Rallin MM-sarjan pistelasku uudistuu – epäselvät sanamuodot aiheuttavat sekaannusta

Maailman moottoriurheiluneuvosto, FIAn ylin toimielin, teki keskiviikon kokouksessaan merkittäviä muutoksia muun muassa MM-rallikauteen 2021 liittyen.

Näkyvin muutos aiempaan on se, että ensi kaudesta alkaen Power stage -erikoiskokeen tuottamat lisäpisteet lasketaan myös valmistajien MM-pisteisiin, kun ne tähän saakka on laskettu vain kuljettajien ja kartanlukijoiden MM-pisteisiin. Tallien pisteisiin kerrotaan laskettavan vain kahden parhaiten sijoittuvan kuljettajan pisteet.

Sanamuoto on kuitenkin epäselvä, sillä siitä ei käy ilmi, tarkoitetaanko ”parhaiten sijoittuvilla kuljettajilla” niitä, jotka sijoittuvat parhaiten rallin yleiskilpailussa vai pelkästään Power Stagella.

Mikäli pisteitä jaetaan parhaiten Power stagella sijoittuville kuljettajille, tallin keskeyttäneiden tai muuten jo kärkitaistelusta pudonneiden kuljettajien rooli korostuu, sillä he voivat hakea Power stagelta kovaa aikaa ilman huolta hyvän kilpailusijoituksen menettämisestä.

Power stage pisteitä on jaettu vuodesta 2011 lähtien. Vuoteen 2016 saakka pisteitä jaettiin kolmelle nopeimmalle (3–2–1), vuodesta 2017 alkaen niitä on jaettu viidelle nopeimmalle (5–4–3–2–1). Näin ollen yhdestä kilpailusta tarjolla oleva maksimipistemäärä nousee ensi kaudella 43:sta 52:een.

Power stage -formaatti laajennetaan ensi kaudesta alkaen myös WRC2- ja WRC3-lisäluokkiin.

Keskiviikkona tehtiin myös kilpailukalenteria koskeva päätös, jolla halutaan varmistaa MM-sarjan urheilullinen arvo. Tästä lähtien kaudessa on ajettava vähintään puolet alun perin suunnitelluista kilpailuista, jotta mestaruudet voidaan jakaa. Ensi kauden osalta tämä tarkoittaa vähintään kuuden kilpailun ajamista alkuperäisistä 12:sta.

Myös tämän pykälän sanamuoto on epäselvä, ja se on jo aiheuttanut keskustelua. FIAn tiedote jättää avoimeksi, tarkoitetaanko päätöksellä sitä, että kaudessa on ajettava määrällisesti vähintään puolet alun perin suunnitelluista vai puolet alun perin suunnitelluista kilpailuista.

Esimerkiksi tänä vuonna kilpailuja ajettiin alkuperäisen 14:n sijaan vain seitsemän, eli lukumäärän puolesta uusi ehto täyttyi. Kuitenkin näistä seitsemästä kilpailusta vain viisi oli sellaisia, jotka olivat mukana alkuperäisessä kalenterissa, ja näin tulkittuna tuore sääntöpykälä ei siis olisi tämän kauden osalta täyttynyt.

Lue myös:

    Uusimmat