Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Lankesitko sinäkin "ansaan"? Fomo-shoppailu yleistyy: "Jotkut saattavat tehdä superhuonoja ostopäätöksiä"

6:09Näitä meikkejä kaikki himoitsevat – ostovimman taustalla vaikuttamista, kiireen tuntua ja fomoaKATSO MYÖS VIDEO: Näitä meikkejä kaikki himoitsevat – ostovimman taustalla vaikuttamista, kiireen tuntua ja fomoa.
Julkaistu 30.04.2023 08:28

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Tutkija kertoo niin sanotusta fomo-shoppailuilmiöstä, joka on yleistynyt Suomessakin.

Sosiaalinen media vaikuttaa nykypäivänä yhä enemmän kuluttajien ostopäätöksiin. MTV Uutiset kertoi aiemmin muun muassa mochi-jäätelöilmiöstä: tämä japanilainen jäätelöherkku on trendannut tänä vuonna erityisesti somepalvelu TikTokissa, ja sitä myötä tuotteille on ollut kovaa kysyntää myös suomalaiskaupoissa.

Helsingin yliopiston Kuluttajatutkimuskeskuksen yliopistotutkija Essi Pöyryn mukaan sosiaalisen median kautta pulpahtaneissa hittiruoissa ja resepteissä on pohjimmiltaan kyse yhteenkuuluvuuden tunteen merkityksestä. 

Lyhenne fomo tulee sanoista "fear of missing out" ja tarkoittaa paitsijäämisen pelkoa

– Jos kaikki ovat kokeilleet uunifetapastaa, avokadopastaa tai muuta trendikästä juttua, niin sinäkin haluat osallistua siihen. Sinäkin haluat voida puhua siitä, että miten ruoka onnistui ja oliko se hyvää, Pöyry selitti MTV Uutisille aiemmin ilmiötä. 

Lue lisää: Uutuusruoka aiheutti yllätysjonot ja feta vietiin käsistä – ruokakaupat kertovat ilmiöistä, joihin sinäkin ehkä "haksahdit"

Sosiaalinen media aiheuttaa fomo-shoppailua

Tätä ilmiötä voidaan kutsua myös niin sanotuksi fomo-shoppailuksi. Lyhenne fomo tulee sanoista "fear of missing out" ja tarkoittaa siis paitsijäämisen pelkoa. 

– Ostetaan tuotteita siitä näkökulmasta, että pelätään esimerkiksi tuotteen loppuvan, tai että jäädään paitsi jostain sosiaalisesta osallistumisesta trendiin, Pöyry kuvailee termiä.

Kyse voi olla esimerkiksi siitä, että yksilö kokee kaikilla muilla olevan jonkinlainen tietynlainen vaate tai tietty harrastus. 

– Jos minäkin en hanki tätä tuotetta tai palvelua, niin jään sitten jostain sosiaalisesta identiteetistä tai kokemuksesta paitsi. 

Yhteisöön kuulumisen tarve ei ole mikään uusi ilmiö, mutta sosiaalisen median myötä näemme paljon nopeammin ja paljon enemmän sitä, mitä muut ihmiset tekevät. Aiemmin omaa pukeutumista tai harrastuksia on verrattu ehkä enemmän lähipiiriin, mutta nykyään vaikutteita saa paljon laajemmin somen kautta.

– Tämä näkyy erityisesti nuorilla, jotka ovat alttiita hakemaan sosiaalista hyväksyntää. 

Katso myös video: Mikä ihmeen mochi-jäätelö? Selvitimme, miten suosikkijäätelöä tehdään, ja miksi se on suosittua. Juttu jatkuu videon alla.

4:35Mikä ihmeen mochi-jäätelö? Selvitimme, miten suosikkijäätelöä tehdään, ja miksi se on suosittuaMitä on mochi-jäätelö?

Paitsijäämisen pelkoa käytetään hyväksi markkinoinnissa

Fomo-tuntemusta osataan käyttää taitavasti myös yritysten markkinoinnissa. Pöyry nostaa esimerkiksi vaikuttajamarkkinoinnin: 

– Tämäkin menestynyt henkilö tai ihailtu hahmo käyttää tätä tuotetta – sitä kautta saadaan vertaisen tuoma sosiaalinen elementti mainontaan. Kun se onkin joku, jonka tunnistat ja johon samaistut, niin saadaan vahvempi efekti. 

Markkinoinnissa voidaan myös tekstillä ja erilaisilla vihjeillä tuoda esiin seikkoja, miksi kuluttajan on juuri nyt hankittava tietty tuote, ettei jää siitä paitsi.

someEsimerkiksi Normal-kauppaketju kytkee tuotemarkkinointinsa vahvasti sosiaaliseen mediaan.MTV

some2"Tämä tuote trendaa TikTokissa", sanotaan Normalin tuote-esittelyssä.MTV

"Jotkut saattavat tehdä superhuonoja ostopäätöksiä"

Someilmiöiden kohdalla fomo-shoppailu ei Pöyryn mukaan suinkaan ole aina haitallista. Esimerkiksi mochi-jäätelötrendissä on kyse puhtaasti siitä, että ihmiset ovat uteliaita maistamaan uudenlaista tuotetta. Pöyryn mukaan perinteisen median roolina on myös tehdä valintoja uutisoitavista villityksistä.

– Ihan kaikista heräteostoksia ja hetken villityksiä aiheuttavista TikTok-trendeistä ei tarvitsisi uutisoida. Esimerkiksi curly girl oli villityksenä sellainen, mitä ihmiset eivät oikein edes ymmärtäneet ja silti siitä uutisoitiin. 

"Kaikkien on nyt pakko kokeilla tätä" -viestintä on haitallista Pöyryn mukaan erityisesti nuorille. 

– Jotkut saattavat tehdä superhuonoja ostopäätöksiä ihan sen takia, että on saanut sellaisen fiiliksen, että minullakin on nyt pakko olla nämä limited edition -kengät ja maksaa niistä 800 euroa. Tämä on ikään kuin se haittapuoli.

Pöyry kuvaa median ja someilmiöiden suhdetta ikiliikkujaksi: ensin ilmiö trendaa somessa, sitten media raportoi aiheesta, jonka jälkeen siitä kuhistaan jälleen somessa ja lopulta uudelleen mediassa.

Lue myös: Suomalaiset rynnivät ostamaan Lidlin 15 euron lenkkareita koronasta välittämättä, trokarit myyvät nyt satasilla – näin Matti onnistui hankkimaan kaksi tossuparia

Lue myös: Ruokakaupoissa näkyy nyt yksi selkeä buumi – näiden tuotteiden suosio kasvanut roimasti: "Ajan ilmiö"

Lisää aiheesta:

Somessa lapset tottuvat siihen, että kaikki on kaupallista: "Tämä tuottaa monille perheille ongelmia"Miksi Labubu-trendilelut villitsevät lapsista aikuisiin? "Massiivinen FOMO-ilmiö"Viivi Lehtoselle tarjottiin jopa 8 000 euroa kuussa yhteistyöstä ultrapikamuotibrändin kanssa – kieltäytyi: "Olin aika pöyristynyt"Sipsipussi 11,90 euron tarjouksessa suomalaiskaupassa – syy hämmästyttävään hintaan on yksinkertainenUutuusruoka aiheutti yllätysjonot ja feta vietiin käsistä – ruokakaupat kertovat ilmiöistä, joihin sinäkin ehkä "haksahdit"Tekeekö mieli tehdä heräteostoksia Black Friday -hulinoissa? Tästä se saattaa johtua – "Kuin paha kierre"
IlmiötKuluttaminenLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Ilmiöt
  • 31.10.10:29
    Halloween

    Milloin halloweenia kuuluisi oikeasti viettää Suomessa?

  • 30.10.14:05
    Nuoret

    Verkkosanakirja valitsi vuoden sanan – onko 67 jo tuttu?

  • 15.10.14:24
    Ruoka

    Käsittämätön joulukalenteri myynnissä: "Peppuun sattunut viikon"

  • 2.10.10:29
    Ruoka

    Lounasravintoloissa kiistaton ilmiö – oletko huomannut tätä maanantaisin?

  • 1.10.14:31
    Somehitit

    "Six seven!" Nuorison uusi trendi-ilmaisu ei tarkoita mitään