muutoksia asian pohjalta, Binottolta tuli suora tyrmäys.

– Ei yhtään mitään.

Lisää aiheesta
    Mainos
    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja