Autoliiton jäsenlehti Moottori testasi talvikeleihin tarkoitetun renkaan suorituskykyä kesäkelillä. Koe osoitti, että kitkarengas on kesäkelissä suorastaan hengenvaarallinen, eikä auto pysy kuljettajan hallinnassa, jos jotain yllättävää tapahtuu. Koko testin voit lukea Moottorin numerosta 7/2023.
Suomessa talvirenkaita on käytettävä marraskuusta maaliskuun loppuun, jos keli sitä edellyttää. Käytännössä tämä tarkoittaa, ettei liikenteeseen ole talvisin asiaa kesärenkailla. Mikään ei kuitenkaan kiellä ajamasta nastattomilla talvirenkailla, tuttavallisemmin kitkarenkailla, vaikka ympäri vuoden.
Koska talvirenkaiden urasyvyyden on oltava vähintään kolme millimetriä, houkuttelee monia ajaa vanhat kitkat loppuun kesällä, sillä kesärenkaissa urasyvyyden minimivaatimus on 1,6 milliä. Tämä ei kuitenkaan ole missään määrin suositeltava säästökeino, kuten Moottorinkin testi osoitti.
– Kitkarenkaan vaarallisuus kesäkelillä piilee siinä, että rauhallisessa ajossa se vaikuttaa aivan kelvolliselta. Äkkitilanteissa ja märällä, jolloin pitoa eniten tarvitaan, se on kuitenkin kelvoton, Moottorin päätoimittaja Eila Parviainen toteaa lehden tiedotteessa.
