Sanna Marin sivalsi yrityksiä yhteiskuntavastuusta, näin Metsä Groupin pääjohtaja vastaa: "Yhteiskuntavastuuta voi kantaa vain kannattava yritys"

Metsä Groupin pääjohtaja kommentoi Marinin yritysvastuu-kehotusta 1:52
Metsä Groupin pääjohtaja Ilkka Hämälä kommentoi Marinin kohua aiheuttanutta yritysvastuu-kommenttia.

Pääministeri Sanna Marinin (sd.) kommentti yritysten yhteiskuntavastuun kohentamisesta on saanut viikonloppuna kovaakin kritiikkiä elinkeinoelämältä ja yritysjohtajilta.

Metsä Groupin pääjohtaja Ilkka Hämälä kommentoi pääministeri Sanna Marinin kiukkuakin herättäneitä sanoja maltillisesti Viiden jälkeen -ohjelmassa maanantaina.

– Marin on tässä tilanteessa nähnyt, että painotuksia pitää muuttaa. Pitkäjänteisesti yhteiskuntavastuutaan voi kantaa kuitenkin ainoastaan kannattava yritys, Hämälä sanoi.

Marin on kyseenalaistanut UPM:n Kaipolan tehtaan sulkemisaikeet. Perjantaina hän peräänkuulutti Talouselämän haastattelussa jälleen yhteiskuntavastuuta yrityksiltä. Marin pitää aiheellisena kysymystään siitä, oliko juuri nyt oikea aika ja välttämätöntä sulkea tehdas.

– Nyt punnitaan, löytyykö yhteiskuntavastuuta vai eikö sitä löydy. Emme voi valitettavasti luottaa siihen, että yritykset huolehtivat ihmisistä ja ympäristöstä, Marin totesi Talouselämälle.

Twitterissä aiheesta on käyty osin tulikivenkatkuistakin keskustelua. Muun muassa yrittäjä, julkkiskokki Henri Alén ärähti tuoreeltaan.

– Onkohan Sanna nyt ihan tällä planeetalla? Yritykset eivät voi huolehtia työntekijöistä, jos yritystä ei enää kohta ole.

Ilkka Hämälä asetteli sanansa suorassa lähetyksessä neutraalimmin.

– Yksi osa yritysvastuuta on tehdä taloudellista tulosta osakkeenomistajille, kuten osakeyhtiölaissa sanotaan. Se on kuitenkin vain kapea tulkinta. Yhteiskuntavastuussa pitää olla mukana myös ekologinen ja sosiaalinen osuus.

Hämälältä kysyttiin lähetyksessä, onko keskustelussa unohdettu se aspekti, että metsäteollisuuden suora verokertymä on yli miljardi euroa vuosittain.

– Välilliset verot mukaan lukien vuosittainen verokertymä on 3-4 miljardia euroa.  Se on tärkeä asia muistaa – sitä kannattavat yritykset toteuttavat joka päivä, Hämälä totesi.

Lue myös:

    Uusimmat