Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tältä näyttää suljettujen ovien takana Suomen pisimmässä moottoritietunnelissa – toimi näin, jos tunnelissa tapahtuu onnettomuus

5:42Karnaisten tunneli Lohjalla on Suomen pisin moottoritietunneliMTV Uutisten Sami Lindfors kävi tutustumassa Karnaisten tunneliin.
Julkaistu 14.07.2019 10:14

Sami Lindfors

sami.lindfors@mtv.fi

Jos tunnelissa tapahtuisi onnettomuus, tietäisitkö mitä tehdä?

MTV Uutiset tutustui Suomen pisimmässä moottiritietunnelissa Lohjalla, miten autoilijan tulisi toimia, jos tunnelissa odottaisikin esimerkiksi kaistalla roihuava auto.

Yllä olevalta videolta näet, millaisia turvallisuusratkaisuja yli kahden kilometrin mittainen tunneli pitää sisällään, ja vähän ekstraakin. Esimerkiksi vaarallisen aineen onnettomuuden sattuessa nesteet valuvat vuotovesialtaaseen, joka on tavalliselta kansalaiselta suojassa lukittujen ovien takana.

Kymmenen vuotta takana, toiset edessä

E18 Muurla-Lohja -tieosuus täytti kymmenen vuotta, eli tänä kesänä on eräänlainen välitilinpäätös.

Tie on toteutettu elinkaarimallilla. Tieyhtiö Ykköstie alkoi rakentaa tietä vuonna 2005 Liikenneviraston tilauksesta, ja se otettiin käyttöön vuonna 2009. Sen rakentaminen kustansi 300 miljoonaa euroa.

Liikennevirasto maksaa palvleumaksua yhtiölle tien käytettävyydestä ja palvelutasosta. Vuonna 2029 maksut on maksettu, ja tie luovutetaan nykyisen Väyläviraston haltuun.

Karnaisten tunneli tunnettiin Suomen pisimpänä maantietunnelina, kunnes Tampereen rantatunneli avattiin vuonna 2016. Rantatunnelilla on mittaa 2 327 metriä.

Lisää aiheesta:

Onko tässä Helsingin matalin alikulkutunneli? MTV Uutiset Live katsasti Koskelan painajaismaisen kulkureitin ja kokeili, kolahtaako pää kattoon
Tukholman kehätien rakentamisesta jättifloppi: Valmistunee vasta vuonna 2030, kustannukset 3,7 miljardia euroa
Kehä III:lla on romahdusvaara, jota päästään korjaamaan aikaisintaan vuonna 2020 – Liikennevirasto HS:lle: Osuus on 350 metrin mittainen
Kommentti: Tunneli Tallinnaan ja laiva ilman kuljettajaa – hurjista tulevaisuusvisioista toinen toteutuu, toinen ei
Suomen pisin maantietunneli avattiin – vuorokaudessa sitä huristelee 30 000 ajoneuvoa
Todellinen sakkorysä! Kehä I:n uusi kamera välähti lähes tuhat kertaa
LiikenneLiikenneturvallisuusLiikenneonnettomuudetKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne
  • 11:59
    Helsinki

    Suora lähetys kello 13.45: Näin ratikkaliikenne muuttuu Helsingissä

  • 10:29
    Liikenneturvallisuus

    "Yleinen harhakuva" lisää jopa ketjukolarin riskiä – autoilijat unohtavat liikenteessä tärkeän perusasian

  • Eilen14:56
    Droonit

    Sotilastukikohdassa Belgiassa droonihavaintoja

  • 1.11.18:30
    Politiikka

    Miten miljardien eurojen junarata Helsingistä Turkuun hyödyttää suomalaisia?

  • 1.11.11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?