Onko sinullekin syötetty pajunköyttä rengaspaineista? Älä lankea vaarallisiin harhaluuloihin
Rengasvalmistaja Nokian Renkaat on oikonut rengaspaineisiin liittyviä myyttejä, joihin lankeaminen voi olla hengenvaarallista.
Nokian Renkaiden asiantuntija Matti Morri kumoaa yhtiön tiedotteessa rengaspaineisiin liittyviä myyttejä. Morrin mukaan moni ajaa liian alhaisilla rengaspaineilla parantaakseen esimerkiksi ajomukavuutta, mutta tällainen toiminta voi olla Morrin mukaan vaaraksi liikenneturvallisuudelle.
– Tämä taitaa olla se kaikkein vaarallisin ajattelutapa, mitä tulee rengaspaineisiin. Ajoneuvon ja renkaiden valmistajat ovat syystä määritelleet suositellun rengaspainetason, jota ylläpitämällä rengas käyttäytyy myös ääritilanteissa turvallisesti, Morri korostaa tiedotteessa.
– Vajaapaineinen rengas joustaa liikaa ja menee eteenpäin tiellä kuin lastu laineilla, hän sanoo.
Oikeat rengaspaineet eivät kuluta rengasta tarpeettomasti
Osa autoilijoista on jämähtänyt ajatukseen, että renkaan keskipinta kuluu nopeammin, jos rengaspaineet ovat normaalilla tasolla.
– Vanhoissa ristikudosrenkaissa renkaan kulumismuotoa sai säädettyä rengaspaineilla, mutta siitä on jo yli 30 vuotta aikaa. Silti tämä myytti elää sitkeästi. Nykyaikaisen teräsvyörenkaan kulumismuotoon ei normaalilla painetasolla voi vaikuttaa, sanoo Morri.
Kun lämpötila laskee kymmenen astetta, laskee renkaiden paine Morrin mukaan 0,1 baaria. Pakkanen myös kutistaa teräsvannetta, mistä voi olla seurauksena renkaan putoaminen pois vanteelta, jos paineet ovat liian alhaiset.
– Kovalla pakkasella jäykkä rengas, jossa on liian pieni paine saattaa pudota vanteelta ajettaessa vauhdilla esimerkiksi katukiveyksen reunaan mutkassa. Vastaavasti lämpötilan kohotessa rengaspaineet nousevat. Ylipaineesta ei tarvitse murehtia – mieluummin yli kuin alle, hän muistuttaa tiedotteessa.
Tarkkana oltava myös peräkärryä vetäessä sekä pakettiauton kanssa
Morri muistuttaa myös siitä, että moni uskoo esimerkiksi peräkärryn vetämisen tarkoittavan, että auton eturenkaiden painetta tulisi nostaa.
– Oli kyseessä sitten kuorma takaluukussa vaikkapa lomalle lähdettäessä tai peräkärryn kanssa ajaminen, taka-akselin paine on se, mitä tulee nostaa. Lisääntynyt vetoaisaan kohdistuva paino lisää taka-akselin kuormaa.
Raskaasti kuormatun pakettiauton renkaat voivat Morrin mukaan vaatia jopa yli viiden baarin paineen.
– Pakettiauton renkaan vankempi rakenne aiheuttaa helposti harhaluulon, että rengas kantaa pienemmälläkin paineella. Kuitenkin saavuttaaksemme korkeimman mahdollisen kantavuuden eli sen, kuinka paljon ajoneuvoon voi ottaa tavaroita ja ihmisiä, pakettiautonrenkaiden painetasoissa pitäisi mennä jopa viiteen baariin tai ylikin.
Hyvin usein, jos pakettiauton renkaissa ilmenee rakenneongelmia, syy on Morrin mukaan kuormitukseen nähden liian matala rengaspaine.
– Suurempi paine tuntuu ajettaessa alkuun kovahkolta, mutta jos mukavuutta korostetaan liian pienellä rengaspaineella – renkaan kestävyyden ja turvallisuuden kustannuksella – se ei kerta kaikkiaan kannata, Morri sanoo tiedotteessa.
Tarkista paineet, vaikka olisit juuri hakenut renkaat ammattilaiselta
Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen on muistuttanut aiemmin, että usea autonvalmistaja antaa autolle suositusrengaspaineita erilaisiin käyttötarpeisiin.
– Tyypillisesti on määritelty suosituspaineet erikseen pienellä kuormalla ja isolla kuormalla ajettaessa. Lisäksi osassa autoja on annettu muitakin painesuosituksia, kuten esimerkiksi niin sanotut eco-paineet.
Vesalainen sanoo, että hänellä on tapana ajaa eco-paineilla ja talvirenkaissa käyttää vielä 0,2 baria autonvalmistajan suositusta korkeampia paineita, koska lämpötilan laskiessa myös renkaiden paineet laskevat. Myös Vesalainen muistutti, että lasku on noin 0,1 baria kymmentä lämpöastetta kohti.
– Autoa huoltava huoltomies ei ole tietoinen siitä, haluaako autonkäyttäjä ajaa pienen vai ison kuormituksen paineilla – vai kenties eco-paineilla. Näin ollen hän korjaa paineet oman näkemyksensä mukaisiksi, jolloin ne eivät välttämättä enää vastaakaan autonkäyttäjän tarpeita, Vesalainen sanoi.
Lähde: Nokian Renkaat
Artikkeli on julkaistu aiemmin helmikuussa 2022.
Uusimmat
-
22:22
Aktivistiryhmät: palestiinalainen huippulääkäri kuoli Israelin kiduttamana
-
22:08
Valtteri Bottas yllättyi tallinsa ratkaisusta – sveitsiläislehti laukoo tylyä tekstiä suomalaisesta
-
21:57
Leijonista näkyy yksi todella lupaava merkki MM-kisojen alla – Jukka Jaloselta TV5:llä napakka kommentti NHL-miehistä
-
21:48
Bloomberg: Turkki on lopettanut kaiken kaupankäynnin Israelin kanssa
-
21:35
Leijonat melkoinen puolustusvoitto EHT:lla, Harri Säteriltä huimaa tekemistä – näin Tshekki-peli eteni
-
21:29
Malmössä "kyinen" uhka – käärme vapaana viisukylässä
-
21:05
Pikkuleijonien päävalmentajalta tyhjentävä summaus MM-kotikisojen puolivälieräpettymyksestä
-
21:00
Grillattuja herkkuja – nappaa talteen Olet mitä syöt -jakson reseptit
-
20:53
Melrose-yhtyeen rumpali Jarmo "Jami" Haapanen on kuollut – ystävältä riipivä julkaisu: "Mä rakastin sitä miestä"
-
20:50
Stoltenberg: Nato huolissaan Venäjän yltyvästä hybriditoiminnasta
-
20:43
LeBron James rakastaa Lauri Markkasta – "Suomi" sai supertähden purskahtamaan nauruun
-
20:39
Joka kuudennesta 13–15-vuotiaasta lastensuojeluilmoitus – THL:n asiantuntija kaipaa vuoropuhelua
-
20:30
Israel tiukensi matkustussuosituksia Malmöhön – kehottaa harkitsemaan onko viisumatka tarpeellinen
-
20:30
Kultaseppämestari paljastaa Suzanne Innes-Stubbin yllä Ruotsin valtiovierailulla nähdyn korun hulppean hintalapun
-
20:29
Tämä kaikki on syytä tietää TikTokista: "Suosittelen vahvasti luopumaan"
-
20:22
Käytettyjen autojen kauppa käy ennätysvilkkaana – uusissa jylläävät tutut suosikit
-
20:03
Suuri puu rysähti skoottereiden päälle Kiinassa – kuskien reaktio tallentui videolle
-
20:01
IS: Wolt aloitti muutosneuvottelut
-
19:39
EU:n oikeistojohtaja vetää tiukan rajan yhteistyölle laitaoikeiston kanssa: "Putinin sätkynukkeja"
-
19:31
Pikkuleijonien MM-kotikisat päättyivät pettymykseen – Ruotsi mitalipeleihin
-
Lataa lisää