Tässä tärkeimmät pakkastemput, jotka autolle kannattaa tehdä nyt – "Lupailtu hyytävän kylmää helmikuuta"

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot@mtv.fi.

Kysymys: Mitkä ovat tärkeimmät pakkastemput, jotka autolle kannattaa tehdä nyt? 

Vastaus: Tämän viikon sääennusteissa on lupailtu hyytävän kylmää helmikuuta. Hyvällä ennakoinnilla autoilija voi välttyä pakkasen aiheuttamilta ongelmilta – tai ainakin minimoida ne.

Tyypillisesti kovan pakkaskauden ongelmat liittyvät akkuun, ovien tai luukkujen lukituksiin sekä nesteiden pakkaskestävyyksiin.

Akku

Nykyaikaisissa autoissa on erittäin paljon sähköisiä varusteita, jotka vaativat akulta paljon – erityisesti olosuhteiden muuttuessa kylmiksi. Jos akku on oireillut jo hyvillä keleillä, on ongelmia varsin todennäköisesti luvassa pakkasten kiristyessä.

Akun keskimääräinen käyttöikä on noin viitisen vuotta eli jos itsellä on vanhempi akku, kannattaa sen uusimista harkita vakavasti. Kokonaisvaltaisesti tarkasteltuna akun uusiminen tulee varmasti edullisemmaksi, jos sen tekee hyvissä ajoin, silloin kuin itselle sopii, eikä vasta pakon edessä, kovana pakkasaamuna, kun auto ei enää käynnisty.

Uusikaan akku ei kovilla pakkasilla – varsinkaan lyhyillä matkoilla – ehdi latautua riittävästi, koska kylmä akku ottaa erittäin huonosti – jos ollenkaan – laturin tuottamaa virtaa vastaan.

Ongelma korostuu, jos autossa on polttoainetoiminen lisälämmitin, joka käyttää virtaa auton akusta. Lämpö puhalletaan sisälle matkustamoon hyödyntäen auton omaa lämmityslaitteen puhallinta, joka luonnollisesti myös lisää virrankulutusta.

Jos polttoainekäyttöistä lisälämmitintä käytetään toistuvasti ilman, että akku ehtii lämmitysten välissä kunnolla latautumaan, tyhjenee akku vähitellen siihen pisteeseen, ettei auto enää käynnisty.

Ja vaikka auto käynnistyisikin, huonosti latautuneen akun jännite putoaa käynnistyshetkellä matalalle ja aiheuttaa herkästi myös vikakoodeja auton järjestelmään.

Edellä kuvattuihin ongelmiin löytyy ratkaisuiksi verkkovirralla toimiva akun ylläpitolaturi sekä akkulämmitin. Lämmin akku kykenee vastaanottamaan ja luovuttamaan virtaa paremmin.

Maskipeitto

Itse käytän koko talvikauden auton nokalla maskipeittoa. Sen merkitys korostuu näin kovilla pakkasilla: Moottori lämpenee normaaliin käyntilämpötilaansa nopeammin ja jäähtyy hitaammin, jolloin muun muassa polttoainetoimisen lisälämmittimen käyntitarve vähenee. 

Maskipeiton estäessä hyistä ajoviimaa pääsemästä moottoritilaan, välttyy varmemmin myös muunlaisilta jäätymisongelmilta.

Nesteiden pakkaskestävyys

Jäähdytinnesteen pakkaskestävyys tulisi tarkastaa aina huoltojen yhteydessä. Jos nestettä joutuu lisäämään, on huolehdittava, että myös lisättävä neste on riittävän vahvaa. Sama pätee lasinpesunesteen osalta eli koko talvikauden kannattaa säiliössä käyttää riittävän vahvaa seosta, ettei se pääse jäätymään kovempien pakkasten osuessa kohdalle.

On myös tärkeää, että auto on huollettu säännöllisesti ja että huollon yhteydessä on vaihdettu polttoainesuodatin. Jos polttoainesuodattimeen on kerääntynyt ajan saatossa vettä, se jäätyy pakkasella herkästi ja matka katkeaa.

Uusi kauko-ohjainavaimen paristo ajoissa

Talvella ulkoillaan paljon, jolloin auton avain on usein ulkoilupuvun taskussa, pakkasessa. Kylmyys hidastaa reaktioita pariston sisällä, minkä vuoksi se ei pysty vapauttamaan energiaa yhtä tehokkaasti kuin lämpimässä.

Tällaisessa tilanteessa kannattaa ihan ensimmäiseksi pyrkiä lämmittämään avainta, jolloin myös sen sisällä oleva paristo lämpenee. Lämmittämistä ei saa kuitenkaan tehdä millään asiaan kuulumattomalla apuvälineellä, kuten sytyttimellä, kuumailmapuhaltimella tai muulla sellaisella. 

Jos lämpimään tuominen tai esimerkiksi kämmenessä lämmittäminen ei saa kauko-ohjainta heräämään eloon, kyse on oikeasti tyhjästä paristosta, joka pitää vaihtaa uuteen.

Näin vaihdat pariston autonavaimeen 2:18
Näin vaihdat pariston autonavaimeen.

Osa autoista varoittaa pariston loppumisesta – osa puolestaan ei. Mahdolliseen varoitukseen on syytä suhtautua vakavasti ja vaihtaa paristo välittömästi.

Myös lukituksen mekaanisiin varatoimintoihin sekä avaimettoman käynnistyksen hätäkäynnistys-toimintoon kannattaa perehtyä jo etukäteen eikä vasta sitten, kun jo ollaan pulassa.

Näin käytät auton hätälukitusjärjestelmää 2:49
Tiedätkö, miten auton hätälukitusjärjestelmää käytetään?

Näin toimii auton hätäavaus ja -käynnistys 3:13
Näin toimii puolestaan auton hätäavaus ja -käynnistys.

Esilämmitys

Auton esilämmittäminen on tärkeää. Moottorin lämmittämisellä vaikutetaan ennen kaikkea käynnistyvyyteen, moottorin kulumiseen ja päästöihin. Erityisesti vanhempien moottorien kohdalla esilämmittämisellä saavutetaan edellisten lisäksi myös polttoaineensäästöä. 

Sisätilojen lämmittämisellä on puolestaan keskeinen vaikutus turvallisuuteen: Esilämmittämällä sisätilat, auton ikkunat ovat puhtaat jäästä ja huurteesta liikkeelle lähdettäessä. Turvallisuuden lisäksi lämpimät sisätilat ovat myös keskeinen mukavuustekijä. 

VTT:n tekemien tutkimusten mukaan nykymoottorien lämmittäminen kannattaa aloittaa ilman lämpötilan painuessa nollan alapuolelle.

Suositellut lämmitysajat sähkökäyttöisellä esilämmittimellä ovat:

  • 0,5–1 h ilman lämpötilan ollessa 0˚C–(–5 ˚C)
  • 1–2 h ilman lämpötilan ollessa -5˚C–(–10 ˚C)
  • 2–3 h ilman lämpötilan ollessa kylmempi kuin –10 ˚C

Suositeltavaan lämmitysaikaan vaikuttaa sähkökäyttöisen lämmittimen tyyppi. Mikäli kyseessä on jäähdytinnestettä suoraan lämmittävä lohko- tai letkulämmitin, valitaan aikaikkunan lyhyempi lämmitysaika. Käytettäessä moottorilohkoa tai öljypohjaa lämmittävää säteilylämmitintä, valitaan annetun aikaikkunan pidempi lämmitysaika.

Polttoainetoimisella lisälämmittimellä lämmitettäessä suositellut lämmitysajat ovat:

  • 10–15min., ilman lämpötilan ollessa 0˚C–(–5 ˚C)
  • 15–20min., ilman lämpötilan ollessa –5˚C–(–10 ˚C)
  • 20–30min., ilman lämpötilan ollessa kylmempi kuin –10 ˚C

Käytettävään lämmitysaikaan vaikuttavat lämmittimen teho ja auton moottorin sekä sisätilojen koko. Omaan autoon soveltuva lämmitysaika kannattaa hakea kokeillen annettujen aikaikkunoiden sisältä.

Tankkaa ajoissa

Tankkaamista ei kannata milloinkaan jättää viime tippaan – eikä erityisesti kovilla pakkasilla. Mikäli autossa on tehdasasenteinen polttoainetoiminen lisälämmitin, ei se useinkaan toimi enää sen jälkeen, kun polttoaineen merkkivalo on syttynyt.

Tyypillinen ongelma pakkaskeleillä on myös polttoaineen täyttöluukun kannen jäätyminen. Mikäli kansi ei aukea huoltoasemalla, olisi hyvä, että tankissa olisi vielä sen verran polttoainetta, että auton pystyy ajamaan lämpimään talliin tai parkkihalliin sulamaan ja sieltä edelleen takaisin huoltoasemalle. Viimeisillä höyryillä ongelmaan törmäävä joutuu usein turvautumaan tie- tai hinauspalvelun apuun.

Onko pakko lähteä?

Kun lämpötila huitelee –20 astetta kovemmissa lukemissa, kannattaa oikeasti miettiä, onko autolla tosiaan pakko lähteä liikenteeseen. Ainakin omaan korvaan etäpäivä kuulostaisi noissa olosuhteissa varsin houkuttelevalta vaihtoehdolta – niin auton kuin oman itsenkin säästämiseksi.

Lue myös:

    Uusimmat