Uusien autojen hieno avaimeton lukitus ei välttämättä tykkää Suomen talvesta – monella menee sormi suuhun: "Ei tiedetä, mitä tehdä, kun patteri hyytyy"

Uuden ajan ongelma: Miten päästä autoon, jos avaimesta loppuu patteri 1:32
Pakkanen syö uusien autojen avaimia, kertoo Autoliiton tiepalvelumies Reijo Häkkinen.

Autoliiton tiepalvelu saa pakkasella soittoja tien päältä, kun avaimeton lukitus on pettänyt, eikä autoon päästä.

Autoliiton tiepalvelumies Reijo Häkkinen kertoo antaneensa puhelimessa vaihe vaiheelta -ohjeita muun muassa Sallaan, jossa autoilijan kauko-ohjattava avain oli hyytynyt pakkasessa.

– Avaimettomassa käynnistyksessä auto lähtee käyntiin ja ovi aukeaa, kun avain vain on taskussa. Mutta sitten, kun siitä hyytyy patteri, ei tiedetäkään mitä tehdä, Häkkinen sanoi Viiden jälkeen -ohjelmassa.

Pakkanen lisää omalta osaltaan kauko-ohjattavien avaimien ongelmia.

– Kun on 20 astetta pakkasta, ja avain on taskussa, niin patteri saattaa kylmässä olla sillä rajalla, että sähköä enää tulee.

Hänellä on tilanteeseen selvä ohje, josta pitäisi kuitenkin ottaa vaari jo ennen kuin vahinko tapahtuu.

– Se on syytä katsoa ohjekirjasta, miten ovi avataan, jos ei ole patteria.

Akut tilttaavat pakkasella

Ylivoimaisesti yleisin syy soittaa tiepalveluun pakkasella on auton hyytynyt akku.

– Toiseksi yleisin ongelma on renkaat. Ei ole rengastyökaluja eikä vararenkaita, Häkkinen sanoo.

Parkkeerauksen osalta Häkkinen neuvoo muutaman kikan, jolla akun kestoa voi auttaa, jos ei ole mahdollisuutta auton lämmitykseen.

– Akku kannattaa pitää mahdollisimman puhtaana. Ja jos on vähintään 15 astetta pakkasta, niin autolla pitäisi ajaa ainakin puoli tuntia, että käynnistyksessä kulunut sähkö saadaan akkuun takaisin. Jos niin ei tee, niin akun virta vähenee pikku hiljaa.

Lue myös:

    Uusimmat