Psykologi varoittaa: Nämä kolme seikkaa kertovat lähestyvästä burnoutista

Psykologi kertoo TikTokissa kolme merkkiä lähestyvästä burnoutista, kertoo Popsugar.

Brittiläinen psykologi Julie Smith tekee TikTok-videoita mielenterveysasioihin liittyen. Taannoin hän julkaisi hitiksi nousseen videon, jolla hän havainnollistaa sitä, kuinka yleisiä mielenterveysongelmat ovat

Huhtikuussa Julie julkaisi puolestaan videon, jolla hän kertoo kolme merkkiä lähestyvästä burnoutista:

  1. Ensimmäinen merkki on se, että henkinen yhteys läheisiin kärsii. Riitelet ehkä enemmän läheistesi kanssa kuin ennen.
  2. Toinen merkki on se, että et jaksa pitää itsestäsi huolta. Et huolehdi liikunnasta, ruokavaliosta tai unesta.
  3. Kolmas merkki on se, että olet kroonisesti väsynyt. Tunnet olosi koko ajan väsyneeksi, mutta olet levoton etkä saa öisin unta.

Jos video ei näy, voit katsoa sen täältä.

Ensiavuksi omaa aikaa ja kivaa tekemistä

Popsugarin haastattelema psykologi Sherry Bentonin mukaan muita varhaisia merkkejä burnoutista voivat olla päänsärky, ruoansulatusvaivat sekä ahdistuneisuushäiriön ja masennuksen oireet. Mikäli näitä ilmenee, voisi olla hyvä ottaa hieman aikaa itselleen: käydä vaikka kävelyllä tai tehdä asioita, jotka tuntuvat itsestä mukavalta. 

Sama resepti ei Bentonin mukaan toimi kaikille. Hyvinvointi lähtee siitä, että löytää juuri itselle parhaat keinot latautua.

Mitä oikeastaan tarkoittaa burnout? Työterveyspsykologi vastaa.

2:54

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja