Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

"Tyhmää kieltää hyviä teknologioita" – dieselauton päästöjä voidaan pudottaa 90 prosentilla, uskoo Neste-pomo

1:12Näin tehokkaasti vetyauto puhdistaa ilmaaNäin tehokkaasti vetyauto puhdistaa ilmaa.
Julkaistu 26.04.2019 10:39

KAUPPALEHTI

Nesteen teknisten palveluiden päällikön mukaan dieselautojen päästöjä voidaan leikata jopa 90 prosentilla käyttämällä vähäpäästöisiä polttoaineita. 

Puhtaan tekniseltä kannalta katsoen polttomoottorin päivät ovat kaikkea muuta kuin luetut, mikäli Nesteen teknisten palveluiden päällikköä Markku Honkasta vähänkin oikein tulkitsee.

– On tyhmää kieltää hyviä teknologioita vain siksi, että siltä tänään tuntuu, hän sanoo viitaten vaalien alla käytyyn keskusteluun polttomoottoreiden kieltämisestä.

Olennaisena Honkanen näkee sen, mitä polttomoottoriin syötetään. Ilmakehää kuormittavien fossiilisten polttoaineiden ohella polttomoottori toimii myös vähäpäästöisillä biopolttoaineilla, hän vertaa.

– Uusiutuvan, vähäpäästöisen polttoaineen avulla dieselauton hiilidioksidipäästöt putoavat 90 prosentilla fossiilisten polttoaineiden päästöihin verrattuna.

Lue myös: Missä välissä tämä tapahtui? Uusimpien dieselautojen typenoksidipäästöt uskomattoman alhaisia – yksi Mersu puhalsi nollat!

Suomi on sitoutunut EU:n ilmastotavoitteisiin, joiden perusteella Suomen tulee leikata liikennepäästöjen taso puoleen vuoteen 2030 mennessä.

Honkanen muistuttaa, että Suomen teillä liikkuu edelleen 2,6 miljoonaa polttomoottoriautoa. Näistä dieseliä nielee 750 000 ajoneuvoa.

Toisessa vaakakupissa ovat vähäpäästöiset hybridit sekä täyssähköautot. Viime vuoden lopuilla Suomeen oli rekisteröity 2 400 sähköautoa ja 13 000 hybridiä.

Esimerkiksi 60 prosentin päästövähennyksen saavuttamiseksi Sitra arvioi, että sähköautoja pitäisi saada liikenteeseen 700 000 kappaletta ja hybridejä 100 000 kappaletta.

Honkanen lukee peliä niin, että nykymenolla polttomoottori on vankasti kuvioissa vielä 2040-luvulla.

– Suomen autokanta uusiutuu 120 000:nnella vuodessa, joten tavoite edellyttäisi hurjaa muutosta auto- ja rekisteröintipolitiikkaan sekä asiakaskäyttäytymiseen, hän muotoilee.

Ei olekaan yllätys, että hän tarjoaa nopeaksi ratkaisuksi vähäpäästöisiä polttoaineita.

– Vähäpäästöiset polttoaineet ovat avainasia, kun vaikutukset halutaan ulottaa 99 prosenttiin jo nyt liikenteessä oleviin autoihin.

Seuraavilta hallituksilta vaaditaan paljon, jotta uusiutuvien polttoaineiden tuotanto ja kysyntä saadaan ohjattua Honkasen kaavailemaan suuntaan.

Suomessa Nesteen vähäpäästöistä dieseliä saa tällä hetkellä yli 30 kevyen liikenteen asemalta. Lisäksi jakelu toimii reilulla kymmenellä raskaan liikenteen Neste Truck-asemalla.

Biodieselin jakelua ja tuotantoa laajennetaan asteittain, mutta aikataulu on vielä auki.

Maailman mittakaavassa biopolttoaineiden tuotanto on pisara fossiilisten polttoaineiden meressä.

Honkanen painottaa, että ilmastonmuutosta tulee torjua kaikin keinoin. Vähäpäästöiset polttoaineet, sähköautot, liikennejärjestelmän tehostaminen ja kevyen liikenteen edistämisen nousevat esiin hänen puheissaan.

– On valittava oikeat ratkaisut oikeisiin paikkoihin. Kategoriset kiellot ja valinnat hyvän ja pahan väillä eivät tuo optimiratkaisuja, hän sanoo.

Lisää aiheesta:

Maailman suurimmalta autovalmistajalta kovaa puhetta sähköautoista – onko edes Toyotalla varaa kritisoida kilpailijoitaan?Leviääkö sähköautojen päästöistä virheellistä tietoa? – Asiantuntija oikoo: "Kerrataanpa faktat"Jätedieselistä tavoitellaan liikenteen päästöjen kitkijää – litrahinnaltaan kallis tuote saa kehuja, mutta yksistään sillä ei planeettaa pelastetaTyöryhmä: Bensan ja fossiilisen dieselin myynti kiellettävä vuonna 2045Tällä tavalla hiilettömään liikenteeseen voidaan päästä – kolme vaihtoehtoista polkuaKatsaus vuoteen 2025 – näin Suomi kulkee
AutotPäästötPolttoaineLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 06:44
    Sää

    Malttia liikenteeseen: Ajokeli huonoa isossa osassa maata – erityisesti näillä alueilla kuuran riski

  • Eilen12:02
    Renkaanvaihto

    Voiko jo vaihtaa talvirenkaat alle?

  • to11:57
    Liikenne

    Kamuxin automyynti sakkaa – toimitusjohtaja vaihtoon

  • to11:33
    Liikennesäännöt

    Ajatko 7 km/h ylinopeutta? Et enää, sanoo poliisi

  • ke00:01
    Päästöt

    Etla: Kasvihuonekaasujen päästöt vähenevät, suurimmat päästöt nyt liikenteestä ja maataloudesta