Nesteen teknisten palveluiden päällikön mukaan dieselautojen päästöjä voidaan leikata jopa 90 prosentilla käyttämällä vähäpäästöisiä polttoaineita.
Puhtaan tekniseltä kannalta katsoen polttomoottorin päivät ovat kaikkea muuta kuin luetut, mikäli Nesteen teknisten palveluiden päällikköä Markku Honkasta vähänkin oikein tulkitsee.
– On tyhmää kieltää hyviä teknologioita vain siksi, että siltä tänään tuntuu, hän sanoo viitaten vaalien alla käytyyn keskusteluun polttomoottoreiden kieltämisestä.
Olennaisena Honkanen näkee sen, mitä polttomoottoriin syötetään. Ilmakehää kuormittavien fossiilisten polttoaineiden ohella polttomoottori toimii myös vähäpäästöisillä biopolttoaineilla, hän vertaa.
– Uusiutuvan, vähäpäästöisen polttoaineen avulla dieselauton hiilidioksidipäästöt putoavat 90 prosentilla fossiilisten polttoaineiden päästöihin verrattuna.
Lue myös: Missä välissä tämä tapahtui? Uusimpien dieselautojen typenoksidipäästöt uskomattoman alhaisia – yksi Mersu puhalsi nollat!
Suomi on sitoutunut EU:n ilmastotavoitteisiin, joiden perusteella Suomen tulee leikata liikennepäästöjen taso puoleen vuoteen 2030 mennessä.
Honkanen muistuttaa, että Suomen teillä liikkuu edelleen 2,6 miljoonaa polttomoottoriautoa. Näistä dieseliä nielee 750 000 ajoneuvoa.