Teinille mopoauton sijaan rajoitettu henkilöauto? Vertaa kolareita, niin ymmärrät, miksi!

Mopoautolle käy kolaritilanteessa huonosti 1:00

Voisiko normaalista pienestä henkilöautosta tehdä mopoauton? 

Autovaraosien, ajoneuvojen ja veneiden lisävarusteiden maahantuonti- ja tukkuliikkeisiin kuuluvan Kaha Oy:n mukaan pieniä henkilöautoja voitaisiin muuttaa mopoautoiksi.

Mopoautokortin suorittanut 15-vuotias voisi aloittaa liikenteessä ajoneuvolla, jossa on pakollisena ajonvakautusjärjestelmä, ABS-jarrut ja turvatyynyt etumatkustajille. Nykytilanteessa aloitteleva kuljettaja joutuu tulemaan toimeen ilman kyseisiä varusteita. 

Jos tulevaisuudessa perheen 15-vuotiaalle ostetaan henkilöautosta tehty mopoauto, voisi hän B-luokan ajokortin suoritettuaan jatkaa samalla tutulla autolla – henkilöautoksi muutettuna.

Merkki/Malli

Toyota Aygo

Citroen C1

Volkswagen Up

Ligier JS50C

Hinta (veroilla)

12.996€

13.552€

13.796€

12.990€

ABS

Vakiona

Vakiona

Vakiona

Ei saatavana

ESP (ajonvakautus)

Vakiona

Vakiona

Vakiona

Ei saatavana

Kuljettajan  turvatyyny

Vakiona

Vakiona

Vakiona

Lisävaruste

Matkustajan turvatyyny

Vakiona

Vakiona

Vakiona

Ei saatavana

Sivuturvatyynyt

Vakiona

Vakiona

Vakiona

Ei saatavana

Hätäjarrutustehostin

Vakiona

Vakiona

Vakiona

Ei saatavana

Henkilöauto on kolarissa mopoautoa turvallisempi 0:02

Tekniikka on jo olemassa

Markkinoilla on digitaalisia vakionopeudensäätimiä, jotka voidaan muuttaa nopeudenrajoittimeksi. Ohjainlaite asennetaan kaasupolkimen ja moottorin ohjainlaitteen väliin, jolloin sen ohittaminen on Kahan mukaan mahdotonta. Sen voi asentaa kaikkiin sähköisellä kaasupolkimella varustettuihin autoihin, merkistä tai mallista riippumatta.

Mopoauton muutossarjan luvatonta poiskytkentää voidaan ehkäistä asentamalla lukitussinetti kaasupolkimen johtosarjan liittimiin. Samaa menetelmää käytetään jo raskaan kaluston nopeudenrajoittimissa.

Lue myös:

    Uusimmat