Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Laskeeko dieselin suosio tietämättömyyden vuoksi? – "Autoilijat tarvitsevat selkeitä päätöksiä poliitikoilta"

7:13Trafin toimialajohtaja: Autovero syytä poistaa hallitustiTraficomin toimialajohtaja toivoo autoveron hallittua poistamista.
Julkaistu 02.05.2019 20:22

Ville Järveläinen

Danske Bankin teettämä Autobarometri 2019 -tutkimus paljastaa, että joka kolmas suomalainen on valmis hankkimaan sähkö-, hybridi- tai kaasuauton. Autoilun suosio on tutkimuksen mukaan loivassa kasvussa.

Maamme teillä kulkee lähitulevaisuudessa merkittävästi enemmän sähkö-, hybridi- ja kaasuautoja, mikäli suomalaisten suunnitelmat realisoituvat autokaupoissa.

Danske Bankin Autobarometri 2019:ään vastanneista 31 prosenttia autoilevista tai auton hankintaa suunnittelevista suomalaisista pitää todennäköisenä tai melko todennäköisenä, että heidän seuraava autonsa kulkee uudenlaisella käyttövoimalla.

– Olemme kysyneet Autobarometrissa tätä kysymystä vuodesta 2015 asti. Koskaan aiemmin kiinnostus sähkö-, kaasu- ja hybridiautoihin ei ole kasvanut näin paljon vuodessa. Halu hankkia tuollainen auto on kaksinkertaistunut vuodesta 2015, sanoo Danske Financen johtaja Altti Kuuri.

Uudenlaisella käyttövoimalla toimivan auton ostaminen on todennäköisempää miesten keskuudessa. Ikäryhmistä varmimpia hankkijoita ovat 36–45-vuotiaat.

Uudellamaalla hankintatodennäköisyys on selvästi suurempi kuin Itä- ja Pohjois-Suomessa. Uudenlaisella käyttövoimalla kulkevat autot kiinnostavat niiden matalien päästöjen ja edullisten polttoainekustannusten takia.

Yli puolet suomalaisista kertoo hankkivansa uudenlaisen auton erittäin epätodennäköisesti. Tärkeimmät syyt olla hankkimatta uudenlaisella käyttövoimalla kulkevaa autoa liittyvät hintaan, rajalliseen toimintamatkaan ja latauspisteiden saatavuuteen, mitkä painoivat vaakakupissa yli 60 prosentilla.

45 prosenttia auton hankintaa suunnittelevista myös kertoo lykänneensä auton hankintaa, koska poliittinen keskustelu erilaisten käyttövoimien kohtelusta on epäselvää.

– Tuloksista voi päätellä, että suomalaisten usko sähkö- ja kaasuautoja tukevaan infrastruktuuriin on heikko. Samalla poliittisen keskustelun kierrokset lisäävät epävarmuutta. Autoilijat tarvitsevat siis selkeitä päätöksiä poliitikoilta, onko esimerkiksi tulossa joitain taloudellisia etuja liittyen infraan tai ajoneuvoihin, Kuuri sanoo.

Dieselin suosio laskee 

Uusien käyttövoimien suosion kasvu vaikuttaa tutkimuksen mukaan tulevan perinteisten polttomoottoreiden kustannuksella. Kyselyyn vastanneista yli kaksi kolmasosaa liikkuu omalla autolla.

Tällä hetkellä ylivoimaisesti yleisin on bensiiniauto, jollainen on noin kahdella kolmanneksella autoilijoista. Dieselauto on 29 prosentilla ja vaihtoehtoinen käyttövoima viidellä prosentilla.

Viidennes vastaajista ei osannut sanoa seuraavan autonsa käyttövoimaa. Osa sekä bensiini- että dieselautojen omistajista on siirtymässä muihin käyttövoimiin, mutta erityisen usea suunnittelee luopuvansa dieselautosta. Nyt dieselillä ajavista vain 37 prosenttia arvioi seuraavan autonsa käyttövoiman olevan diesel.

Uuden auton ostajista vain joka neljäs valitsi alkuvuonna 2018 dieselin. Edeltävänä vuonna vastaavaan aikaan dieseliin päätyi 35 prosenttia ostajista.

Traficomin tilastojen mukaan dieselautojen myynti laski tammi-helmikuussa 2018 jopa 26 prosenttia vuoteen 2017 verrattuna. 

– Diesel on kärsinyt siitä, että päästöistä puhuttaessa usein menee sekaisin pienhiukkas- ja hiilidioksidipäästöt. Vanhoissa dieselautoissa pienhiukkaset olivat ongelma, mutta uusissa autoissa diesel palaa puhtaammin. Uudet dieselit ovat usein vähäpäästöisempiä kuin bensiiniautot, ja kannattaa myös huomata, että suuri joukko autotehtaita panostaa edelleen dieseleihin, Kuuri muistuttaa.

Lue myös: Maahantuoja: Moderni dieselauto ei ole ongelma, vaan osa ratkaisua – Mersun dieselhybridin kulutus painui testilenkillä todella alas

Autobarometrin mukaan yli 20 prosenttia suomalaisista haaveilee uudesta autosta. Autosta unelmointi on pysynyt samalla tasolla kuin aiempina vuosina.

Suomalaisten autoiluinto näyttää yleisesti olevan kasvussa, sillä 64 prosenttia vastanneista aikoo jatkossa liikkua omalla autolla. Vuosi sitten tämä luku oli 60 prosenttia.

Lähde: Danske Bank

Lisää aiheesta:

Kauppalehti kysyi lähes 10 000 suomalaiselta, minkä auton he ostaisivat seuraavaksi – tulos voi olla yllätysJos se ei olisi rahasta kiinni, ajaisi suomalainen ennemmin sähköllä kuin bensallaSähköautojen määrä kaksinkertaistui alle vuodessa – näin yrmeää on boomer-polven suhtautuminen nuoriin verrattunaPienestä se on kiinni! Tämän verran sähköauton hankintaa pitäisi tukea, jotta suomalaiset vetäisivät ostohousut kainaloihin astiNämä kolme asiaa pyörivät suomalaisilla mielessä sähköautoa ostaessa – "Asennemuutos on ollut valtava"Missä välissä tämä automullistus tapahtui? – "Suomalaiset valmistautumassa isoon muutokseen"
Auton ostaminenSähköautotPäästötAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Auton ostaminen
  • 21.9.07:35
    Kuluttajariidat

    Kuluttaja osti käytetyn Mersun vuonna 2022 – ilmoitti viasta yli kaksi vuotta myöhemmin ja vaati kaupan purkua

  • 7.9.19:09
    Kuluttajariidat

    Kuluttaja osti käytetyn Bemarin, joka hajosi jo kotimatkalla – Kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystä kuluista

  • 31.8.19:08
    Kuluttajariidat

    Kuluttaja osti käytetyn Jaguarin – sai kaupan jälkeen todella pysäyttävän tiedon

  • 23.8.14:20
    Nuoret

    Tietyt automerkit vetoavat nuoriin – tämä on kärkikolmikko

  • 18.8.17:27
    Toyota

    Tarve vain puolikkaalle Toyotalle? Huutokauppailmoitus hämmentää