Laskeeko dieselin suosio tietämättömyyden vuoksi? – "Autoilijat tarvitsevat selkeitä päätöksiä poliitikoilta"

7:13
Traficomin toimialajohtaja toivoo autoveron hallittua poistamista.

Danske Bankin teettämä Autobarometri 2019 -tutkimus paljastaa, että joka kolmas suomalainen on valmis hankkimaan sähkö-, hybridi- tai kaasuauton. Autoilun suosio on tutkimuksen mukaan loivassa kasvussa.

Maamme teillä kulkee lähitulevaisuudessa merkittävästi enemmän sähkö-, hybridi- ja kaasuautoja, mikäli suomalaisten suunnitelmat realisoituvat autokaupoissa.

Danske Bankin Autobarometri 2019:ään vastanneista 31 prosenttia autoilevista tai auton hankintaa suunnittelevista suomalaisista pitää todennäköisenä tai melko todennäköisenä, että heidän seuraava autonsa kulkee uudenlaisella käyttövoimalla.

– Olemme kysyneet Autobarometrissa tätä kysymystä vuodesta 2015 asti. Koskaan aiemmin kiinnostus sähkö-, kaasu- ja hybridiautoihin ei ole kasvanut näin paljon vuodessa. Halu hankkia tuollainen auto on kaksinkertaistunut vuodesta 2015, sanoo Danske Financen johtaja Altti Kuuri.

Uudenlaisella käyttövoimalla toimivan auton ostaminen on todennäköisempää miesten keskuudessa. Ikäryhmistä varmimpia hankkijoita ovat 36–45-vuotiaat.

Uudellamaalla hankintatodennäköisyys on selvästi suurempi kuin Itä- ja Pohjois-Suomessa. Uudenlaisella käyttövoimalla kulkevat autot kiinnostavat niiden matalien päästöjen ja edullisten polttoainekustannusten takia.

Yli puolet suomalaisista kertoo hankkivansa uudenlaisen auton erittäin epätodennäköisesti. Tärkeimmät syyt olla hankkimatta uudenlaisella käyttövoimalla kulkevaa autoa liittyvät hintaan, rajalliseen toimintamatkaan ja latauspisteiden saatavuuteen, mitkä painoivat vaakakupissa yli 60 prosentilla.

45 prosenttia auton hankintaa suunnittelevista myös kertoo lykänneensä auton hankintaa, koska poliittinen keskustelu erilaisten käyttövoimien kohtelusta on epäselvää.

– Tuloksista voi päätellä, että suomalaisten usko sähkö- ja kaasuautoja tukevaan infrastruktuuriin on heikko. Samalla poliittisen keskustelun kierrokset lisäävät epävarmuutta. Autoilijat tarvitsevat siis selkeitä päätöksiä poliitikoilta, onko esimerkiksi tulossa joitain taloudellisia etuja liittyen infraan tai ajoneuvoihin, Kuuri sanoo.

Dieselin suosio laskee 

Uusien käyttövoimien suosion kasvu vaikuttaa tutkimuksen mukaan tulevan perinteisten polttomoottoreiden kustannuksella. Kyselyyn vastanneista yli kaksi kolmasosaa liikkuu omalla autolla.

Tällä hetkellä ylivoimaisesti yleisin on bensiiniauto, jollainen on noin kahdella kolmanneksella autoilijoista. Dieselauto on 29 prosentilla ja vaihtoehtoinen käyttövoima viidellä prosentilla.

Viidennes vastaajista ei osannut sanoa seuraavan autonsa käyttövoimaa. Osa sekä bensiini- että dieselautojen omistajista on siirtymässä muihin käyttövoimiin, mutta erityisen usea suunnittelee luopuvansa dieselautosta. Nyt dieselillä ajavista vain 37 prosenttia arvioi seuraavan autonsa käyttövoiman olevan diesel.

Uuden auton ostajista vain joka neljäs valitsi alkuvuonna 2018 dieselin. Edeltävänä vuonna vastaavaan aikaan dieseliin päätyi 35 prosenttia ostajista.

Traficomin tilastojen mukaan dieselautojen myynti laski tammi-helmikuussa 2018 jopa 26 prosenttia vuoteen 2017 verrattuna. 

– Diesel on kärsinyt siitä, että päästöistä puhuttaessa usein menee sekaisin pienhiukkas- ja hiilidioksidipäästöt. Vanhoissa dieselautoissa pienhiukkaset olivat ongelma, mutta uusissa autoissa diesel palaa puhtaammin. Uudet dieselit ovat usein vähäpäästöisempiä kuin bensiiniautot, ja kannattaa myös huomata, että suuri joukko autotehtaita panostaa edelleen dieseleihin, Kuuri muistuttaa.

Autobarometrin mukaan yli 20 prosenttia suomalaisista haaveilee uudesta autosta. Autosta unelmointi on pysynyt samalla tasolla kuin aiempina vuosina.

Suomalaisten autoiluinto näyttää yleisesti olevan kasvussa, sillä 64 prosenttia vastanneista aikoo jatkossa liikkua omalla autolla. Vuosi sitten tämä luku oli 60 prosenttia.

Lähde: Danske Bank

Lue myös

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja