Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tiedätkö, miten autosi valmistetaan?

Julkaistu 24.04.2015 13:00
Toimittajan kuva

Vesa Eskola

toimitus@teknavi.fi

Autotehtaat ovat melkoisia tuotantolaitoksia, ja automerkkien menestyksen pohja rakennetaan jo tuotantolinjalla.

Harva meistä pääsee käymään autotehtaassa, mutta nyt se on mahdollista netin välityksellä. Fiat Chrysler Automobilen eli FCA:n Italian Melfissä sijaitseva tehdas on avannut nyt ovensa kaikille kävijöille – siis virtuaalisesti.

Googlen katunäkymän avulla pääsee sisälle tehtaaseen, jonka tuotannosta on rakennettu lähes 4 000 valokuvan avulla 327 panoraamanäkymää. Näiden lisäksi tuotantoon pääsee perehtymään videoiden kautta.

Vuonna 1993 avattua tehdasta on modernoitu vahvasti Fiat 500X:n ja Jeep Renegaden valmistusta varten. Tuotantolinja joustaa nykytyyliin, ja valmistus on automatisoitu niin pitkälle kuin se on mahdollsta. Työntekijöitä tehtaassa on 8 000, ja he työskentelevät kolmessa vuorossa. Heitä auttaa vielä noin tuhat robottia. Tuotannon tehokkuudessa ja laadun valvonnassa robotit ovat parhaimmillaan.

Henry Ford mullisti autojen valmistuksen ottamalla käyttöön liukuhihnan Fordin T-mallin tehtaalla Michiganissa joulukuussa 1913. Japanilaiset toivat oman osaamisensa autoteollisuuteen toisen maailmansodan jälkeen, kun Eiji Toyoda ja Taichi Ohno modernisoivat Toyotan tuotannon.

Saksalaiset tunnetaan insinööritaidostaan, ja he ovat tuoreella modulaarisella valmistuksellaan tuoneet tuotannon joustavuuden ja tehokkuuden nykyautoilta vaadittavalle tasolle. Toyota on ilmoittanut puolestaan ottavansa vastaavan modulaarisen valmistuksen käyttöön omilla tehtaillaan.

Tämän vuosikymmenen aikana autotehtaissa läpikäytävät muutokset pohjustavat tuotannon tehokkuudeen, joka vaikuttaa suoraan sekä tuotteiden laatuun että hintaan. Ja juuri nämä tekijät ratkaisevat pitkälti menestymisen mahdollisuudet.

Melhin tehtaalle pääset käymään tästä.

Lisää aiheesta:

Seat ei valmista Martorellin-tehtaallaan nyt uutta Leonia, vaan hengityskoneita – tuotantolinjaa vaikea enää tunnistaaJos käsky käy, ryhdytään Uudessakaupungissa valmistamaan vaikka sähköautoja: ”Kieltäytyminen jostakin tehtävästä on väärä vastaus”Elämää modernilla autotehtaalla – tutustuimme autojen tuotantoon SlovakiassaKävimme vierailulla Uudessakaupungissa – tältä näyttää moderni autotehdasAudi: Autoteollisuuden merkittävin keksintö jää pian historiaanVideo: Uskomattomia autorobotteja! Tältä Teslan huippumodernissa tehtaassa näyttää
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • ke15:23
    Volkswagen

    Volkswagen keskeyttää VW Golf -mallin tuotannon

  • ti12:41
    Renkaanvaihto

    Renkaidenvaihto käsillä – vältä tyypilliset virheet!

  • ti11:12
    Autokoulu

    Yhä useampi opettaa omaa lastaan ajamaan autoa – vanhemmilta erikoisia pyyntöjä autokouluille

  • ti11:02
    Raha

    Kannattaako auto korjauttaa? Tämä on "maaginen luku"

  • 19.10.11:44
    Renkaanvaihto

    "Suuri turvallisuusriski" – autoilija, ethän säästä tässä asiassa?