Sillat tulevat losseja halvemmiksi

Erityisesti saaristossa tutut lossit ja lautta-alukset saavat vähitellen väistyä siltojen tieltä. Tänään Korppoossa avattiin Wattkastin silta. Samalla viisi kuljettajaa työllistänyt lossi lopetti liikennöinnin.

Vuorokaudessa 70-80 autoa kuljettava Watttkastin lossi kulki tänään viimeisen kerran reittiään. Ennen puoltapäivää koruttomasti liikenteeelle avattu Wattkastin silta on 215 metriä pitkä ja alikulkukorkeus on 8 metriä. Lossilla oli samat ongelmat kuin noin puolella Turun tiepiirin 18:lla lauttapaikalla.

- Suurin ongelma losseilla on se, että ne ovat hyvin vanhoja ja niiden käyttöikä alkaa olla määränpäässä, kertoo vastaava rakennuttaja Jari Nikki Turun tiepiiristä.

Lauttojen käyttökustannukset vaihtelevat reilusta 200 000 eurosta yli kolmeen miljoonaan euroon vuodessa. Sillat puolestaan maksavat itsensä takaisin keskimäärin kymmenessä vuodessa. Lauttojen kustannuksista suurin osa muodostuu työvoima- ja polttoainekuluista.

Lähimmän viiden vuoden aikana koko maassa on odotettavissa kymmenkunta lauttaliikennetta korvaavaa siltahanketta.

(MTV3)

(Seitsemän uutiset 23.07.2004)

Lue myös:

    Uusimmat