Osa maanteiden valaistuksesta saatetaan sammuttaa talvella

Maantievalaistusta saatetaan joutua sulkemaan osittain talven aikana, tiedottaa Väylävirasto.

Maanteiden valaistukseen käytetään sähköä, josta voi olla talven aikana pulaa. Siksi myös tievalaistuksen suhteen on varauduttu olemaan mukana energiansäästötalkoissa, erityisesti kulutushuippujen osalta, Väylävirasto kertoo tiedotteessa.

Energiansäästötalkoot maantievalaistuksen osalta tarkoittaa sitä, että osa valoista saatetaan joutua sulkemaan tilapäisesti.  

Väylävirasto vastaa yhdessä alueellisten ELY-keskusten kanssa noin 78 000 kilometristä maanteitä, joista noin 12 000 kilometriä on valaistu yhteensä 260 000 valaisimella.

Uutinen jatkuu videon jälkeen.

Näin tieliikennekeskus valvoo Suomen teitä – varoitus erittäin huonosta ajokelistä 11:08
Näin tieliikennekeskus valvoo Suomen teitä.

Myös Väylävirasto suosittelee välttämään tarpeetonta sähkönkulutusta huippukulutustunneilla energiansäästämiseksi ja pakotettujen sähkökatkojen välttämiseksi. 

– Ennakkoon suunniteltu ja hallitusti tehty maanteiden valaistuksen sammuttaminen on yhteiskunnallisilta vaikutuksiltaan parempi vaihtoehto, kertoo Väyläviraston väylänpidon toimialajohtaja Virpi Anttila.

"Varsin merkittävä säästö"

Tekninen valmius sammutuksiin on, sillä maanteiden valaistusta sammutetaan normaalitilanteessakin öisin vähäliikenteisillä teillä, eli tekninen valmius sammutuksiin on.

– Osittaisten sammutusten tuoma säästö olisi varsin merkittävä, Väylävirasto arvioi. 

Tievalaistuksen sähköntarve maanteillä on laskennallisesti noin 43 megawattia. Jos siitä puolet sammutetaan, se kattaisi noin viisi prosenttia mahdollisesta 400 megawatin tehovajauksesta koko maan sähköntuotannossa.

Uutinen jatkuu videon jälkeen.

Suomen kahdeksan surkeinta kylätietä valittiin 1:14
Suomen kahdeksan surkeinta kylätietä valittiin.

Liikenneturvallisuus on numero yksi

Liikenneturvallisuuden kannalta kriittisimmissä kohteissa mahdollisia sähkökatkoksia ei tulla toteuttamaan.

Katkoksissa pyritään esimerkiksi välttämään taajama-alueita, joilla on paljon jalankulkua ja pyöräliikennettä. Myös risteysalueilla ja tunneleissa halutaan pitää valot päällä turvallisuuden takaamiseksi.

Jos sähköpula uhkaa, valoja sammutettaisiin aamuisin noin kello 7–9 ja alkuillasta noin kello 16–19 eli sähkön kulutushuippujen mukaisesti.

Lisäksi muun muassa koulujen ympäristöt on kartoitettu: aamusammutuksia niiden kohdalla vältettäisiin, mutta iltasammutuksia voitaisiin tehdä.

Lue myös:

    Uusimmat