Saksan dieselkiellot ihmetyttävät: Liikenne vähentynyt, päästöt eivät – mitä tästä voi päätellä?

Miten liikenteen päästöt leikataan? 7:41
Millä keinoin liikenteen päästöjä voisi Suomessa leikata?

Uudet mittaustulokset nostavat ilmaan kysymyksiä Saksan dieselkielloista.

Koronavirusepidemia ja sen oheistoimet ovat Saksassakin puolittaneet liikenteen määrän. Samalla maassa on tehty kummallinen oheishavainto.

Liikenteen määrän hiipumisesta huolimatta typen oksidit ovat jääneet roikkumaan liki koronaa edeltävälle ajalle. Tällaisia mittaustuloksia on saatu muun muassa Stuttgartin keskustasta, Focus Online -julkaisu kertoo.

Kiellot vaikuttaneet autojen jälleenmyyntiarvoon

Havainnot ovat antaneet uutta vettä myllyyn niille, joiden mielestä Saksan suurten kaupunkien kuten Berliinin dieselajokielto oli hätiköity tai peräti väärä päätös.

Saksa on kieltänyt Stuttgartin ohella muutamissa muissakin isoissa kaupungeissa tiettyinä kellonaikoina vanhojen dieselautojen käyttämisen. Kielto koskee joissakin tapauksissa jopa Euro5-normin dieselautoja.

Saksassa on noin 10 miljoonaa dieselautoa. Kiellot ovat syöneet autojen jälleenmyyntiarvoa jonkin verran.

Liikenteen määrän ja typpipäästöjen kummallista yhteyttä on Saksassa meriselitetty monella tapaa. Suosituinta on ollut vedota sääoloihin kuten inversioon. Sillä tarkoitetaan ilmakehän sulkukerrosta, joka estää alimman ilmakerroksen leviämisen ylöspäin. Näin saasteet eivät pääse sekoittumaan kunnolla, vaan jäävät lähelle maanpintaa.

Lue myös:

    Uusimmat