Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

"Nykydieselillä ei tee mitään ilman polttoainetoimista lisälämmitintä" – miksi uudet dieselautot lämpenevät talvella niin paljon vanhoja huonommin?

7:39Diesel-autojen tulevaisuusDieselautojen tulevaisuudesta keskusteltiin Huomenta Suomessa helmikuussa 2018.
Julkaistu 14.12.2020 11:05

Ville Järveläinen

Miksi modernit dieselautot eivät lämpene yhtä tehokkaasti kuin vanhat?

Suomen Autoteknillinen Liitto ry (SATL) toteutti kesällä 2020 kyselyn dieselautoissa askarruttavista asioista. Kysymysten ja niihin hankkimiensa vastausten pohjalta SATL on laatinut Dieselauto-oppaan.

Oppaassa annetut vastaukset ovat asiantuntijatiimin yhdessä koostamia. Asiantuntijoiden joukossa on muun muassa Valtion teknillisen tutkimuskeskuksen (VTT) johtava asiantuntija Juhani Laurikko, pitkän uran autotekniikan koulutusalalla tehnyt lehtori Heikki Parviainen Metropolia-ammattikorkeakoulusta sekä Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin asiantuntijaryhmä.

Yksi kysymyksistä koski uusien dieselautojen lämpenemistä talvella.

LUE MYÖS: Lähtölaskenta on alkanut: Saksalaismerkki lopettaa dieselautojen valmistuksen

– Käytännössä nykydieselillä ei tee mitään ilman polttoainetoimista lisälämmitintä. Miksei moottorista voida ottaa enemmän lämpötehoa irti ilman tällaisia lisävarusteita? kuului kysymys kokonaisuudessaan.

Asiantuntijoiden ytimekkäässä vastauksessa todetaan, että koska hiilidioksidipäästöjä rajoittamista ja moottorin energiatehokkuuden parantamista on tehty pääasiassa erilaisten häviöiden minimoimisen kautta, ei sisätilojen nopeaan lämmittämiseen tarvittavaa hukkalämpöä ole saatavilla enää ihan samaan tapaan kuin ennen.

Lämpöä on toki edelleen saatavilla, mutta sen kerääminen on aiempaa vaikeampaa ja kalliimpaa.

– Esimerkiksi lämpöpumpulla voidaan ottaa lämpöä talteen jo matalammista pintalämpötiloista, mutta lisälämmitin on usein helpompi vaihtoehto. Se tuo samalla muitakin etuja, kuten auton esilämmityksen, asiantuntijat kertovat.

LUE MYÖS: Volkkarin dieselskandaalista 5 vuotta: Muistatko tämän suomalaisomistajille jaetun pahoittelupaketin? – "Näyttävät vielä keskisormea päälle"

Lähde: SATL:n dieselauto-opas 2020

Lisää aiheesta:

Sähköauton "mahdottomista" pakkasehdoista älähdettiin Ruotsissa – suomalaisella maahantuojalla yksiselitteisen selvä näkemysHaikailetko vetyautojen perään? Autojätti haluaa palauttaa sinut maan pinnalle: ”Kuunnelkaa tieteen ääntä!”Dieselautoilija voi törmätä erikoiseen pakkasongelmaan: Tiesitkö, että "kusivesi" jäätyy jo –11 asteessa?Eikö kukaan ajattele suomalaisia autoilijoita? KL: Uusien dieselautojen moottoreita ei voi enää esilämmittääViime hetken läpimurto? Yksinkertainen ratkaisu voi vähentää dieselauton päästöjä 98 prosentillaAutoteollisuudelle ennustetaan valtavaa muutosta – bensa- ja dieselautojen myynnin loputtava viimeistään 2035
AutotAuton toimintaAuton varusteetLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 00:01
    Päästöt

    Etla: Kasvihuonekaasujen päästöt vähenevät, suurimmat päästöt nyt liikenteestä ja maataloudesta

  • Eilen20:45
    Raskas liikenne

    Uhkaava vaaratilanne Helsingissä: Rekka suhahti suojatien yli kuin giljotiini

  • ma08:53
    Liikenneturvallisuus

    Yhtä asiaa autoilijat eivät tajua, ennen kuin poliisi pysäyttää – "Sattuu liikaa ja aivan turhaan"

  • 12.10.06:46
    Raskas liikenne

    Timo nukkuu autossaan makoisasti – tällainen on rekkakuskin liikkuva konttori

  • 12.10.06:35
    Autokoulu

    Yhä useampi opettaa omaa lastaan ajamaan autoa – vanhemmilta erikoisia pyyntöjä autokouluille