Onko autossasi tällainen jälki? Ei pelkkä kosmeettinen haitta – voi tulla kalliiksi, jos jätät roikkumaan

Näin paikataan kiveniskemä tuulilasissa 1:36
Näin näppärästi ammattilainen korjaa tuulilasiin tulleen kiveniskemän.

Tuulilasin kiveniskemä ei ole vain kosmeettinen haitta, muistuttaa vakuutusyhtiö. Nykyaikaisen auton tuulilasi ei myöskään ole pelkkää lasia, vaan se sisältää paljon erilaista teknologiaa.

Kevät on otollista aikaa lasivaurioiden syntymiselle. Vaikka pakkas- ja hellekaudet aiheuttavat omia lasinvaihtopiikkejään lasin rikkoutuessa suurien lämpötilanmuutosten seurauksena, lentelevät keväisin niin nastat kuin pienet kivetkin.

Vakuutusyhtiö POP Vakuutus kertoo tiedotteessaan, että lasinvaihtoa vaativa vaurio aiheutuu vuosittain joka kymmenenteen suomalaisautoon. Se muistuttaa, että korjaamatta jäänyt kiveniskemä kasvattaa riskiä sille, että jossain vaiheessa koko lasi joudutaan vaihtamaan.

Jos tuulilasiin tulee pieni kiveniskemä, on se mahdollista korjata käytännössä näkymättömäksi, mikäli toimenpiteen kanssa ei jää jahkailemaan.

Ehjä tuulilasi parantaa turvallisuutta

POP Vakuutus huomauttaa, ettei tuulilasiin tulleisiin kiveniskemiin tule suhtautua pelkästään kosmeettisena haittana. Yhtiön mukaan tuulilasilla on merkittävä vaikutus koko korin jäykkyyden ylläpitämiselle, ja haljennut tuulilasi voi heikentää auton turvallisuutta onnettomuuden sattuessa.

– Ehjä tuulilasi takaa myös sen, että esimerkiksi turvatyynyt toimivat törmäystilanteessa suunnitellusti. Siksi tuulilasi tulisi nähdä osana omaa sekä matkustajien turvallisuutta, eikä sen vaihto saisi olla kiinni esimerkiksi katsastushenkilön näkemyksestä, yhtiö kertoo tiedotteessaan.

Tuulilasit aiempaa isompia, ohuempia ja kalliimpia

Tuulilasien pinta-ala on kasvanut noin 15 prosenttia viimeisen 15 vuoden aikana, ja samalla niihin tuodaan yhä enemmän turvallisuus- ja mukavuuslaitteisiin liittyvää tekniikkaa. Tämän vuoksi tuulilasien vaihtaminen ei ole enää niin edullista kuin ennen vanhaan.

Asennuskustannuksia lisäävät myös uudet työvaiheet, kuten kalibroinnit ja resetoinnit.

Teknistymisen ohella modernit tuulilasit ovat myös aiempaa ohuempia. Ohuempiin laseihin kuluu vähemmän raaka-aineita, minkä lisäksi ne ovat myös kevyempiä. Tämä puolestaan säästää valmistuskuluissa ja vähentää päästöjä sekä valmistusprosessissa että ajossa.

– Samalla ohuemmat lasit ovat kuitenkin hieman herkempiä kiveniskemille, joista kärsitään talvikauden ansiosta enemmän Suomessa kuin muualla Euroopassa, lasivalmistaja Pilkington AutoGlassin toimitusjohtaja Yrkka Oura kertoi kolarikorjaamo Autoklinikan tiedotteessa pari vuotta sitten.

Lähteet: POP Vakuutus, Autoklinikka

Lue myös:

    Uusimmat