Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Rengaskuluissa voi säästää, mutta se pitää tehdä oikein – tämä on ammattimiehen mielestä paras tapa

2:18Mitä renkaan kyljessä olevat numerot ja kirjaimet tarkoittavat?Mitä renkaan kyljessä olevat numerot ja kirjaimet tarkoittavat? Tässä selventävä video.
Julkaistu 26.08.2023 10:58
Toimittajan kuva

Teppo Vesalainen

teppo.vesalainen(at)autoliitto.fi

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme auto- ja liikenneaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.

Kysymys: Onko parempi ajaa talvikeleihin asti kuluneilla kesärenkailla vai vaihtaa parempikuntoisiin kitkoihin jo nyt?

Vastaus: Molemmat vaihtoehdot ovat huonoja. Rengaskuluissa voi säästää, mutta se pitää tehdä oikein.

Kesärenkaan vesiliirtoherkkyys kasvaa huomattavasti, kun urasyvyys on kulunut alle neljään milliin. Aivan sakkorajoille, eli 1,6 milliin, ei renkaita siis kannata missään tapauksessa ajaa. 

Lue myös: "Formularenkailla" ei mitään asiaa liikenteeseen – moottoripyöräpoliisi törmäsi pysäyttävään näkyyn

Kesärenkaiden tultua vaihtokuntoon, saattaa osalla autoilijoita juolahtaa mieleen ajatus kitkarenkaiden alle vaihtamisesta jo näin elokuussa. Sitäkään en lähtisi suosittelemaan. 

Kitkarengas on tarkoitettu talviolosuhteisiin

Pohjoismaisiin oloihin tarkoitettu kitkarengas on talvirengas, joka on suunniteltu talviolosuhteisiin. Normaaliajossa kitkarengas saattaa tuntua ihan hyvältä talviolosuhteiden ulkopuolellakin, mutta yllättävissä tilanteissa, kuten voimakkaissa jarrutuksissa ja väistöissä, se yllättää käytöksellään kuljettajan herkästi. 

Kitkarengas lähtee myös vesiliirtoon kesärengasta herkemmin ja yllättävämmin. Nämä käyvät hyvin ilmi Moottori-lehden tekemästä rengastestistä, jossa vertailtiin kesä- ja kitkarenkaan käyttäytymistä. 

Testissä käytetty kitkarengas ei ollut uusi, mutta ei se ole sitä kysymyksen asettelussakaan – eikä uusikaan kitkarengas yllä kesärengaskaudella ominaisuuksiltaan lähellekään kesärenkaan tasoa.

Sanoisin, että jos on tahtotila ajaa kitkoilla, on oikea aika niiden alle laitolle, asuinpaikasta ja autonkäyttötarpeista riippuen, pääsääntöisesti lokakuun puolivälistä alkaen. Siihen asti ajelisin kesärenkailla – en tosin missään tapauksessa huonoilla sellaisilla. 

Uusilla kesärenkailla syksyn sateisiin

Kysymyksessä esitettyjen vaihtoehtojen sijaan suosittelen varautumaan syksyn sateisiin ajokeleihin ja vetisiin ajouriin hankkimalla uudet kesärenkaat – olisihan sellaisten hankkiminen joka tapauksessa edessä tulevana keväänä.

Lue myös: Onko sinullekin syötetty pajunköyttä rengaspaineista? Älä lankea vaarallisiin harhaluuloihin

Hyvällä tuurilla kesärengassarjan saattaa jopa saada ostettua hieman edullisemmin näin käyttökauden loppupäässä kuin alussa. Samalla välttyy renkaiden vanteelle asennukselta ja tasapainotukselta ensi keväänä renkaanvaihtosesongin aiheuttamissa ruuhkissa.

Oikea tapa säästää: Maksimoi käyttöikä

Valitettavan usein ajatellaan, että perheen edullisemman niin sanotun kakkosauton renkaisiin ei kannata panostaa rahallisesti. Kuitenkin usein juuri tällä autolla kuljetetaan lapsia kouluun tai päiväkotiin. Vastaavasti myös hiljattain kortin saanut perheenjäsen istutetaan herkästi juuri tämän vanhemman auton ratin taakse. Yhtälö ei kuulosta järin viisaalta. 

Jos yrittää säästää ajamalla huonoilla renkailla, säästää väärällä tavalla. Auto on kiinni tienpinnassa renkaiden varassa. Niiden välityksellä hoidetaan kiihdyttäminen, jarruttaminen ja ohjaaminen. Myös monien aktiivisten turvalaitteiden, muun muassa ajonvakautusjärjestelmän, toiminnan edellytyksenä on, että renkaan ja tienpinnan välissä olisi mahdollisimman paljon pitoa.

Säästöä voi sen sijaan hakea maksimoimalla rengassarjan turvallinen käyttöikä. Rengaspaineiden tarkastaminen säännöllisesti ja niiden pitäminen kuormituksen mukaisina, on hyvä alku siinä. 

Kuljettaja voi myös ajotavallaan vaikuttaa renkaiden kulumiseen: Välttämällä voimakkaita kiihdytyksiä ja jarrutuksia sekä nopeaa ajoa kaarteissa, rampeilla ja risteyksissä renkaat kuluvat vähemmän. Osumat reunakiviin, routakuoppiin jne. saattavat puolestaan vaurioittaa rengasta niin, että se joudutaan uusimaan ennenaikaisesti. 

Mikäli autossa on sama rengaskoko molemmissa päissä, on pyörien paikkaa järkevää vaihtaa säännöllisesti (etupyörät taakse ja takapyörät eteen, pyörimissuuntaa muuttamatta) noin 8 000–10 000 kilometrin välein.

Käytännössä monen talouden kilometrimäärillä riittää, että edellisenä kesänä edessä olleet renkaat laitetaan seuraavaksi kesäksi taakse jne. Näin rengassarja kuluu tasaisesti ja sillä pystyy ajamaan turvallisesti pidempään.

Lue myös: Varoitus kaikille autoilijoille: Yleinen ajotapa voi heikentää jarrujen toimintaa salakavalasti

teppoboksi teppo vesalainenMTV Uutiset

Lisää aiheesta:

Miten säästää auton rengaskuluissa? Lue ammattilaisen vinkit ja vältä virheet – "Saattaa vaurioittaa pysyvästi"Jättijonot! Näin pitkään voit joutua odottamaan aikaa renkaiden vaihtoonJos on aina ajanut vain nastarenkailla, mitä pitää huomioida, kun alla onkin kitkat? Tällaiselle tielle ammattimies ei lähtisi kitkoilla ollenkaan"Pidän ohjetta varsin vaarallisena" – tässä asiassa asiantuntija ei luottaisi auton käyttöoppaaseen"Realismia on, ettei kaikilla ole varaa uusiin renkaisiin" – onko halvempi aina huonompi ja uskaltaako kumeja ostaa käytettynä? Talvirenkaista nyppimällä nastat pois ja saat niistä kesärenkaat – onko siinä mitään järkeä?
RenkaatRenkaanvaihtoAutoilun kustannuksetLiikenneturvallisuusTeppo VesalainenAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Renkaat
  • 2.8.11:50
    Teppo Vesalainen

    Missä kunnossa kesärenkaasi ovat? Tarkasta nyt nämä seikat!

  • 7.7.14:51
    Liikenneonnettomuudet

    Tunneli suljettiin Salossa

  • 23.4.16:37
    Liikenne

    Poliisi uhkaa nastarenkailla ajavia sanktiolla – samaan aikaan meteorologi povaa takatalvea

  • 21.4.12:45
    Teppo Vesalainen

    Tiesitkö? Näin voit omilla toimillasi pidentää auton renkaiden käyttöikää

  • 17.4.17:06
    Renkaanvaihto

    Keijo Leppästä kohtasi epäonni renkaita vaihtaessa – "Ei mennyt ihan putkeen tämä juttu"