Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Some vie jopa kahdeksan tuntia joka päivä – jo kolmasosa nuorista Suomessa kokee olevansa riippuvainen

0:20Some vie jopa kahdeksan tuntia joka päiväSome vie jopa kahdeksan tuntia joka päivä
Julkaistu 14.11.2019 09:00

Maria Aarnio

maria.aarnio@mtv.fi

Sosiaalinen media syö nuorten aikaa tuntikausia joka päivä, paljastaa uusi suomalaiskysely. Osa selaa somea puhelimella päivässä käsittämättömän kahdeksan tunnin ajan.

Reilu kolmannes 18–23-vuotiasta nuorista aikuisista kertoo olevansa riippuvaisia tai erittäin riippuvaisia sosiaalisesta mediasta. Tämä käy ilmi Viestintäliigan toteuttamasta Some ja nuoret 2019 -kyselystä, johon vastasi kesällä 2019 yli tuhat 13–23-vuotiasta nuorta.

Kyselyssä kartoitettiin nuorten sosiaalisen median käyttöä ja siihen liittyviä ajatuksia. Lisäksi selvitettiin asenteita ja kokemuksia liittyen some- ja vaikuttajamarkkinointiin sekä yritysten ja organisaatioiden toimintaan sosiaalisessa mediassa.

Kyselyssä nuoret saivat arvioida riippuvuuttaan asteikolla 1–5. Naiset antoivat miehiä useammin itselleen arvosanoja 4 tai 5, eli riippuvainen tai erittäin riippuvainen.

– Naiset arvioivat miehiä enemmän käyttävänsä sosiaalista mediaa yleisesti liikaa. Kuitenkin myös miehistä iso osa piti itseään riippuvaisena sosiaalisesta mediasta, Viestintäliigan toimitusjohtaja Iiro Junnila kertoo tuloksista.

Sosiaalisen median huonoista puolista on uutisoitu aiemminkin. Yhdysvaltalaistutkimuksen mukaan kuukauden tauko Facebookista parantaisi hyvinvointia; toisen selvityksen mukaan yli seitsemän tuntia ruutujen äärellä viettäneillä nuorilla on jopa kaksi kertaa enemmän masennusta ja ahdistuneisuutta.

toimituksellinen käyttö _642259996

Suosituimpia Instagram, YouTube ja Snapchat

Suosituimpia sosiaalisen median kanavia nuorten keskuudessa olivat:

  • Snapchat
  • Instagram
  • YouTube

Facebookia käytti 73 prosenttia vastaajista ja Twitteriä 37 prosenttia. Myös kuvienjakopalvelu Pinterestille löytyi kohtuullinen käyttäjäjoukko, sillä 27 prosenttia vastaajista ilmoitti käyttävänsä sitä.

Nuoria pyydettiin myös valitsemaan heille tärkein sosiaalisen median kanava. Instagram ja Snapchat saivat yhtä paljon kannatusta, mutta Snapchat oli hieman suositumpi nuoremmilla ikäryhmillä ja Instagramin suosio kasvoi vanhemmissa ikäryhmissä.

Somessa jopa 8 tuntia päivässä

Nuorilta kysyttiin myös, millä laitteella he käyttävät sosiaalista mediaa, ja älypuhelin peittosi selvästi muut välineet. Miltei kaksi kolmasosaa nuorista kertoi viettävänsä somessa päivittäin neljä tuntia tai enemmän.

– Joillakin somessa kuluu pitkä pätkä päivästä. Hieman vajaat kymmenen prosenttia nuorista nimittäin ilmoitti käyttävänsä somea puhelimella päivässä kahdeksan tuntia tai jopa enemmän, Junnila kertoo.

toimituksellinen käyttö shutterstock_785161852

Vain puolet tiesi, mitä "vaikuttajamarkkinointi" tarkoittaa

Kyselyn mukaan vain noin puolet alle 18-vuotiaista tietää, mitä vaikuttajamarkkinointi tarkoittaa. Lisäksi puolet vastaajista kokee kaupallisessa yhteistyössä tehdyt sisällöt epäaidoiksi.

Medialukutaidon käsite on nuorilla paremmin hallussa, sillä enemmistö kyselyyn vastanneista nuorista tiesi, mitä medialukutaito ja mediakasvatus tarkoittavat. Erityisesti alaikäiset vastaajat kertoivat myös saaneensa aiheesta opetusta oppilaitoksissa.

LUE MYÖS: Aivomme eivät jaksa loputonta turhien ilmoitusviestien virtaa – olisiko sometauon paikka?

Lue lisää lifestyle-artikkeleita!

Lähde: Viestintäliiga Oy 

Lisää aiheesta:

Houkutteleeko some sinutkin shoppailemaan? – "Sosiaalisella medialla ja vaikuttajilla on tänä päivänä merkittävä rooli"Tällaisiin ongelmiin koululaiset törmäävät sosiaalisessa mediassaTutkimus paljasti sosiaalisen median käyttöön liittyvän ongelman Suomessa: ”Ostopaineet”Valtaosa suomalaisista kokee valemedioiden lietsovan negatiivisia ilmiöitä – tutkimus: "Huoli suomalaisten sivistyksestä osoittautui yllättävän korkeaksi"Tarkkaile lapsesi nettikäyttäytymistä – huolestuttavan moni 10–14-vuotias antaa numeronsa tuntemattomalleNäitä sovelluksia Suomessa käytetään eniten
Sosiaalinen mediaNuoretMielenhallintaSnapchatFacebookDigiLifestyle
Suosituimpia sosiaalisen median kanavia nuorten keskuudessa ovat Instagram, YouTube ja Snapchat. Kuvituskuva.shutterstock

"Joillakin somessa kuluu pitkä pätkä päivästä." Kuvituskuva.shutterstock

Tuoreimmat aiheesta

Sosiaalinen media
  • 14.9.11:21
    Mielenosoitus

    Somekiellosta räjähti raivo – jo yli 70 kuollut mielenosoituksissa Nepalissa

  • 13.9.09:51
    Vihapuhe

    Jäitkö kiinni raivosyöttiin? Onlyfans-yrittäjä Mirelle Isohanni, 19, tienaa vihakommenteilla – "En näe mitään väärää"

  • 12.9.08:25
    Nuoret

    Näetkö somessa ahdistavaa materiaalia? Näin nollaat algoritmit

  • 10.9.20:11
    Fitness

    Tässä ammatissa kauneus ei yllättäen olekaan valttia

  • 10.9.05:17
    Facebook

    Syyttäjän ilakoiva Facebook-päivitys oli väärin – "Ai että mä tykkään voittaa"