Rengaskuluissa voi säästää, mutta se pitää tehdä oikein – tämä on ammattimiehen mielestä paras tapa
Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme auto- ja liikenneaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.
Kysymys: Onko parempi ajaa talvikeleihin asti kuluneilla kesärenkailla vai vaihtaa parempikuntoisiin kitkoihin jo nyt?
Vastaus: Molemmat vaihtoehdot ovat huonoja. Rengaskuluissa voi säästää, mutta se pitää tehdä oikein.
Kesärenkaan vesiliirtoherkkyys kasvaa huomattavasti, kun urasyvyys on kulunut alle neljään milliin. Aivan sakkorajoille, eli 1,6 milliin, ei renkaita siis kannata missään tapauksessa ajaa.
Lue myös: "Formularenkailla" ei mitään asiaa liikenteeseen – moottoripyöräpoliisi törmäsi pysäyttävään näkyyn
Kesärenkaiden tultua vaihtokuntoon, saattaa osalla autoilijoita juolahtaa mieleen ajatus kitkarenkaiden alle vaihtamisesta jo näin elokuussa. Sitäkään en lähtisi suosittelemaan.
Kitkarengas on tarkoitettu talviolosuhteisiin
Pohjoismaisiin oloihin tarkoitettu kitkarengas on talvirengas, joka on suunniteltu talviolosuhteisiin. Normaaliajossa kitkarengas saattaa tuntua ihan hyvältä talviolosuhteiden ulkopuolellakin, mutta yllättävissä tilanteissa, kuten voimakkaissa jarrutuksissa ja väistöissä, se yllättää käytöksellään kuljettajan herkästi.
Kitkarengas lähtee myös vesiliirtoon kesärengasta herkemmin ja yllättävämmin. Nämä käyvät hyvin ilmi Moottori-lehden tekemästä rengastestistä, jossa vertailtiin kesä- ja kitkarenkaan käyttäytymistä.
Testissä käytetty kitkarengas ei ollut uusi, mutta ei se ole sitä kysymyksen asettelussakaan – eikä uusikaan kitkarengas yllä kesärengaskaudella ominaisuuksiltaan lähellekään kesärenkaan tasoa.
Sanoisin, että jos on tahtotila ajaa kitkoilla, on oikea aika niiden alle laitolle, asuinpaikasta ja autonkäyttötarpeista riippuen, pääsääntöisesti lokakuun puolivälistä alkaen. Siihen asti ajelisin kesärenkailla – en tosin missään tapauksessa huonoilla sellaisilla.
Uusilla kesärenkailla syksyn sateisiin
Kysymyksessä esitettyjen vaihtoehtojen sijaan suosittelen varautumaan syksyn sateisiin ajokeleihin ja vetisiin ajouriin hankkimalla uudet kesärenkaat – olisihan sellaisten hankkiminen joka tapauksessa edessä tulevana keväänä.
Lue myös: Onko sinullekin syötetty pajunköyttä rengaspaineista? Älä lankea vaarallisiin harhaluuloihin
Hyvällä tuurilla kesärengassarjan saattaa jopa saada ostettua hieman edullisemmin näin käyttökauden loppupäässä kuin alussa. Samalla välttyy renkaiden vanteelle asennukselta ja tasapainotukselta ensi keväänä renkaanvaihtosesongin aiheuttamissa ruuhkissa.
Oikea tapa säästää: Maksimoi käyttöikä
Valitettavan usein ajatellaan, että perheen edullisemman niin sanotun kakkosauton renkaisiin ei kannata panostaa rahallisesti. Kuitenkin usein juuri tällä autolla kuljetetaan lapsia kouluun tai päiväkotiin. Vastaavasti myös hiljattain kortin saanut perheenjäsen istutetaan herkästi juuri tämän vanhemman auton ratin taakse. Yhtälö ei kuulosta järin viisaalta.
Jos yrittää säästää ajamalla huonoilla renkailla, säästää väärällä tavalla. Auto on kiinni tienpinnassa renkaiden varassa. Niiden välityksellä hoidetaan kiihdyttäminen, jarruttaminen ja ohjaaminen. Myös monien aktiivisten turvalaitteiden, muun muassa ajonvakautusjärjestelmän, toiminnan edellytyksenä on, että renkaan ja tienpinnan välissä olisi mahdollisimman paljon pitoa.
Säästöä voi sen sijaan hakea maksimoimalla rengassarjan turvallinen käyttöikä. Rengaspaineiden tarkastaminen säännöllisesti ja niiden pitäminen kuormituksen mukaisina, on hyvä alku siinä.
Kuljettaja voi myös ajotavallaan vaikuttaa renkaiden kulumiseen: Välttämällä voimakkaita kiihdytyksiä ja jarrutuksia sekä nopeaa ajoa kaarteissa, rampeilla ja risteyksissä renkaat kuluvat vähemmän. Osumat reunakiviin, routakuoppiin jne. saattavat puolestaan vaurioittaa rengasta niin, että se joudutaan uusimaan ennenaikaisesti.
Mikäli autossa on sama rengaskoko molemmissa päissä, on pyörien paikkaa järkevää vaihtaa säännöllisesti (etupyörät taakse ja takapyörät eteen, pyörimissuuntaa muuttamatta) noin 8 000–10 000 kilometrin välein.
Käytännössä monen talouden kilometrimäärillä riittää, että edellisenä kesänä edessä olleet renkaat laitetaan seuraavaksi kesäksi taakse jne. Näin rengassarja kuluu tasaisesti ja sillä pystyy ajamaan turvallisesti pidempään.
Uusimmat
-
00:00
Viikkohoroskooppi
-
23:20
Mies oli naulattu kiinni aitaan Pohjois-Irlannissa
-
22:41
Mika Häkkisen ex-tallikaveri seurustelee nuoren ruotsalaismallin kanssa – ylpeili testosteronilla
-
22:32
Leijonien MM-avausvastuksella surkea kenraali – Liiga-pelaaja Tshekin kisanippuun
-
22:28
MTV Uutiset Malmössä massiivisten turvatoimien keskellä: Missä on perinteinen euroviisuhulina?
-
22:26
Nasa uskaltaa laittaa astronauttinsa Boeingin avaruusalukseen, vaikka yhtiön lentokoneissakin on kompuroitu pahasti
-
22:04
31-vuotiaan jääkiekkoilijan kuolema järkyttää: "Tuntuu epätodelliselta"
-
21:41
Lähes 90 000 paennut kodeistaan tulvien ja mutavyöryjen takia Brasiliassa
-
21:40
Suomi on alkavalla viikolla Euroopan kylmin maa: "Jos etelässä ei tule aiemmin lunta, niin viimeistään viikonloppuna"
-
21:31
Lukas Hradecky on nyt ykkönen – Bundesliiga-historiaa ulkomaalaisveskarina
-
21:21
Pekka Strangilta pysäyttävä havainto arvokkaan kuoleman mahdollisuudesta Suomessa: "Tähän ei nyt liity mitään vitsiä"
-
21:18
Poliisin Kouvolassa etsimä 83-vuotias mies löytynyt
-
20:52
Kanadalle MM-kultaa dramaattisten vaiheiden jälkeen
-
20:36
Venäjä iski Itä-Ukrainaan – ainakin kolme kuollut: Ukraina sanoo pudottaneensa useita lennokkeja
-
20:27
Iisalmessa ammuttiin useita laukauksia – yksi henkilö kiidätetty sairaalaan
-
20:16
Kadoksissa ollut 54-vuotias nainen löytyi Helsingissä
-
20:15
Rintasyöpää sairastava Sipi ei anna diagnoosinsa estää deittailua
-
20:14
Materiaalilla on merkitystä: Tällaisia alushousuja gynekologi ei suosittele – jopa kiellettyjä joissain maissa
-
20:08
Hurja video: Silta romahti paikallisten silmien edessä Brasiliassa
-
19:58
Kolme turistia katosi Meksikossa – nyt löytyi kolme ruumista
-
Lataa lisää