Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Puolessa tankissa vai vasta merkkivalon sytyttyä – milloin auto kannattaa tankata?

Lehtikuva
Julkaistu 10.11.2016 15:42

MTV LIFESTYLE

Auton tankkaaminen on asia, joka jakaa ihmisten mielipiteitä lähes yhtä paljon kuin ikuinen vääntö nasta- ja kitkarenkaista. Osa autoilijoista suuntaa tankille aikaisintaan silloin, kun polttoaineen merkkivalo syttyy, kun taas osa ei päästä tankkia koskaan alle puolen välin.

Kysyimme Autoliiton koulutuspäälliköltä Teppo Vesalaiselta, onko sillä oikeasti mitään merkitystä, milloin auton tankkaa.

Vesalaisen mukaan auton polttoainetankki kannattaa pitää etenkin näin talviaikaan mahdollisimman täynnä, koska tyhjän tankin seinämille muodostuu huurretta, joka sulaessaan pääsee vetenä polttoaineen joukkoon. 

– Kosteuden tiivistyminen tankkiin aiheuttaa ennemmin tai myöhemmin ongelmia polttoainejärjestelmässä, Vesalainen huomauttaa.

Vältä polttoaineen merkkivalon syttymistä

Ihan viimeistään huoltoasemalle kannattaa Vesalaisen mukaan kaartaa hieman ennen polttoaineen merkkivalon syttymistä. 

Monissa tämän päivän autoissa on polttoainetoiminen lisälämmitin. Varsinkin tehdasasenteiset lämmitinversiot eivät usein enää käynnisty, jos polttoaineen merkkivalo on syttynyt. Tällöin autoilijaa odottaa aamulla jäiset ikkunat ja kylmä kyyti. 

– Osa autonvalmistajista jättää autoista pois sähköisen, lämpöä tuottavan PTC-vastuksen, mikäli siihen otetaan lisävarusteena tehdasasenteinen polttoainetoiminen lisälämmitin. Näissä autoissa siis hoidetaan tarvittava lämmöntuotto polttoainetoimisella lisälämmittimellä myös ajon aikana, Vesalainen kertoo.

– Jos lämmitin ei ole pelissä tankissa olevan vähäisen polttoaineen vuoksi, kannattaa kovemmilla pakkasilla varautua siihen, että autossa on todella kylmä koko matkan ajan, hän jatkaa.

Jälkiasenteisten polttoainetoimisten lisälämmittimien kanssa voi taas käydä niin, että lämmitin imaisee ennestään tyhjähkön tankin niin tyhjäksi, ettei autolla enää pääsekään huoltoasemalle. 

Jätä itsellesi pelivaraa ongelmatilanteiden varalta

Yksi tyypillisimpiä auton jäätymisongelmia talvella on polttoaineen täyttöluukun jäätyminen kiinni. Yleensä muovista luukkua on hankala kammeta auki ilman, että käsiin jää kasapäin muovisilppua ja kirosanat lentelevät ilmoille.

Vesalaisen mielestä paras tapa jäätyneen täyttöluukun sulattamiseksi on ajaa auto lämpimään pysäköintihalliin, esimerkiksi ostokeskukseen tai vastaavaan.

– Jos tankki on ajettu aivan lähes tyhjäksi, tämä ei enää onnistu ja hyvät vaihtoehdot ovat vähissä.

Tankkaamalla ajoissa, kuljettaja saa itselleen hieman pelivaraa myös näiden ongelmatilanteiden varalta.

Dieselautoilija: siirry ajoissa talvilaatuun

Vesalainen muistuttaa, että näin talviaikaan on dieselautoilijan järkevää tankata talvilaatua heti, kun sitä on saatavilla.

– Jos pakkaset yllättäen kiristyvät tai matka suuntautuu lämpimämmältä seudulta kylmemmälle alueelle ja tankissa on vielä kesädieseliä, kannattaa tankki ajaa mahdollisimman tyhjäksi lämpimällä seudulla. Näin tankin saa täyteen talvidieseliä. Pieni määrä talvidieseliä kesädieselin joukossa ei auta, koska eri laadut asettuvat tankissa kerroksittain, hän kertoo.

– Mitään lisäaineita ei polttoaineen joukkoon tule kaataa, koska ne saattavat vaurioittaa polttoainesuodatinta ja heikentää sen vedenerotuskykyä. Kosteuden pääsy pidemmälle polttoainejärjestelmään aiheuttaa jatkossa korroosiota järjestelmän eri osissa ja ennen kaikkea roppakaupalla ongelmia, Vesalainen valistaa.

***

1:42Näin peruutat kärryn kanssa oikein!

Lisää aiheesta:

Miksi auton polttoaineen merkkivalo syttyy juuri silloin, kun se syttyy?Onko siitä haittaa, jos tankin ajaa aina lähes tyhjäksi? – "Pyrkisin välttämään"Milloin auto pitäisi tankata? Saako tankin ajaa tyhjäksi? – "Olennaista on, ettei..."Kuinka pitkään autolla voi ajaa bensavalon sytyttyä? Entä tiedätkö, missä vaiheessa auto kannattaisi oikeasti tankata?Bensavalo syttyi – kuinka pitkään voin vielä ajaa?Pakkanen puree autoa ja autoilijaa – ethän unohda näitä?
Teppo VesalainenAuton hallintaPolttoaineAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Teppo Vesalainen
  • Eilen11:55
    Auton huoltaminen

    Onko auton huolto ajankohtainen? Teppo Vesalaisen arvokas vinkki: "Säästin noin 700 euroa"

  • 6.9.11:55
    Auton toiminta

    Miten kaukovaloja käytetään moottoritiellä? Toimi ohitustilanteessa näin

  • 30.8.11:55
    Auton toiminta

    Tiedätkö, milloin takavalot palavat? Tämä auton valoista pitää tietää

  • 23.8.11:55
    Hirvikolarit

    Pitääkö hirvi väistää aina peräpuolelta? "Kuljettaja saattaa tehdä hölmön ja kohtalokkaan virheen"

  • 20.8.20:06
    Sähköautot

    Miten painavan sähköauton turvallisuusriskit on huomioitu mahdollisessa törmäyksessä?