Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tiedätkö, millaista tekniikkaa autosi tuulilasissa on piilossa? "Toiset silmät ja aivot"

1:36Näin paikataan kiveniskemä tuulilasissaNäin näppärästi ammattilainen korjaa tuulilasiin tulleen kiveniskemän.
Julkaistu 16.04.2020 11:34

Ville Järveläinen

Nykyaikaisen auton tuulilasi ei ole pelkkää lasia, vaan se sisältää paljon erilaista teknologiaa.

Teknologia kehittyy hurjaa vauhtia niin autoissa kuin muissa käyttämissämme laitteissa. Moni ei kuitenkaan tule ajatelleeksi, että myös tuulilasiteknologia on ottanut suuria harppauksia, jotka ovat muuttaneet ratkaisevasti lasin roolia ajossa.

Uusi teknologia tekee ajamisesta turvallisempaa, mutta samalla lasien vaihtamisesta uuteen on tullut kalliimpaa.

Lue myös: Tuulilasin reunassa voi olla omituisia mustia pilkkuja – tiedätkö niiden tärkeän tarkoituksen?

Kuin toinen pari silmiä ja aivot

Moderni tuulilasi on paljon muutakin kuin vain lasia. Tuulilaseista löytyy monenlaista lisätekniikkaa, joka avustaa kuljettajaa tehden ajamisesta osaltaan hieman turvallisempaa.

– Voisi melkeinpä sanoa, että nykyään tuulilasissa on toiset silmät ja aivot, kuljettajan pääkopan lisäksi. Jo pidempään mukana ovat olleet lämmitys, antenni ja sadetunnistin. Tarjolla on myös sävylaseja, lämpöä heijastavia laseja sekä akustiikkalaseja, joita käytetään usein dieselautoissa. Viimeisintä tekniikkaa taas ovat kamerat, jotka muun muassa lukevat liikennemerkkejä ja etäisyyksiä sekä ohjaavat kaukovaloja, Autoklinikka-kolarikorjaamon aluepäällikkö Markus Helkamäki luettelee.

Tuulilasien lisätekniikan tuntemus jakaa suomalaiset kahtia. Autoklinikan teettämässä kyselytutkimuksessa 47 prosenttia autoilijoista kertoo tietävänsä, millaista älykästä lisätekniikkaa oman auton tuulilasissa on. 53 prosenttia taas myöntää, ettei tiedä.

EU-direktiivien vaikutukset pääosin positiivisia

Teknistymisen ohella modernit tuulilasit ovat myös aiempaa ohuempia. Ohuempiin laseihin kuluu vähemmän raaka-aineita, minkä lisäksi ne ovat myös kevyempiä. Tämä puolestaan säästää valmistuskuluissa ja vähentää päästöjä sekä valmistusprosessissa että ajossa.

– Muutoksia tuulilaseihin on tehty esimerkiksi EU-direktiivien ohjeistamina, ja niiden vaikutukset ovat pääasiassa positiivisia. Samalla ohuemmat lasit ovat kuitenkin hieman herkempiä kiveniskemille, joista kärsitään talvikauden ansiosta enemmän Suomessa kuin muualla Euroopassa, lasivalmistaja Pilkington AutoGlassin toimitusjohtaja Yrkka Oura selittää.

Kiveniskemät käyvät aiempaa kalliimmiksi

Turvallisuutta parantavan lisätekniikan kääntöpuolena on, että tuulilasien hinnat ovat nousseet. Vaihto on aina ollut hintavampi ratkaisu kuin korjaus, mutta teknisempien lasien kanssa ero on kasvanut entisestään.

Samalla lasien asennus vaatii aiempaa enemmän osaamista ja kalibrointityötä.

Lähde: Autoklinikka

Lue myös: Joka neljännen auton tuulilasi on rikki – tiedätkö, milloin kiveniskemän voi korjata lasia vaihtamatta? "Kuluero on merkittävä"

Lisää aiheesta:

Suomalaisten autotietämyksessä aukko: Tiedätkö sinä, mitä mystinen termi tarkoittaa?Hajonneita auton tuulilaseja menee nykyään enemmän vaihtoon – tästä se johtuuYleistyvät vauriot piinaavat erityisesti uudemmilla autoilla ajavia – pienikin "pinkaus" voi maksaa toista tonniaOnko autossasi tällainen jälki? Ei pelkkä kosmeettinen haitta – voi tulla kalliiksi, jos jätät roikkumaan"Tämä jippo kannattaa ohittaa" – teetkö sinäkin näin autollesi, kun aamulla on kiire töihin?Joka neljännen auton tuulilasi on rikki – tiedätkö, milloin kiveniskemän voi korjata lasia vaihtamatta? "Kuluero on merkittävä"
AutotAuton viatAuton huoltaminenAuton varaosatAutoilun kustannuksetLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 06:29
    Liikennevalvonta

    Tiesitkö? Tänne "peltipoliisien" keräämät rahat menevät

  • ma21:04
    Turkki

    Kissa puussa -tilanne kärjistyi Turkissa: Kuski ajoi naisen päälle ja sai turpiinsa

  • ma09:15
    Liikennevalvonta

    Pelkäätkö "peltipoliisia"? Komisario vastaa kysymykseen legendaarisesta cd-levykikasta

  • 14.9.07:34
    Liikennevalvonta

    Poliisi kertoo, kuinka paljon Suomessa on kameratolppia – tämä on yleisin seuraamus, jos "räpsähtää"

  • 13.9.11:55
    Auton huoltaminen

    Onko auton huolto ajankohtainen? Teppo Vesalaisen arvokas vinkki: "Säästin noin 700 euroa"