Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Sipsipussi 11,90 euron tarjouksessa suomalaiskaupassa – syy hämmästyttävään hintaan on yksinkertainen

1:14Tältä näyttää sipsien 30 gramman annoskokoKATSO MYÖS VIDEO: Miltä näyttää oikeasti yksi annos sipsejä? Video paljastaa!
Julkaistu 27.08.2023 17:26

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Tietyt ruoat ja juomat ovat saavuttaneet sosiaalisessa mediassa kulttimaineen. Yksi tällaisista tuotteista on sipsibrändi Takis.

MTV Uutisten Makuja-ruokasivuilla kerrottiin aiemmin ilmiöksi maailmalla ja Suomessa nousseista Prime-juomista, joiden hinnat kapusivat kaupoissa pilviin. Nyt, kun juoman suora maahantuonti Euroopan tehtaalta alkoi, myös tuotteen hintataso on laskenut merkittävästi. 

Prime-juomien takana ovat muun muassa nyrkkeilijöinä ja tubettajina tunnetut Logan Paul sekä KSI. Juomat nousivat suosioon taktisen markkinoinnin ja somepöhinän ansiosta. Rajoitettu saatavuus on nostanut suosiota entisestään.

Lue myös: Ensimmäiset "halpis-Primet" tulivat kauppoihin – tämän verran juoma maksaa nyt

Takis-sipsit ovat someilmiö

takis sipsit
Yhdysvalloissa Takis-sipsipussit maksavat vain muutaman dollarin.Shutterstock

Samanlainen ilmiö on nähtävissä myös Takis-brändin sipsien osalta. Nämä rullanmuotoiset tortillasipsit ovat Yhdysvalloissa aivan tavallinen ruokakauppatuote, jota monet ovat innostuneet testaamaan TikTok-videoillaan. 

Takis-sipsien hieman erikoisemmatkin maisteluvideot trendaavat TikTokissa. Jos video ei näy, katso se täältä.

Sipsejä on saatavana eri mauissa ja väreissä. Yksi syy suosioon lieneekin se, että värjätyt mausteseokset värjäävät myös suun ja kielen. Sipsit ovat myös tulisia.

Takis-sipseistä kehitellään TikTokissa ahkerasti myös erilaista reseptiikkaa, ja jotkut ovat jopa kokeilleet sipsien valmistamista kotona itse.

Näin Takis-sipsejä voi valmistaa kotona itse. Jos video ei näy, katso se täältä.

Lue myös: Miksi sipsipussin annoskoko on juuri 30 grammaa? Taffel kertoo syyn

Hinta Suomessa voi hirvittää

takisTakis-sipsejä tarjouksessa helsinkiläisessä ruokakaupassa.MTV

Suomessa 280 gramman Takis-sipsispussista voi joutua pulittamaan lähes 12 euroa, tai jopa enemmänkin. Syy kovaan hintaan liittyy tuotteen maahantuontiin.

Samalla tavalla kuin Prime-juomissa aiemmin, Takis-sipseillä ei ole suoraa maahantuontia Euroopasta. Kaupat siis tilaavat sipsit Yhdysvalloista, jolloin yksittäisen tuotteen kustannukset nousevat väistämättä korkeiksi. 

Tuotteen rajoitettu saatavuus nostaa hypeä entisestään ja syntyy niin sanottu fomo-ilmiö: tuotetta on "pakko testata", jotta ei koe itseään ulkopuoliseksi. 

Helsingin yliopiston Kuluttajatutkimuskeskuksen yliopistotutkija Essi Pöyryn kertoi aiemmin MTV Uutisille, että sosiaalisen median kautta pulpahtaneissa hittiruoissa ja resepteissä on pohjimmiltaan kyse yhteenkuuluvuuden tunteen merkityksestä. 

– Jos kaikki ovat kokeilleet uunifetapastaa, avokadopastaa tai muuta trendikästä juttua, niin sinäkin haluat osallistua siihen. Sinäkin haluat voida puhua siitä, että miten ruoka onnistui ja oliko se hyvää, Pöyry selitti MTV Uutisille aiemmin ilmiötä. 

Lue myös: Lankesitko sinäkin "ansaan"? Fomo-shoppailu yleistyy: "Jotkut saattavat tehdä superhuonoja ostopäätöksiä"

Lue myös: Mikä ihmeen Prime? Nuoriso sekosi juomasta, joka maksaa Suomessa jopa 17 euroa pullolta

Katso Makuja-sivuston parhaat reseptit!

Lisää aiheesta:

Kohuttu suklaalevy voi maksaa yli 70 euroa – nyt iskee LidlHelsinkiläiskaupasta tuli ilmiö – ihmiset jonottavat 30 euron suklaalevyäMikä ihmeen Prime? Nuoriso sekosi juomasta, joka maksaa Suomessa jopa 17 euroa pulloltaLankesitko sinäkin "ansaan"? Fomo-shoppailu yleistyy: "Jotkut saattavat tehdä superhuonoja ostopäätöksiä"Uutuusruoka aiheutti yllätysjonot ja feta vietiin käsistä – ruokakaupat kertovat ilmiöistä, joihin sinäkin ehkä "haksahdit"Tätäkin on nyt tutkittu: Jos et mene kauppaan, et osta herkkujakaan
IlmiötRuokaRuokakauppaUutisohjelmien aiheetMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Ilmiöt
  • 10:29
    Halloween

    Milloin halloweenia kuuluisi oikeasti viettää Suomessa?

  • Eilen14:05
    Nuoret

    Verkkosanakirja valitsi vuoden sanan – onko 67 jo tuttu?

  • 15.10.14:24
    Ruoka

    Käsittämätön joulukalenteri myynnissä: "Peppuun sattunut viikon"

  • 2.10.10:29
    Ruoka

    Lounasravintoloissa kiistaton ilmiö – oletko huomannut tätä maanantaisin?

  • 1.10.14:31
    Somehitit

    "Six seven!" Nuorison uusi trendi-ilmaisu ei tarkoita mitään