Auton tankkaaminen on asia, joka jakaa ihmisten mielipiteitä lähes yhtä paljon kuin ikuinen vääntö nasta- ja kitkarenkaista. Osa autoilijoista suuntaa tankille aikaisintaan silloin, kun polttoaineen merkkivalo syttyy, kun taas osa ei päästä tankkia koskaan alle puolen välin.
Kysyimme Autoliiton koulutuspäälliköltä Teppo Vesalaiselta, onko sillä oikeasti mitään merkitystä, milloin auton tankkaa.
Vesalaisen mukaan auton polttoainetankki kannattaa pitää etenkin näin talviaikaan mahdollisimman täynnä, koska tyhjän tankin seinämille muodostuu huurretta, joka sulaessaan pääsee vetenä polttoaineen joukkoon.
– Kosteuden tiivistyminen tankkiin aiheuttaa ennemmin tai myöhemmin ongelmia polttoainejärjestelmässä, Vesalainen huomauttaa.
Vältä polttoaineen merkkivalon syttymistä
Ihan viimeistään huoltoasemalle kannattaa Vesalaisen mukaan kaartaa hieman ennen polttoaineen merkkivalon syttymistä.
Monissa tämän päivän autoissa on polttoainetoiminen lisälämmitin. Varsinkin tehdasasenteiset lämmitinversiot eivät usein enää käynnisty, jos polttoaineen merkkivalo on syttynyt. Tällöin autoilijaa odottaa aamulla jäiset ikkunat ja kylmä kyyti.
– Osa autonvalmistajista jättää autoista pois sähköisen, lämpöä tuottavan PTC-vastuksen, mikäli siihen otetaan lisävarusteena tehdasasenteinen polttoainetoiminen lisälämmitin. Näissä autoissa siis hoidetaan tarvittava lämmöntuotto polttoainetoimisella lisälämmittimellä myös ajon aikana, Vesalainen kertoo.
– Jos lämmitin ei ole pelissä tankissa olevan vähäisen polttoaineen vuoksi, kannattaa kovemmilla pakkasilla varautua siihen, että autossa on todella kylmä koko matkan ajan, hän jatkaa.
