Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Moottori testasi, miten kitkarengas toimii kesällä – jarrutustestissä koettiin järkytys

2:18Mitä renkaan kyljessä olevat numerot ja kirjaimet tarkoittavat?Jokaisen autoilijan on hyvä tietää, mitä renkaan kyljessä olevat merkinnät tarkoittavat. Tämän videon katsottuasi sinun ei tarvitse enää arvailla.
Julkaistu 05.07.2023 11:41

Ville Järveläinen

Autoliiton jäsenlehti Moottori testasi talvikeleihin tarkoitetun renkaan suorituskykyä kesäkelillä. Koe osoitti, että kitkarengas on kesäkelissä suorastaan hengenvaarallinen, eikä auto pysy kuljettajan hallinnassa, jos jotain yllättävää tapahtuu. Koko testin voit lukea Moottorin numerosta 7/2023.

Suomessa talvirenkaita on käytettävä marraskuusta maaliskuun loppuun, jos keli sitä edellyttää. Käytännössä tämä tarkoittaa, ettei liikenteeseen ole talvisin asiaa kesärenkailla. Mikään ei kuitenkaan kiellä ajamasta nastattomilla talvirenkailla, tuttavallisemmin kitkarenkailla, vaikka ympäri vuoden. 

Koska talvirenkaiden urasyvyyden on oltava vähintään kolme millimetriä, houkuttelee monia ajaa vanhat kitkat loppuun kesällä, sillä kesärenkaissa urasyvyyden minimivaatimus on 1,6 milliä. Tämä ei kuitenkaan ole missään määrin suositeltava säästökeino, kuten Moottorinkin testi osoitti.

– Kitkarenkaan vaarallisuus kesäkelillä piilee siinä, että rauhallisessa ajossa se vaikuttaa aivan kelvolliselta. Äkkitilanteissa ja märällä, jolloin pitoa eniten tarvitaan, se on kuitenkin kelvoton, Moottorin päätoimittaja Eila Parviainen toteaa lehden tiedotteessa.

Lue myös: Kannattaako autoon valita kumi- vai kangasmatot? Ammattimies muutti mielensä 10 vuotta sitten: "Paluuta en ole edes harkinnut"

Hallitsematon vesiliirto

Moottorin testissä verrattiin Hankookin Winter i*cept IZ2 -kitkarengassarjaa, jonka eturenkaiden urasyvyys oli neljä milliä ja takarenkaiden hieman enemmän. Verrokkina olivat uudet Nokian Hakka Blue 3 -kesärenkaat, joiden urasyvyys oli kahdeksan milliä.

Eroja löytyi heti ensimmäisessä testissä, kun Moottori testasi, millä nopeudella rengas lähtee hallitsemattomaan vesiliirtoon paksun vesipatjan päällä. Kesärenkaan vedensyrjäyttämiskyky tuli vastaan reilun 80:n vauhdissa, kun taas kitkarenkaalla ei päästy edes kuuttakymppiä, ennen kuin auto otti ja lähti.

Artikkeli jatkuu kuvan alla.

moottori kitkarengas kesällä (1)Kitkarengas lähti Moottorin testissä hallitsemattomaan vesiliirtoon täysin yllättäen ja varsin alhaisessa nopeudessa.Moottori

Renkaiden välistä eroa korosti entisestään se, että kesärengas varoitti vesiliirtoriskistä irtoamalla ensin osittaiseen vesiliirtoon, kun taas kitkarengas lähti suorin tein hallitsemattomaan liirtoon.

Jarrutuskokeissa "järkyttävän huonot" tulokset

Jarrutuskokeissa tulokset olivat aiempaakin testiä huonompia. Moottorin mukaan jopa järkyttävän huonot, sillä kuluneen kitkarenkaan heikot suoritukset yllättivät kokeneet rengastestaajatkin.

Lue myös: Moottorin kesäkumitesti paljasti: Rengasmerkinnöillä todella on väliä

Kun kesärenkailla varustettu auto pysähtyi märällä asfaltilla satasen vauhdista vajaan 40 metrin päähän jarrutuksen aloittamisesta, tarvitsi kitkarengastettu auto samasta vauhdista yli 70 metriä pysähtyäkseen.

Ero kesärenkaan ja kitkarenkaan välillä kiteytyi parhaiten kuitenkin yhteen yksityiskohtaan: Kun kesärenkailla varustettu auto pysähtyi, oli kitkarengasautolla vauhtia vielä 74 kilometriä tunnissa.

Kuivalla asfaltilla uusi kesärengas pysähtyi 37 metrin kohdalla, kulunut kitkarengas 45 metrissä.

Äkillistä väistöä simuloivassa kokeessa kesärengas selvisi vielä 135 kilometrin tuntinopeudella, kun taas kitkarengas reputti testin jo kahdeksankympin aloitusnopeudessa.

Moottorin mukaan urbaanilegendat siitä, että kitkarenkaan kuivan kelin ominaisuudet paranisivat kulutuspinnan kuluessa, kannattaa viimeistään nyt heittää romukoppaan. 

– Testitulosten perusteella on aiheellista todeta, että kuluneella kitkarenkaalla on hengenvaarallista ajaa kesällä myös kuivalla pinnalla. On anteeksiantamatonta, että tiukan paikan tullen rengas ei ohjaudu kuljettajan toiveiden mukaisesti edes 80 kilometrin tuntinopeudella, Moottori kirjoittaa artikkelissaan.

Lue myös: Kannattaako sähköautoon hankkia nasta- vai kitkarenkaat?

Lähde: Moottori

Lisää aiheesta:

Moottori selvitti, pärjäävätkö edulliset nastarenkaat laadukkammille kitkoille – "Pito voi loppua yllättäen täysin"Vaarallinen peli ihmetyttää – moni ajaa jo talvirenkailla: "Käytölle ei ole perusteita"Rengaskaupoilla pihistelevä voi yllättyä ikävästi – Moottori: "Jos haluaa hyvät ja halvat, pitää ostaa kahdet"Huolestuttava havainto: Jopa 125 000 suomalaista ajaa talvirenkailla läpi koko kesän – kerrataanpa siis perusasiatTalvirenkaat alla, mutta tiellä reilusti vettä – kannattaisiko vaihtaa kesärenkaat?Renkaat sadekelitestissä – uusi talvirengas jopa loppuun ajettua kesäkumia vaarallisempi
RenkaatAuton toimintaLiikenneturvallisuusAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Renkaat
  • 25.10.12:10
    Renkaanvaihto

    Älä jätä väliin renkaidenvaihdossa: Turhaksi koettu toimenpide on ehdottoman tarpeellinen

  • 21.10.12:41
    Autot

    Renkaidenvaihto käsillä – vältä tyypilliset virheet!

  • 19.10.11:44
    Renkaanvaihto

    "Suuri turvallisuusriski" – autoilija, ethän säästä tässä asiassa?

  • 18.10.12:02
    Renkaanvaihto

    Voiko jo vaihtaa talvirenkaat alle?

  • 2.8.11:50
    Teppo Vesalainen

    Missä kunnossa kesärenkaasi ovat? Tarkasta nyt nämä seikat!